Nastane konec hromadění motorů během jednoho víkendu?

Nastane konec hromadění motorů během jednoho víkendu?

Diskutuje se o změnách pravidel pro rok 2017 a 2018.

Pokud jezdec překročí limitní počet komponent pohonné jednotky, dostane trest 10 nebo 5 míst. Má to vést k úsporám a také férovější F1 – jinak by velké týmy zřejmě nasazovaly mnohem více motorů než chudší menší týmy.

Původně to fungovalo tak, že se nespotřebovaná penalizace přesunula do dalšího víkendu. Poté se zbytek trestu přesouval do závodu (průjezd boxy, časový trest). Nyní platí, že jezdec může startovat nejhůře poslední. Nic horšího ho nečeká. Je to zjednodušení pravidel, kterého ale týmy trochu zneužívají. Hamilton tak třeba ve Spa nasadil některé komponenty třikrát.

Podle Auto Motor und Sport se nyní diskutuje změna pravidel. Nejspíše už o od příštího roku by to fungovalo jinak. Jezdec by mohl v dalších Grand Prix použít beztrestně pouze tu novou pohonnou jednotku, kterou měl v daném víkendu (v tom, v němž nové komponenty nasadil) naposledy.

Příklad: Tým nasadí v pátek nové nadlimitní turbo. Dojde k poruše, nasadí v sobotu další, které pak využije také v dalším závodě. Nebude to žádný problém.

Pokud ale v některém víkendu použije to první páteční turbo, přijde penalizace.

Pevné restarty

Ladí se také detaily ohledně pevných restartů. Pokud bude závod odstartován za safety carem kvůli dešti, odjede se pár kol a jakmile déšť ustane, dojde ke klasickému startu.

V prvních pěti závodech příštího roku vybere Pirelli všem týmům stejné sady pneumatik. Důvodem jsou samozřejmě velké změny pravidel. Výběr pro první závody by musely týmy učinit ještě před testy.

107 %

Po chaosu v Maďarsku dojde k úpravě pravidla 107 %. Pokud jezdec nezajede v Q1 alespoň 107 % času vítěze této části, nekvalifikuje se.

Obvykle pak od stewardů dostane výjimku na základě časů z tréninků, ale má se postavit na konec startovního roštu – případně se tam jezdci seřadí dle výsledků posledního tréninku. Problém nastane v případě, kdy jezdec sice limit nesplní, ale přesto postoupí  do Q2 nebo Q3. Má snad startovat poslední? Podle pravidel paradoxně asi ano (respektive není v tom jednoznačný výklad). Nyní dojde k úpravě.

Další změny

Výhledově se od roku 2018 chystá další omezování vývoje v tunelech a CFD a také vyžívání pneumatik k testům v továrnách.

Diskutuje se rovněž o možnosti promíchat pro závod jednotlivé pneumatiky – samozřejmě stejné směsi. Dnes není možné vzít třeba tři pneumatiky z jedné sady a tu čtvrtou vyměnit. 

Pokud bude jezdec po třetím tréninku měnit šasi, měl by startovat z boxů. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud