Návrat WEC do Bahrajnu přináší další šanci soukromníkům

Návrat WEC do Bahrajnu přináší další šanci soukromníkům

Sezóna 2019/2020 světového vytrvalostního šampionátu sportovních vozů FIA WEC pokračuje v sobotu osmihodinovým závodem na okruhu v Bahrajnu, kam se seriál vrací po roční pauze. Vzhledem k novému nastavení „hendikepu za úspěch“ pro prototypy třídy LMP 1 se v ostrovním arabském království otevírá další šance pro soukromé týmy královské kategorie v boji s hybridními Toyotami.

V historii FIA WEC chyběl v kalendáři okruh v Bahrajnu od roku 2012 pouze jednou, a to v sezóně 2018/2019. Letos se Bahrajn vrací do programu WEC jakožto čtvrtý podnik sezóny 2019/2020. Oproti minulým ročníkům došlo ke změně ve formátu závodu, který se místo šesti pojede na osm hodin.

V minulosti se bahrajnský závod FIA WEC nejednou jel jako finále sezóny, díky čemuž je Bahrajn spojován s několika památnými událostmi i s velkými loučeními. Mark Webber zde v roce 2015 spolu s Brendonem Hartleym a Timem Bernhardem oslavil zisk titulu mistra světa. Vzhledem k tomu, že bývalý australský pilot F1 s týmem Porsche nevyhrál Le Mans, tak právě tento okamžik byl vrcholem jeho působení ve třídě LMP 1 se slavnou německou značkou.

Rok 2016 se v Bahrajnu nesl ve znamení velkého loučení se značkou Audi, která tehdy téměř po dvou velmi úspěšných dekádách ukončila program LMP 1 a svoji pozornost zaměřila na formuli E. O rok později se svět vytrvalostních závodů loučil v Perském zálivu znovu, tentokráte s týmem Porsche, který podobně jako Audi ukončil působení v LMP 1 a přeorientoval se na seriál elektrických monopostů. Jediným továrním týmem v LMP 1 tak zůstala japonská Toyota.

Šance pro Ginettu?

V Bahrajnu se bude otevírat velká šance pro dvojici továrních prototypů Ginetta G60-LT-P1 stáje LNT, jejichž výkonnost byla po předcházejícím závodě v Šanghaji nejméně ovlivněna systémem „hendikepu za úspěch“. Pro bahrajnský závod se „hendikep za úspěch“ pro vozy LMP 1 vypočítává ve vztahu k aktuálně nejhůře postavenému prototypu v pořadí třídy, kterým je po třech závodech Ginetta #6.

Pojďme ale popořadě. Největší zpomalení v Bahrajnu po druhém místě na Silverstonu, vítězství ve Fudži a druhé příčce v Šanghaji čeká na Toyotu TS050 Hybrid #8 posádky Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley, která bude na jedno kolo pomalejší o 2.72 sekundy. O 2.51 sekundy na kolo poté bude zpomalena sesterská Toyota #7, jejíž posádka Kobajaši, Lopez, Conway drží druhé místo v šampionátu.

Třetí nejvyšší hendikep se dotkne prototypu Rebellion R13 Gibson švýcarské stáje Rebellion Racing, která v celkovém pořadí vyhrála šanghajský závod. Bruno Senna, Norman Nato a Gustavo Menezes budou mít vůz zpomalený o 1.36 sekundy na kolo. Vozu švýcarského týmu navíc vzroste minimální hmotnost z 862 kg na 882 kg.

Nejméně „hendikep za úspěch“ postihne Ginettu #5, která bude zpomalena pouze o 0.24 sekundy. Prototypu #5, se kterým v Bahrajnu pojede posádka Ben Hanley, Charlie Robertson, Jordan King, navíc klesne minimální hmotnost z 861 kg na 843 kg. Sesterská Ginetta #6 pojede sobotní závod bez hendikepu a s nejnižší minimální váhou 833 kg. Vzhledem k uvedeným podmínkám se zdá, že právě bahrajnský závod poskytne britským prototypům doposud největší šanci na celkové vítězství v této sezóně. Ginettám se však musejí vyhýbat technické potíže a britským tým by také potřeboval zapracovat na rychlosti zastávek v boxech, což je oblast, kde zaostává za Toyotou i za týmem Rebellion.

Dvojnásobný šampion formule E v LMP 2

Ve třídě LMP 2 se kromě osmi stálých účastníků WEC závodu zúčastní také ruská stáj G-Drive Racing závodícího šéfa Romana Rusinova, která se v poslední letech soustředí především na evropskou Le Mans Series a evropské závody WEC, nežli na kompletní světový vytrvalostní šampionát.

Účast týmu G-Drive a jeho prototypu Aurus 01 Gibson (šasi Oreca 07) znamená, že startovní pole v Bahrajnu obohatí Jean-Éric Vergne, bývalý pilot formule 1 a šampion dvou poslední sezón formule E. Vergne mimo své povinnosti ve formuli E závodí pro G-Drive pravidelně a v Bahrajnu se bude střídat za volantem se zmíněným Rusinovem a talentovaným Nizozemcem Jobem van Uitertem.

Nábojem třídy LMP 2 bude opět souboj pneumatikářů Michelin a Goodyear. V minulém závodě v Šanghaji získal první vítězství pro Goodyear po jeho návratu do motorsportu tým Jota Sport, což dokazuje, že americký výrobce pneumatik dokázal pro prototypy LMP 2 připravit kvalitní směsi.

Váhový balast pro vozy GTE

Od počátku aktuální sezóny FIA WEC se ve třídě LMGTE – AM jednotlivým vozům uděluje váhový balast podle výsledků v závodech. Nejvyšší zátěž proto logicky dostane Aston Martin Vantege týmu TF Sport, který vyhrál v posledních dvou závodech. Hmotnost Astonu #90 byla stanovena na 1292 kg.

O dva kilogramy lehčí bude Ferrari 488 GTE #83 týmu AF Corse, o dvacet kilogramů méně poté povezou další tři vozy Ferrari týmů Red River Sport, MR Racing a AF Corse (vůz #54).

Všem vozům Aston Martin Vantage (tedy ve třídách LMGTE – PRO i LMGTE – AM) se pro bahrajnský závod snížil objem palivové nádrže o jeden litr.

Osmihodinový závod v Bahrajnu odstartuje v sobotu ve 13:00, poslední tři hodiny nabídne živě Eurosport 2 od 18:00.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Doporučujeme

Články odjinud