Liberty zvažuje změnu formátu závodního víkendu. Největší změnou by bylo přidání kvalifikačního závodu na 100 km.
Majitelé formule 1 zvažují změnu formátu závodního víkendu. V pátek by byl jeden trénink o délce 2 hodiny (nebo dva hodinové oddělené přestávkou). V sobotu bychom dopoledne viděli kvalifikaci a odpoledne kvalifikační závod, který by určil pořadí pro nedělní závod.
Současný návrh se může změnit, nebo nemusí vůbec projít. Pokud by přesto prošel... má kvalifikační závod vůbec nějaký smysl?
Dnes vidíme během víkendu něco přes 6,5 hodiny dění na trati. Jde o tři tréninky (4 hodiny), kvalifikaci (1 hodina) a závod (něco přes 1,5 hodiny).
Nově bychom dostali něco přes 5 hodin, ale „horkých“ relací, ve kterých o něco jde by bylo více. Kromě kvalifikace a závodu ještě kvalifikační závod, který má být na 100 km, což znamaná přibližně 25 až 40 minut.
Nový formát by mohl pomoci promotérům. V pátek sice uvidí fanoušek vozy na trati o hodinu méně, ale se vstupenkou se bude moci vydat do boxové uličky a vidět technické přejímky. Není pochyb, že by Liberty vymyslela i další aktivity.
V sobotu uvidí fanoušek místo tréninku závod, což může motivovat mnoho fanoušků, aby na okruh přišli už v sobotu.
Nebude to 30 minut nudy?
Nový formát však může tvrdě narazit na současný hlavní problém formule 1 – nedostatek předjíždění.
Vzali jsme pět loňských závodů a podívali se na pozice jezdců na startovním roštu a následně na pozice v cíli. Zajímal nás rozdíl. Ve sloupci A je průměr pro celý závod. Například u Abú Dhabí je to 1,2, což znamená, že se oproti startu jezdec posunul nahoru nebo dolů v průměru o 1,2 místa.
Ve sloupci B je pak uveden počet jezdců, kteří dokonce dojeli na stejné pozici, z jaké odstartovali.
Závod |
A |
B |
Abú Dhabí |
1,20 |
4 |
Rusko |
1,18 |
5 |
Monako |
0,73 |
2 |
Velké Británie |
0,76 |
3 |
Belgie |
1,4 |
3 |
Výběr sice čítá jen pět závodů, ale v dalších závodech to bude velmi podobné.
Pozice jezdců na startu a v cíli závodu jsou si v současné formuli 1 relativně podobné. V případě kvalifikačního závodu bude počet změn ještě výrazně nižší a to ze dvou důvodů:
- Prvním je délka závodu, která snižuje pravděpodobnost (respektive počet) technických problémů, nehod apod.
- Druhým důvodem je povaha závodu. Má jít o sprint, ve kterém se pravděpodobně nebude ani zastavovat v boxech. Právě při zastávkách se mění pořadí a rozdílné stáří pneumatik generuje předjížděcí manévry.
Pokud Liberty nenajde nějaký recept, může být kvalifikační závod častokrát třicetiminutové procesí, ve kterém půjde o to odstartovat, dojet a hlavně nikde nebourat.
Rozdíly mezi výsledky kvalifikace a kvalifikačního závodu pak mohou být velmi malé – zejména na prvních pozicích.
Reverzní rošt jako řešení?
Řešením by mohla být inspirace ve formuli 2. Za prvních například pět, osm míst by se udělovaly body, ale první pětka, osmička, desítka jezdců by se otočila. Nad tzv. reverzním roštem Liberty podle dostupných informací skutečně uvažovala, ale nakonec se rozhodla touto dosti kontroverzní cestou nejít.
Předjíždění se má zlepšit
Na druhou stranu nechceme případný nový formát rovnou odmítat. Ross Brawn slíbil, že Liberty už dnes pracuje na změnách pravidel, která mají zlepšit předjíždění. Kvalifikační závod pak může být nepochybně přece jen zajímavější podívanou než trénink.
Foto: Getty Images / Mark Thompson