Nastavitelné zadní křídlo budou jezdci moci použít jen na nejdelší rovince

FIA nechce udělat z předjíždění banální záležitost, proto pečlivě zvažuje, kdy nechat jezdce použít zadní nastavitelné křídlo. Pro úvod sezóny se počítá jen s jednou rovinkou na okruhu.
Nastavitelné zadní křídlo budou jezdci moci použít jen na nejdelší rovince

Nastavitelné zadní křídlo je technickou novinkou letošní sezóny, kterou výslovně povolují (nikoliv nařizují) technická pravidla.

Jak to funguje
Nastavitelné křídlo pracuje na podobném principu jako F-průduch McLarenu. Na pokyn jezdce se horní díl zadního křídla sklopí směrem dozadu, čímž se o čtyři centimetry zvětší mezera mezi horním a spodním dílem.

Efekt takové změny, kterou bude většinou zajišťovat hydraulika (pravidla povolují i elektronické řešení), je podobný jako u průduchu, sníží se tím celkový odpor zadního křídla a zvýší maximální rychlost vozu. Účel je jediný, a to usnadnit jezdcům předjíždění. Auto Motor und Sport ve vysvětlení funkčnosti tohoto systému odhadl, že v kombinaci s KERS by mohlo jít o navýšení maximální rychlosti o 20 km/h.

Ne vždy a ne všude
Zatímco během tréninků a kvalifikací budou jezdci používat zadní křídlo libovolně, během závodu už budou platit omezení. V prvních dvou kolech od startu či restartu nebude možné tento systém použít vůbec, poté jen na vybraných místech okruhu, tak hovoří pravidla.

FIA pro úvod sezóny rozhodla, že použití křídla umožní jen na jedné, té nejdelší rovince okruhu. Chce se totiž vyhnout tomu, aby předjíždění bylo až příliš snadné a časté. Proto také nechce umožnit příliš brzké použití systému, které by na konci rovinky dalo jezdci až moc velkou výhodu, a stanovila, že aktivace bude možná nejdříve 600 metrů před první zatáčkou.

Zároveň platí, že použít systém může jezdec jen ve chvíli, kdy na soupeře před sebou ztrácí méně než sekundu. Vše samozřejmě bude hlídat elektronika, takže při splnění všech podmínek dostane jezdec signál pomocí kontrolního světla v kokpitu, že může stisknout tlačítko na volantu pro ovládání zadního křídla, ve všech ostatních případech nebude možné systém použít.

K automatickému návratu křídla do výchozí polohy dojde ve chvíli, kdy jezdec poprvé sešlápne brzdový pedál.

Ukáže se v testech
Podmínky použití zadního křídla FIA jen odhadla a ověří si je během předsezónních testů. Pokud by předjíždění mělo být moc snadné, nebo by se naopak nic nezměnilo ve srovnání s loňským rokem, přijdou změny. Federace si vyhradila právo na úpravu podmínek, takže zmíněných 600 metrů před koncem rovinky, omezení na jedinou rovinku či ztráta jedné sekundy na soupeře nemusí být definitivní parametry.

Diskuze (80) Další článek: O barevném odlišení směsí jsme zatím nerozhodli, popírá spekulace Pirelli
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
11:26 | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10