Prakticky v průběhu celé letošní sezóny se v paddocku formule 1 hovoří o využití motorového oleje pro zvýšení výkonu vozu. FIA se tento faktor snaží vymýtit – od italské grand prix bude platit další opatření, které bude týmy ve využívání této praktiky limitovat. Stáj Mercedes si však v tomto směru zřejmě udrží dočasnou výhodu nad konkurencí.
V průběhu července rozhodla mezinárodní automobilová federace o opatření, podle kterého se budou muset týmy F1 řídit od nadcházejícího závodního víkendu na italské Monze. Každý nový motor, jenž bude od italské grand prix nasazen do monopostu, bude moci při spalování paliva využít maximálně 0.9 litru oleje na 100 km.
Tým Mercedes se však ještě na italské Monze bude řídit podle předchozí úpravy pravidel, která říká, že motor může spálit 1.2 litru oleje. Důvod je jednoduchý, německý tovární tým do svých vozů totiž nové pohonné jednotky instaloval již ve Spa a až do jejich výměny se novými pravidly nebude muset řídit.
Z této situace pochopitelně nemá radost Ferrari, které bude již na domácí trati v Monze oproti Mercedesu limitováno novými pravidly. Některé zdroje dokonce uvádějí, že mezi Ferrari a Mercedesem byla uzavřena gentlemanská dohoda, podle které měly oba týmy nasadit nové motory současně, aby ani jeden nezískal výhodu. Tyto spekulace se však zřejmě nezakládají na pravdě.
Tyto zákulisní „klepy“ po belgické grand prix pro webové stránky motorsport.com dementoval i sám šéf Mercedesu Toto Wolff. Téma spalování oleje by prý nikdy nemohlo být základem sporu mezi jeho týmem a Ferrari. Wolff by byl navíc rád, kdyby o společných problémech zástupci Mercedesu a Ferrari diskutovali.
„Jsme nelítostní soupeři. Pokud se ale vyskytne nějaký problém, tak ho společně za zavřenými dveřmi prodiskutujeme. Takový je náš vztah,“ řekl Wolff.
Nový motor, který Mercedes nasadil ve Spa, byl v rychlosti na jedno kolo o jednu desetinu rychlejší. Nově použitá pohonná jednotka tedy hrála klíčovou roli v úspěchu Lewise Hamiltona jak v kvalifikaci, tak i v závodě samotném.
„V současné situaci musíme z vozu dostat každou možnou část výkonu. Není to vůbec jednoduché, musíme totiž správně vyvážit výkon vozu v kvalifikačním a v závodním režimu,“ prozradil šéf Mercedesu.
„Ve Spa jsme vzdali rychlý průjezd druhým sektorem během kvalifikace ve prospěch výkonu v závodě. Všechny tito milisekundy se pak poskládají do jednoho výsledného čísla. Dohromady nám to stačilo k vítězství. Nemohu ale říct, který z mnoha elementů byl pro náš triumf v Belgii tím klíčovým.“
Foto: Getty Images / Mark Thompson