Návrhář tratí Zaffelli nechápe, proč nové okruhy kopírují slavné zatáčky

Jarno Zaffelli, který stojí za poslední přestavbou nizozemského okruhu Zandvoort, je podle svých slov zmatený ze současného trendu kopírovat při návrhu nových okruhů zatáčky nebo sekce ze starších klasických tratí.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Návrhář tratí Zaffelli nechápe, proč nové okruhy kopírují slavné zatáčky | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Již přes 20 let do kalendáře formule 1 přibývají okruhy, které navrhuje architekt Hermann Tilke. Okruhy jako malajský Sepang nebo turecký Istanbul si jezdci a fanoušci oblíbili, naopak například trať v Soči nebo Abú Dhabí se řadí mezi méně zdařilé.

Při návrhu některých okruhů se Tilke inspiroval u jiných tratí. Například na Okruhu Amerik v texaském Austinu je proto sekce esíček velmi podobná britskému Silverstonu nebo čtyřikrát zlomená zatáčka připomínající tu z Istanbulu. A podobně se inspiroval například i u trati v korejském Jeongamu nebo na městské trati v Hanoji.

Grosjeanovi se nelíbí kopírování slavných zatáček na nových okruzích

Grosjeanovi se nelíbí kopírování slavných zatáček na nových okruzích

Podle Zaffelliho takový přístup ale není správný. „Nikdy jsem nechápal, proč lidé nahodile kopírují zatáčky z různých okruhů, o kterých si myslí, že je to 'skvělá zatáčka', aniž by pochopili, proč ta zatáčka byla vytvořena,“ řekl pro RacingNews365.

„Nemůžete jen zkopírovat okruh, protože se z toho stane Frankensteinova trať. Je ale snazší to zkopírovat, než se pokusit to pochopit.“

Albert Park se před letošním závodem změní. Jde o největší úpravy od otevření

Albert Park se před letošním závodem změní. Jde o největší úpravy od otevření

Zaffelli při své práci postupuje jinak. Zaměřuje se zejména na úhly a klopení zatáček, jako při přestavbě Zandvoortu. Podobně se k úpravám staví také další tratě jako Albert Park, Paul Ricard nebo dokonce Tilkeho Yas Marina v Abú Dhabí.

„Teď vidíte, že i další tratě přijímají naši metodu, kde místo kompletního předělání děláme na trati jen drobné úpravy. Nyní dělají to samé v Melbourne. Jsem poctěn, že nás napodobují,“ říká.

„Také vidíme, že po Zandvoortu to (klopené zatáčky) chce více okruhů. Často však nerozumí tomu, že naklopení bylo řešením technického problému, oni to vnímají spíše jako trik k upoutání pozornosti.“

Jsem rád, že si Zandvoort ponechal old-schoolový charakter, říká Verstappen

Jsem rád, že si Zandvoort ponechal old-schoolový charakter, říká Verstappen

Další článek: Rijád během závodu formule E čelil raketovému útoku

10:57 | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
10. dubna | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00