Návrat do let osmdesátých

Návrat do let osmdesátých

Pokud nás dosud odjeté závody sezony 2011 něco naučily, pak to, že se toho v nich děje zatraceně mnoho, pro svátečního diváka možná až příliš.

To my ostatní, hardcoroví fanoušci, si můžeme libovat. Abychom dostatečně chápali, co vše se na trati děje, musíme se o tento sport do detailu zajímat. Je to fanouškovství na plný úvazek.

Do hry může vstoupit celá škála rozličných strategií. Bylo fascinující slyšet ze strany jezdců zcela novou terminologii týkající se opotřebení pneumatik. S frázemi jako "fáze jedna, fáze dva, padat ze srázu" se patrně budeme setkávat velmi často.

S průběhem sezony budou různé vzorce strategií snáze čitelné. Nemám se současným množstvím zastávek problém, avšak existují lidé, podle kterých se do boxů jezdí příliš často.

Mezi časy v kvalifikaci a v závodě jsou často ohromné rozdíly, čítají až deset vteřin. Nejrychlejší kolo posledního závodu, které zajel Mark Webber, bylo o 5,7 sekundy pomalejší, než pole position Sebastiana Vettela! Připomíná mi to osmdesátá léta, kdy Nigel Mansell nebo Ayrton Senna přijeli do boxů pro nové pneumatiky a dokázali pak dohnat soupeře daleko vpředu.

Je to, jako kdybychom udělali krok zpět v čase. Závod ovšem nekončí s poslední zastávkou v boxech, jako tomu dříve bylo. Jak jsem předpovídal minulý týden, McLaren byl v Malajsii nejvážnějším soupeřem týmu Red Bull. Postavení na startu je ovšem stále klíčové a Sebastian se díky zisku pole position dokázal do první zatáčky dostat jako první.

Potěšilo mě, že v závodě bylo Ferrari lepší než v kvalifikaci. Srážka s Lewisem Hamiltonem Fernandovi Alonsovi pokazila závod. Vypadalo to, že jakmile se ho snažil objet zprava, ztratil trochu přítlaku a vůz se svezl doleva. Byla to chyba v odhadu. Když chcete někoho předjet na rovince, snažíte se udržet v závěsu co nejdéle, avšak riskujete tím, že si poničíte přední křídlo.

Přiznám se, že Lewisovu dvojí změnu směru jízdy jsem nezaregistroval. Jisté ale je, že stewardům to s jejich dokumenty a upozornění ze strany Fernanda k udělení trestu stačilo. S Lewisem přecijen nebudou nejlepší kamarádi.

Čína je v mnohem ohledech jednodušší než Malajsie. Očekávám, že pole si bude blíž. Když máte v Sepangu nastavení jen mírně nedoladěné, potrestá vás to obří ztrátou. Je to hlavně kvůli zatáčkám, kde musíte zatáčet už při brzdění.

V Šanghaji budeme jistě sledovat výkon Renaultu na startu. Ten byl v této oblasti vždy silný, v historii tomu tak bylo díky rozložení váhy směrem dozadu. Regule se ovšem změnily. Roli tedy může hrát točivý moment, nebo dobré ovládání světlé výšky při akceleraci. Na Renault bychom si v tomhle měli dávat pozor, je to jeho silná parketa.

V Sepangu předvedl skvělý výkon Nick Heidfeld a odměnil se stupni vítězů. V Austrálii byl ale neviditelný. Má pověst dobrého, ale ne špičkového jezdce. Před týdnem ovšem bez debat předvedl špičkový výkon. Jen nechápu, proč Vitalij Petrov při výletu mimo trať jel tak rychle. Za ten risk to nestálo. Pokud neznáte dokonale únikovou zónu, kterou jedete, je to neuváženost. A jak jinak, natrefil zrovna na největší hrbol na trati!

Mercedes od svého systému DRS bude v Číně očekávat mnohem víc. Ke svému křídlu prý přistoupil mnohem agresivněji než ostatní. DRS se v Číně používá na nejdelší rovince, která je zároveň druhou nejdelší v kalendáři. Tam by křídlo mohlo výrazně pomoci.

 

Doporučujeme

Články odjinud