Na těžké auto těžký kalibr? Red Bull chystá nové šasi

Red Bull chce reagovat na stále nevyřešenou velkou hmotnost svého vozu RB18 nasazením nového šasi.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Na těžké auto těžký kalibr? Red Bull chystá nové šasi | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Změny pravidel i vyšší bezpečnostní požadavky zvýšily hmotnosti letošních vozů o více než 40 kg. Původně byla minimální hmotnost stanovena na 795 kg, ale tohoto limitu dosáhl jen tým Alfa Romeo. Hmotnost tak byla navýšena o 3 kg, i když některé týmy žádaly mnohem větší navýšení.

Cílem inženýrů je postavit vůz, který není legální – má hmotnost nižší než minimální. Takový vůz by byl samozřejmě diskvalifikován, ale mechanici ho doplní o závaží. To má minimálně dva přínosy – lepší vyvážení a také určitou rezervu pro sezónní vývoj, protože ten může hmotnost snižovat ale také zvyšovat.

K tomu konec konců dochází právě letos. Hmotnosti vozů se mění. Týmy s nadváhou se zaměřují na snížení hmotnosti – často až zoufalými kroky, jako je třeba odstranění barvy. Na druhou stranu ale přichází i upgrady, které hmotnost zvýší. Od Spa platí nová směrnice, podlahy musí být tužší a to ke snížení hmotnosti opravdu nepovede.

Podle Auto Motor und Sport se Aston Martin a Williams svými většími upgrady dostaly na limit. Mercedes má mít nadváhu 8 kg, Red Bull 7 kg, Haas a McLaren po 3 kg a Alpine 2 kg. U Ferrari a AlphaTauri nejsou údaje dostupné. 

Nové šasi Red Bullu

V Milton Keynes věří, že Ferrari je blízko limitu, takže mají oproti stále největšímu konkurentovi v této oblasti jasnou nevýhodu, která může mít v čase na kolo hodnotu 2 až 3 desetin. Vymazat ji chtějí skutečně těžkým kalibrem – novým monokokem.

Šasi Red Bull tak bude muset projít novou homologací, což znamená i nové nárazové testy. Nehomologuje se přímo konkrétní šasi ale postup jeho výroby – trochu zjednodušeně řečeno kuchařka, ve které je popsán postup pečení šasi (počet vrstev a směr uhlíkových vláken, otvory atd.). Podle ní se pak staví každé šasi v dané sezóně.

Náklady navíc

V praxi to znamená postavit šasi pro crash testy a pak další pro trať. V době rozpočtového stropu v podstatně nereálný krok. Jak ho v Milton Keynes dosáhli, není známo.

Podle Auto Motor und Sport si údajně nové šasi pro crash testy registroval i jeden další tým. Mercedes to však podle svých slov není. „Bylo by to příliš drahé. Nejen kvůli crash testu. Musíte postavit tři nová šasi a ta vás stojí dva miliony navíc.“

Další článek: Chcete se podívat na GP Las Vegas? Připravte si pořádný balík peněz

Témata článku: ,

Aktuality

21:27 | Turečtí fanoušci formule 1 během streamu na Twitteru vybrali 100 tisíc lir (120 tisíc korun) na podporu oblastí zasažených zemětřesením. Mercedes (automobilka) posílá milion euro. 
16:23 | Mercedes a Aston Martin testují v Jerezu pro Pirelli. Video... 
11:46 | Ferrari představí svůj vůz za týden. Jmenovat se bude Ferrari SF-23. 
10:03 | Alfa Romeo představuje letošní vůz: 

Začátek sezóny

Prezentace
Red Bull 3. února
Williams 6. února
Alfa Romeo 7. února
AlphaTauri 11. února
Aston Martin 13. února
McLaren 13. února
Ferrari 14. února
Mercedes 15. února
Alpine 16. února
Testy Bahrajn
1. den 23. února
2. den 24. února
3. den 25. února