Návrhář tratí Zaffelli nechápe, proč nové okruhy kopírují slavné zatáčky

Jarno Zaffelli, který stojí za poslední přestavbou nizozemského okruhu Zandvoort, je podle svých slov zmatený ze současného trendu kopírovat při návrhu nových okruhů zatáčky nebo sekce ze starších klasických tratí.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Návrhář tratí Zaffelli nechápe, proč nové okruhy kopírují slavné zatáčky | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Již přes 20 let do kalendáře formule 1 přibývají okruhy, které navrhuje architekt Hermann Tilke. Okruhy jako malajský Sepang nebo turecký Istanbul si jezdci a fanoušci oblíbili, naopak například trať v Soči nebo Abú Dhabí se řadí mezi méně zdařilé.

Při návrhu některých okruhů se Tilke inspiroval u jiných tratí. Například na Okruhu Amerik v texaském Austinu je proto sekce esíček velmi podobná britskému Silverstonu nebo čtyřikrát zlomená zatáčka připomínající tu z Istanbulu. A podobně se inspiroval například i u trati v korejském Jeongamu nebo na městské trati v Hanoji.

Grosjeanovi se nelíbí kopírování slavných zatáček na nových okruzích

Grosjeanovi se nelíbí kopírování slavných zatáček na nových okruzích

Podle Zaffelliho takový přístup ale není správný. „Nikdy jsem nechápal, proč lidé nahodile kopírují zatáčky z různých okruhů, o kterých si myslí, že je to 'skvělá zatáčka', aniž by pochopili, proč ta zatáčka byla vytvořena,“ řekl pro RacingNews365.

„Nemůžete jen zkopírovat okruh, protože se z toho stane Frankensteinova trať. Je ale snazší to zkopírovat, než se pokusit to pochopit.“

Albert Park se před letošním závodem změní. Jde o největší úpravy od otevření

Albert Park se před letošním závodem změní. Jde o největší úpravy od otevření

Zaffelli při své práci postupuje jinak. Zaměřuje se zejména na úhly a klopení zatáček, jako při přestavbě Zandvoortu. Podobně se k úpravám staví také další tratě jako Albert Park, Paul Ricard nebo dokonce Tilkeho Yas Marina v Abú Dhabí.

„Teď vidíte, že i další tratě přijímají naši metodu, kde místo kompletního předělání děláme na trati jen drobné úpravy. Nyní dělají to samé v Melbourne. Jsem poctěn, že nás napodobují,“ říká.

„Také vidíme, že po Zandvoortu to (klopené zatáčky) chce více okruhů. Často však nerozumí tomu, že naklopení bylo řešením technického problému, oni to vnímají spíše jako trik k upoutání pozornosti.“

Jsem rád, že si Zandvoort ponechal old-schoolový charakter, říká Verstappen

Jsem rád, že si Zandvoort ponechal old-schoolový charakter, říká Verstappen

Váš názor Další článek: Rijád během závodu formule E čelil raketovému útoku
10:11 | Šéf Williamsu Jost Capito měl pozitivní test na covid-19 a víkendu v Saúdské Arábii se tak nezúčastní.
8:14 | Aston Martin potvrdil, že došlo k menšímu požáru v odsávacím systému jeho aerodynamického tunelu.
21:04 | Podle Racing Chocs zasahují v továrně Astonu Martin hasiči.
12:51 | 80 % kola na plný plyn, 27 zatáček, všude bariéry, 3 DRS zóny. Takový bude závod v Džiddě.

GP Saúdské Arábie 2021

Pátek 3. prosince 2021
1. trénink 14.30–15.30
2. trénink 18.00–19.00
Sobota 4. prosince 2021
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 5. prosince 2021
Závod 18.30