O pořádání grand prix se v „zemi tulipánů“ ucházejí okruhy v Assenu a v Zandvoortu, přičemž druhá jmenovaná trať uzavřela se šéfy formule 1 dohodu o exkluzivním vyjednávání, během kterého by se do konce letošního března měli holandští promotéři pokoušet dostat „královnu motorsportu“ do destinace na pobřeží Severního moře.
Jednalo by se o velký návrat, protože právě Zandvoort hostil s přestávkami formuli 1 v letech 1948, kdy zde zvítězil thajský princ Bira, až 1985, kdy poslední nizozemskou grand prix vyhrál Niki Lauda s McLarenem.
Holandský ministr zdravotnictví a sportu Bruno Bruins ve své nótě tamnímu parlamentu připustil, že pořádání grand prix formule 1 by zemi přineslo ekonomické výhody a obchodní příležitosti. Bruins ovšem nevidí v návratu „královny motorsportu“ do Nizozemska se státní podporou pouze výhody.
„Otázkou je, jestli potenciální příznivé ekonomické dopady (pořádání grand prix, pozn. red.) opravňují využití peněz z daňových příjmů. Vláda je toho názoru, že toto není ten případ,“ cituje Bruna Bruinse web motorsport.com.
Bruins rovněž poukazuje na to, že i další velké sportovní akce jsou v Nizozemsku pořádány bez státní finanční podpory. Politik by v tomto případě spíše dal příležitost domácím firmám, které by mohly získat na investicích spojených s grand prix a také na vysokém výdělku z prodaných vstupenek.
Problémem je také to, že by se grand prix formule 1 nemusela vejít do vládního rozpočtu na sportovní akce, které se konají jednou za rok, pro roky 2019 a 2020.
V případě, že by se Zandvoortu nepovedla vyjednávání o zařazení okruhu do kalendáře, byl by tu stále Assen, který v současnosti pořádá závody MotoGP a WSBK. Zástupci „motorkářského“ okruhu by prý měli dostatek financí pohromadě.
Okruhy v Assenu i v Zandvoortu navštívil Charlie Whiting, který konstatoval, že splňují minimální požadavky pro závody formule 1.
Každý nový okruh kalendáře mistrovství světa vozů formule 1 je povinen zaplatit poplatek ve výši dvaceti miliónů Eur. K tomu je nutné připočítat další investice do zázemí. V tomto ohledu se bude muset Zandvoort zřejmě spolehnout na finance ze soukromého sektoru.
Foto: Getty Images / Patrik Lundin