„Návrat“ Hondy a možná až 7 výrobců. Nové pohonné jednotky mohou pozměnit startovní rošt

FIA tento týden schválila pravidla pro pohonné jednotky, které do F1 vstoupí v roce 2026. Jak se změní situace na startovním roštu?
„Návrat“ Hondy a možná až 7 výrobců. Nové pohonné jednotky mohou pozměnit startovní rošt

Očekává se, že v nejbližších dnech nebo nejpozději týdnech oznámí Porsche a Audi svůj záměr vstoupit do F1. Obě značky se zavázaly tak učinit do 15. října.

Současní dodavatelé

  • Mercedes: Vlastní tým, McLaren, Williams, Aston Martin
  • Ferrari: Vlastní tým, Alfa Romeo, Haas
  • Honda: Red Bull, AlphaTauri
  • Renault: Vlastní tým (Alpine)

Porsche by mělo spolupracovat s Red Bullem, jehož polovinu koupí, což mají potvrzovat zprávy z Maroka. Firmy Porsche a Red Bull musely svůj společný projekt oznámit antimonopolním úřadům a to mimo jiné v přibližně 20 zemích mimo Evropskou unii. Například marocké právní předpisy stanoví, že tyto žádosti podléhají po schválení povinnosti zveřejnění. A k tomu už v případě dohody Porsche a Red Bullu došlo.

Porsche si také nechalo zaregistrovat ochrannou známku „F1nally“ pro své propagační aktivity ve formuli 1.

Očekává se, že v případě Audi bude oznámen jen záměr vstoupit do F1. Podle spekulací hodlá Audi převzít Sauber a to ve třech krocích, které začnou v příštím roce – automobilka vždy koupí 25 % týmu. Zbývající čtvrtina zůstane současnému majiteli Finnu Rausingovi.

Další automobilky?

Podle Auto Motor und Sport (AMuS) se do F1 hodlá vrátit také Honda, která díky pokračujícím dodávkám Red Bullu vlastně ani pořádně neodešla. Honda měla učinit nabídku podobnou té od Porsche, ale Dietrich Mateschitz dal přednost Porsche. Honda nedávno možný návrat do F1 minimálně bagatelizovala s tím, že si ale nezavírá dveře. 

Honda by mohla dodávat AlphaTauri, případně úplně jinému týmu. Vůbec bychom nevylučovali třeba spolupráci s Williamsem nebo znovu s McLarenem, který je nyní v roli pouhého zákazníka.

Podle AMuS by se ke konci roku mohla zavázat ke vstupu do F1 minimálně jedna další automobilka. Zájemci mají být z USA a Koreje. 

V roce 2026 sice vstoupí do F1 nová pravidla, ale to neznamená, že jakýkoliv nový zájemce musí vstoupit v tomto roce. Pokud vstoupí o rok či více později, nebude ani nikterak znevýhodněn. Dostane stejný počet hodin na testovací stolici, jako budou mít současní výrobci i Porsche a Audi v letech 2022 až 2025.

Další článek: Inspirace u formule 1. V MotoGP plánují sobotní sprinty

Témata článku: , ,