Na vlastní kůži: Účast v seriálu Porsche Supercup (1. díl) | Foto: F1sport

Foto: F1sport

Na vlastní kůži: Účast v seriálu Porsche Supercup (1. díl)

Redaktor F1sport se o tomto víkendu v Rakousku postaví na start doprovodného závodu tamní Grand Prix. Coby jezdec týmu Proton Huber Competition absolvuje závod seriálu Porsche Supercup.

Přestože se závodům věnuji přes 25 let, o tomto víkendu mě čeká výzva, která v mé dosavadní kariéře nemá obdoby – premiérový start v seriálu Porsche Supercup v rámci GP Rakouska na Red Bull Ringu. Co všechno tato účast obnáší? 

Proč právě Supercup?

Účast v Porsche Supercupu mě lákala už delší dobu. Jde o zajímavý šampionát, který se jezdí v rámci víkendů F1 a kde se na trati potkávají nejlepší jezdci z regionálních seriálů z celé Evropy i mimo ni. Během posledních let jsem zjišťoval možnosti, oslovoval týmy (v minulosti jsem v tomto ohledu jednal i s Marcem Antonellim, otcem Kimiho Antonelliho, současné hvězdy Mercedesu, jehož tým v Supercupu také působil), ale až letos to klaplo.

Vím, že Supercup je extrémně náročný seriál, kde se i zkušenější amatéři jen těžko prosazují. Právě proto jsem ale chtěl tuhle výzvu přijmout. Ne s cílem dosáhnout na konkrétní výsledek, ale kvůli zkušenosti samotné a možnosti poměřit se s absolutní špičkou těchto závodů.

Češi v Porsche Supercup

V letech 2007 až 2009 odjel Jiří Janák celkem 32 závodů, ve kterých získal 143 bodů. Nejlepším umístěním bylo třetí místo v Istanbulu v roce 2009.

Tomáš Pivoda odjel v roce 2012 dva závody ve Spa a v Monze. Nejlépe byl 13. na italském okruhu.

Výběr týmu a tratě

Během řešení účasti v Porsche Supercupu jsem oslovil několik týmů, ale nejlépe dopadla jednání s Proton Huber Competition.

Jde o zavedenou a konkurenceschopnou stáj, která má na kontě řadu úspěchů, a zároveň dává šanci tzv. hostujícím jezdcům. Pro mě ideální kombinace. Navíc týmová jednička Theo Oeverhaus vede aktuální pořadí šampionátu, což by mělo svědčit o tom, že stáj funguje velmi dobře.

Hlavním důvodem, proč padla volba na Red Bull Ring, byla skutečnost, že trať dobře znám a sedí mému stylu.

Zvažovala se také varianta s Monzou, ale tu šampionát letos z taktických důvodů hostujícím jezdcům příliš nabízet nechce – jde totiž o finále sezony a každý moment může rozhodnout boj o titul.

Zajímavostí je, že samotnou účast muselo schválit i samotné Porsche. Na základě mých předchozích zkušeností – včetně startů ve formuli Renault, ADAC GT Masters nebo GT4 European Series – mě uznali jako způsobilého. Přestože nepatřím mezi špičkové jezdce, moje závodní minulost byla podle nich dostatečná.

Příprava: simulátor a jeden testovací den

Na rozdíl od většiny jezdců Supercupu, kteří mají za sebou desítky dní testování a ostrých startů, moje příprava byla velmi omezená. Spočívala především v jízdě na simulátoru a jednodenním testu na dráze.

V rámci přípravy na simulátoru jsem spolupracoval s Pepou Zárubou, kolegou ze seriálu GT Cup Series, ve kterém letos závodím s vozem Lamborghini Huracán Super Trofeo v týmu Mičánek Motorsport.

Samotný test proběhl 14 dní před závodem, a to přímo na Red Bull Ringu. Za volantem jsem odjel zhruba 70 kol, což shodou okolností odpovídá délce závodu F1. Byl to můj úplně první kontakt s vozem Porsche 911 GT3 Cup – a nutno říct, že rozdíl oproti GT3 nebo GT4 autům je poměrně velký.

Kde sledovat?

Závody Porsche Supercup (PMSC) vysílá F1 TV v plném rozsahu. Kvalifikaci a závod vysílá také Nova Sport 5.

Trénink: pátek od 18:35
Kvalifikace: sobota od 11:20
Závod: neděle od 11:45

Nejtěžší část?

Jednoznačně náročnost řízení samotného vozu. V rámci Supercupu závodní vůz Porsche 911 GT3 Cup nepoužívá ABS ani kontrolu trakce, takže si jezdec musí poradit úplně sám – vůz chyby netoleruje. K tomu nutno dodat, že se ve startovním poli běžně pohybuje 20 jezdců v jedné vteřině. Mnozí z nich jezdí několik šampionátů zároveň a navíc velmi intenzivně testují.

Z pohledu jezdce bez předchozí zkušenosti s tímto autem a jen jedním testovacím dnem to znamená, že se musíte velmi rychle naučit pracovat s brzdami, přenosem hmotnosti a celkově jinou filozofií jízdy. Každé zaváhání znamená ztrátu a v případě probrždění, které je zde časté, třeba i zničení pneumatik.

Co očekávat?

Upřímně, těžko říct. Během testu jsem se dostal zhruba na čas 2,5 sekundy za týmového lídra Oeverhause, což sice víceméně odpovídalo mým cílům, ale závodní víkend je něco úplně jiného.

Z předběžné startovní listiny vyplývá, že na na roštu příliš slabých jezdců nebude, takže jakákoliv získaná pozice, bude bonusem.

Je jen jeden volný trénink, v kvalifikaci bývá hodně provozu a málo prostoru pro čisté kolo. To vše dohromady znamená, že klíčem bude zvládnout první kola závodu a pak se především vyvarovat chyb. 

Doporučujeme

Články odjinud