Návrat formule 1 do Nizozemska vláda finančně nepodpoří

Nizozemsko usiluje o návrat formule 1 na své území, a to především díky neustále rostoucí popularitě Maxe Verstappena. Místní promotéři však do budoucna nemohou počítat se státní dotací na pořádání grand prix. Takováto finanční podpora ze strany státu by podle nizozemské vlády nebyla ani nezbytná, ani ospravedlnitelná.
Návrat formule 1 do Nizozemska vláda finančně nepodpoří

O pořádání grand prix se v „zemi tulipánů“ ucházejí okruhy v Assenu a v Zandvoortu, přičemž druhá jmenovaná trať uzavřela se šéfy formule 1 dohodu o exkluzivním vyjednávání, během kterého by se do konce letošního března měli holandští promotéři pokoušet dostat „královnu motorsportu“ do destinace na pobřeží Severního moře.

Jednalo by se o velký návrat, protože právě Zandvoort hostil s přestávkami formuli 1 v letech 1948, kdy zde zvítězil thajský princ Bira, až 1985, kdy poslední nizozemskou grand prix vyhrál Niki Lauda s McLarenem.

Holandský ministr zdravotnictví a sportu Bruno Bruins ve své nótě tamnímu parlamentu připustil, že pořádání grand prix formule 1 by zemi přineslo ekonomické výhody a obchodní příležitosti. Bruins ovšem nevidí v návratu „královny motorsportu“ do Nizozemska se státní podporou pouze výhody.

„Otázkou je, jestli potenciální příznivé ekonomické dopady (pořádání grand prix, pozn. red.) opravňují využití peněz z daňových příjmů. Vláda je toho názoru, že toto není ten případ,“ cituje Bruna Bruinse web motorsport.com.

Zandvoort by se mohl vrátit do kalendáře F1

Zandvoort by se mohl vrátit do kalendáře F1

Bruins rovněž poukazuje na to, že i další velké sportovní akce jsou v Nizozemsku pořádány bez státní finanční podpory. Politik by v tomto případě spíše dal příležitost domácím firmám, které by mohly získat na investicích spojených s grand prix a také na vysokém výdělku z prodaných vstupenek.

Problémem je také to, že by se grand prix formule 1 nemusela vejít do vládního rozpočtu na sportovní akce, které se konají jednou za rok, pro roky 2019 a 2020.

V případě, že by se Zandvoortu nepovedla vyjednávání o zařazení okruhu do kalendáře, byl by tu stále Assen, který v současnosti pořádá závody MotoGP a WSBK. Zástupci „motorkářského“ okruhu by prý měli dostatek financí pohromadě.

Okruhy v Assenu i v Zandvoortu navštívil Charlie Whiting, který konstatoval, že splňují minimální požadavky pro závody formule 1.

Každý nový okruh kalendáře mistrovství světa vozů formule 1 je povinen zaplatit poplatek ve výši dvaceti miliónů Eur. K tomu je nutné připočítat další investice do zázemí. V tomto ohledu se bude muset Zandvoort zřejmě spolehnout na finance ze soukromého sektoru.

Foto: Getty Images / Patrik Lundin

Další článek: Hamilton nechce létat jen po okruzích. Má licenci na skydiving

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.