Už v sobotu v Mexico City se opět rozjíždí sezona elektrického mistrovství světa formule E. V pořadí již devátá, avšak plná novinek. Ty se týkají startujících týmů, změn v jezdeckých sestavách, ale i samotných vozů.
Monoposty Gen3
U nových monopostů Gen3 startuje tento předsezonní přehled. Třetí generace vozů formule E poprvé v historii šampionátu využívá dva elektromotory. K tomu na zadní nápravě o výkonu 350 kW přibyl ještě přední o výkonu 250 kW, celkový výkon soustavy tak činí 600 kW. Jedná se tak o nejsilnější a nejrychlejší elektrické formule v historii seriálu, které mohou dosahovat maximální rychlosti až 322 km/h. Zároveň se jedná o nejefektivnější monoposty z hlediska regenerace, protože 40 % využité energie pohonnou jednotkou během závodu bude pocházet z rekuperace. A tím se dostáváme k revoluční inovaci, kterou nové vozy disponují. Nebo lépe řečeno nedisponují. Zadní elektromotor při rekuperaci zpomaluje vůz a zadní kola tak nemají klasické hydraulické brzdy.
Pokračování 2 / 12
DS Penske
Přehled týmů začínáme u stáje DS Penske. Francouzská značka luxusních vozů připravila vlastní pohonnou jednotku i pro Gen3 a její tovární tým nově spojil síly se stájí Penske, která ve formuli E do minulé sezony spolupracovala s týmem Dragon. Předešlý partner tým Techeetah letos ve formuli E chybí a zvažuje své možnosti pro sezonu 2024. V jezdecké sestavě zůstává stálice, tedy dvojnásobný šampion formule E a bývalý pilot F1 Jean-Éric Vergne. Nováčkem v týmu je však úřadující mistr světa formule E a další expilot „královny motorsportu“ Stoffel Vandoorne, který podepsal smlouvu s DS Penske poté, co „jeho“ Mercedes šampionát po minulé sezoně opustil.
Pokračování 3 / 12
NIO 333 Racing
Ambiciózní čínská automobilka soustředěná čistě na výrobu elektromobilů NIO pokračuje ve formuli E i s nástupem vozů Gen3 a překvapila výrazně jiným zbarvením. Bývalý pilot F2 Dan Ticktum u týmu pokračuje, jeho novým parťákem se stal Brazilec Sérgio Sette Camara. Čtyřiadvacetiletý rovněž bývalý jezdec F2 přestoupil z týmu Dragon.
Pokračování 4 / 12
ABT CUPRA Formula E Team
Jedna z nejzajímavějších změn ve startovním poli formule E. Německý tým Abt, který po dlouhou dobu v seriálu fungoval jako partner továrny Audi, vstupuje do nové sezony v barvách značky Cupra. Sportovní odnož španělského Seatu už s týmem Abt spolupracuje v šampionátu elektrických offroadů Extreme E a nyní se tato kooperace rozšiřuje i na formuli E. Audi a tým Abt opustily formuli E po sezoně 2021, nyní se tedy Abt vrací a do jezdecké posádky angažoval dvě někdejší hvězdy DTM Robina Frijnse a Nica Müllera. Pohonné jednotky dodává indická Mahindra.
Pokračování 5 / 12
Neom McLaren Formula E Team
Slavný McLaren už dávno nesledujeme jen ve formuli 1 a v závodech sportovních vozů GT3 a GT4. Britská stáj se prezentuje též v IndyCar a naplno naskočila i na elektrickou vlnu. Kromě Extreme E do portfolia svých aktivit zařazuje i formuli E, kde McLaren převzal personál končícího Mercedesu. Někdejší šéf „stříbrných šípů“ v elektrickém seriálu Ian James už naplno šéfuje týmu z Wokingu. Do jezdecké sestavy ulovil McLaren bývalou hvězdu Audi Reného Rasta a bývalého pilota F2 Jaka Hughese. V premiérové sezoně bude McLaren využívat pohonnou jednotku Nissan.
Pokračování 6 / 12
Maserati MSG Racing
Byla to velká zpráva. Maserati se vrací do světového motorsportu a s vlastním továrním týmem vstupuje do formule E! Od prvních náčrtů designu už se tento cíl proměnil v realitu, modré monoposty s typickým bílým trojzubcem už jsou připraveny vletět do elektrického seriálu a to od debutové sezony rovnou s vlastní pohonnou jednotkou. Bývalý pilot DTM Edoardo Mortara přestoupil do Maserati z Venturi a jeho týmovým kolegou se stal Maximilian Günther, který do loňska závodil pro Nissan e.dams.
Pokračování 7 / 12
Mahindra Racing
Indická tovární stáj Mahindra je už stálicí formule E a nebude chybět ani na prahu éry Gen3 s novou vlastní pohonnou jednotkou, kterou dodává i týmu ABT CUPRA. U týmu pokračuje bývalý pilot Nissanu Oliver Rowland a jeho novým parťákem se stal zkušený Brazilec Lucas di Grassi. Někdejší jezdec Audi loni závodil pro Venturi po boku Edoarda Mortary a v Mahindře zaplnil prázdné místo po Alexanderu Simsovi.
Pokračování 8 / 12
Jaguar TCS Racing
Jaguar i s nástupem vozů Gen3 pokračuje v dlouhodobém projektu pro formuli E, nový monopost představil 31. listopadu na pompézní akci v Londýně za přítomnosti mnoha celebrit. Zvykat si budeme na úplně nové barvy, tyrkysova-černá kombinace je pryč. Jezdecká sestava se nemění, Mitch Evans se loni stal vicemistrem světa a je hnán motivací skončit letos v celkovém pořadí ještě o místo výše. Jeho parťákem opět bude zkušený Sam Bird, kterého loni po zranění z Londýna na poslední dva závody nahradil Norman Nato. Teď je ale zpět a i on se bude chtít zapojit do boje o titul.
Pokračování 9 / 12
TAG Heuer Porsche Formula E Team
Z původní čtveřice velkých německých automobilek ve formuli E už zbývá jen Porsche. Audi, BMW a Mercedes se ze šampionátu postupně stáhly. Slavná značka už letos musí mít jen ty nejvyšší ambice a její sestavu pro nadcházející sezonu posílil bývalý pilot BMW Antonio Felix da Costa. Šampion formule E ze sezony 2019/2020 nahradil Andreho Lotterera, který se v rámci Porsche přesouvá do sportovních vozů LMDh a ve formuli E bude závodit pro Avalanche Andretti. Da Costovým týmovým kolegou bude expilot F1 Pascal Wehrlein.
Pokračování 10 / 12
Envision Racing
Velká přestupová bomba. Sébastien Buemi po letech ve službách stáje e.dams změnil působiště a upsal se týmu Envision Racing. Bývalý pilot Toro Rosso v F1 a jezdec Toyoty ve WEC se v novém týmu stal parťákem Nicka Cassidyho, který do formule E přišel se statusem hvězdy japonských sérií Super GT a Super Formula. Zásadní změnou prošla i samotná stáj Envision. Po definitivním konci Audi začala odebírat pohonné jednotky od Jaguaru.
Pokračování 11 / 12
Nissan Formula E Team
Z oficiálního názvu zmizelo označení „e.dams“. Nissan francouzskou stáj koupil, a tak se jeho působení ve formuli E přetransformovalo na stoprocentně tovární. Jezdecká dvojice je nová a kompletně francouzská. Místo Buemiho a Maximiliana Günthera přišli Norman Nato a Sacha Fenestraz.
Pokračování 12 / 12
Avalanche Andretti Formula E
Andretti své jméno ve formuli E nadále spojuje se společností Avalanche, jen pohonné jednotky už nepocházejí od BMW, nýbrž od Porsche. Jake Dennis u týmu pokračuje a jeho novým parťákem, jak již bylo popsáno v kapitole o Porsche, se stal André Lotterer.