Návrat WEC do Bahrajnu přináší další šanci soukromníkům

Sezóna 2019/2020 světového vytrvalostního šampionátu sportovních vozů FIA WEC pokračuje v sobotu osmihodinovým závodem na okruhu v Bahrajnu, kam se seriál vrací po roční pauze. Vzhledem k novému nastavení „hendikepu za úspěch“ pro prototypy třídy LMP 1 se v ostrovním arabském království otevírá další šance pro soukromé týmy královské kategorie v boji s hybridními Toyotami.
Návrat WEC do Bahrajnu přináší další šanci soukromníkům

V historii FIA WEC chyběl v kalendáři okruh v Bahrajnu od roku 2012 pouze jednou, a to v sezóně 2018/2019. Letos se Bahrajn vrací do programu WEC jakožto čtvrtý podnik sezóny 2019/2020. Oproti minulým ročníkům došlo ke změně ve formátu závodu, který se místo šesti pojede na osm hodin.

V minulosti se bahrajnský závod FIA WEC nejednou jel jako finále sezóny, díky čemuž je Bahrajn spojován s několika památnými událostmi i s velkými loučeními. Mark Webber zde v roce 2015 spolu s Brendonem Hartleym a Timem Bernhardem oslavil zisk titulu mistra světa. Vzhledem k tomu, že bývalý australský pilot F1 s týmem Porsche nevyhrál Le Mans, tak právě tento okamžik byl vrcholem jeho působení ve třídě LMP 1 se slavnou německou značkou.

WEC: Toyotu čeká domácí Fudži, pomůže soukromníkům „balast za úspěch“?

WEC: Toyotu čeká domácí Fudži, pomůže soukromníkům „balast za úspěch“?

Rok 2016 se v Bahrajnu nesl ve znamení velkého loučení se značkou Audi, která tehdy téměř po dvou velmi úspěšných dekádách ukončila program LMP 1 a svoji pozornost zaměřila na formuli E. O rok později se svět vytrvalostních závodů loučil v Perském zálivu znovu, tentokráte s týmem Porsche, který podobně jako Audi ukončil působení v LMP 1 a přeorientoval se na seriál elektrických monopostů. Jediným továrním týmem v LMP 1 tak zůstala japonská Toyota.

Šance pro Ginettu?

V Bahrajnu se bude otevírat velká šance pro dvojici továrních prototypů Ginetta G60-LT-P1 stáje LNT, jejichž výkonnost byla po předcházejícím závodě v Šanghaji nejméně ovlivněna systémem „hendikepu za úspěch“. Pro bahrajnský závod se „hendikep za úspěch“ pro vozy LMP 1 vypočítává ve vztahu k aktuálně nejhůře postavenému prototypu v pořadí třídy, kterým je po třech závodech Ginetta #6.

Pojďme ale popořadě. Největší zpomalení v Bahrajnu po druhém místě na Silverstonu, vítězství ve Fudži a druhé příčce v Šanghaji čeká na Toyotu TS050 Hybrid #8 posádky Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley, která bude na jedno kolo pomalejší o 2.72 sekundy. O 2.51 sekundy na kolo poté bude zpomalena sesterská Toyota #7, jejíž posádka Kobajaši, Lopez, Conway drží druhé místo v šampionátu.

Třetí nejvyšší hendikep se dotkne prototypu Rebellion R13 Gibson švýcarské stáje Rebellion Racing, která v celkovém pořadí vyhrála šanghajský závod. Bruno Senna, Norman Nato a Gustavo Menezes budou mít vůz zpomalený o 1.36 sekundy na kolo. Vozu švýcarského týmu navíc vzroste minimální hmotnost z 862 kg na 882 kg.

Nejméně „hendikep za úspěch“ postihne Ginettu #5, která bude zpomalena pouze o 0.24 sekundy. Prototypu #5, se kterým v Bahrajnu pojede posádka Ben Hanley, Charlie Robertson, Jordan King, navíc klesne minimální hmotnost z 861 kg na 843 kg. Sesterská Ginetta #6 pojede sobotní závod bez hendikepu a s nejnižší minimální váhou 833 kg. Vzhledem k uvedeným podmínkám se zdá, že právě bahrajnský závod poskytne britským prototypům doposud největší šanci na celkové vítězství v této sezóně. Ginettám se však musejí vyhýbat technické potíže a britským tým by také potřeboval zapracovat na rychlosti zastávek v boxech, což je oblast, kde zaostává za Toyotou i za týmem Rebellion.

Toyoty poraženy! Závod WEC v Šanghaji vyhráli švýcarští „rebelové“

Toyoty poraženy! Závod WEC v Šanghaji vyhráli švýcarští „rebelové“

Dvojnásobný šampion formule E v LMP 2

Ve třídě LMP 2 se kromě osmi stálých účastníků WEC závodu zúčastní také ruská stáj G-Drive Racing závodícího šéfa Romana Rusinova, která se v poslední letech soustředí především na evropskou Le Mans Series a evropské závody WEC, nežli na kompletní světový vytrvalostní šampionát.

Účast týmu G-Drive a jeho prototypu Aurus 01 Gibson (šasi Oreca 07) znamená, že startovní pole v Bahrajnu obohatí Jean-Éric Vergne, bývalý pilot formule 1 a šampion dvou poslední sezón formule E. Vergne mimo své povinnosti ve formuli E závodí pro G-Drive pravidelně a v Bahrajnu se bude střídat za volantem se zmíněným Rusinovem a talentovaným Nizozemcem Jobem van Uitertem.

Nábojem třídy LMP 2 bude opět souboj pneumatikářů Michelin a Goodyear. V minulém závodě v Šanghaji získal první vítězství pro Goodyear po jeho návratu do motorsportu tým Jota Sport, což dokazuje, že americký výrobce pneumatik dokázal pro prototypy LMP 2 připravit kvalitní směsi.

Váhový balast pro vozy GTE

Od počátku aktuální sezóny FIA WEC se ve třídě LMGTE – AM jednotlivým vozům uděluje váhový balast podle výsledků v závodech. Nejvyšší zátěž proto logicky dostane Aston Martin Vantege týmu TF Sport, který vyhrál v posledních dvou závodech. Hmotnost Astonu #90 byla stanovena na 1292 kg.

O dva kilogramy lehčí bude Ferrari 488 GTE #83 týmu AF Corse, o dvacet kilogramů méně poté povezou další tři vozy Ferrari týmů Red River Sport, MR Racing a AF Corse (vůz #54).

Všem vozům Aston Martin Vantage (tedy ve třídách LMGTE – PRO i LMGTE – AM) se pro bahrajnský závod snížil objem palivové nádrže o jeden litr.

Osmihodinový závod v Bahrajnu odstartuje v sobotu ve 13:00, poslední tři hodiny nabídne živě Eurosport 2 od 18:00.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Další článek: Epilog: Co stálo za špatnou sezónou 2019 Roberta Kubici?

19:42 | FIA opět řeší porušení protokolů: Leclerc a Bottas se mezi závody vrátili domů. To sice mohou, ale musí zůstat ve své bublině. Oba budu upozorněni. Oba se také brání, že neudělal nic špatného (Leclerc například absolvoval dva testy).
18:10 | Albon řekl, že by předjetí Hamiltona udělal znovu úplně stejně.
17:18 | Ferrari přivezlo nové přední křídlo a podlahu. Možná stihne ještě dopravit i nové zadní křídlo.
16:16 | Konečně něco užitečného... F1 testuje grafiku, ve které je přepis rádiové komunikace s jezdcem....

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 11. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10