Jubilejní desátá sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC startuje dnes na slavném floridském okruhu Sebring. Obhájci obou mistrovských titulů z Toyoty v USA zatím na nejrychlejší ztrácejí.
Před deseti lety to byl start nové éry. Slavná dvanáctihodinovka na Sebringu se jela jako závod dvou šampionátů – American Le Mans Series a nově vzniklého FIA World Endurance Championship (WEC). Mezi více než šedesáti posádkami vybojovali vítězství Allan McNish, Tom Kristensen a Rinaldo Capello s vozem Audi R18 TDI třídy LMP 1.
WEC se poté na Sebring vrátilo v „supersezoně“ 2018/2019, kdy s Toyotou TS050 Hybrid #8 zvítězili Fernando Alonso, Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima. Tehdy už však byl podnik WEC oddělen od slavné dvanáctihodinovky, která se mezitím zařadila do šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
Vytrvalostní mistrovství světa dostalo vlastní závod na 1000 mil, který se koná v pátek před sobotní dvanáctihodinovkou. Letos se uskuteční podruhé, ročníky 2020 a 2021 totiž překazila pandemie koronaviru.
Trable pro Toyotu
Japonská tovární stáj v sezoně 2022 obhajuje se svými hypervozy GR010 Hybrid oba mistrovské tituly z loňské sezony, jenže Toyota zatím na Sebringu rozhodně dominantní není.
Ani v předsezonních testech a ani ve čtvrteční kvalifikaci se Toyoty neprobojovaly na úplné čelo. Brendon Hartley zaostal s vozem #8 za vítězem kvalifikace Nicolasem Lapierrem z týmu Alpine na čtvrtém místě o více než sekundu a osm desetin, Jose Maria Lopez získal pro Toyotu #7 jen sedmé místo celkového pořadí s více než dvousekundovou ztrátou.
Při účasti čtyř vozů ve třídě LMH to znamená, že Toyoty budou po startu bojovat především s prototypy LMP 2. První řadu obsadil zmíněný Alpine se starším vozem LMP 1 a Glickenhaus s hypervozem 007 LMH.
„To, k čemu došlo v kvalifikaci, bylo úplně to samé, k čemu došlo ve všech předcházejících session, takže to pro nás není překvapení. Pochopitelně není naším cílem být poslední mezi hypervozy a nacházet se uprostřed pole třídy LMP 2, ale taková je situace už od testů,“ rozpovídal se pro motorsport.com technický ředitel Toyoty Pascal Vasselon.
Proč Toyoty tolik ztrácejí? Pravděpodobně kvůli přísnému nastavení Balance of Performance. To od japonských vozů vyžaduje, aby se jejich hybridní systém v podobě vpředu umístěného elektromotoru aktivoval až od rychlosti 190 kilometrů v hodině. V porovnání s loňskou sezonou tato hodnota vzrostla o 70 km/h.
„BoP je určováno na základě počítačových simulací, které nedokážou u některých okruhů zohlednit specifické podmínky, jako třeba hrboly na Sebringu,“ postěžoval si Vasselon.
Problémem pro Toyotu je, že v současném nastavení do jisté míry přichází o výhodu pohonu všech čtyř kol. Na výjezdu ze zatáčky dostanou vozy GR010 Hybrid přidaný výkon z elektrické energie až ve vyšší rychlosti, tudíž není hybridní systém takovou výhodou při akceleraci.
Teoreticky by mohla mít Toyota výhodu v první zatáčce, kde rychlost neklesá pod 190 km/h. Podle slov Sébastiena Buemiho však v tomto případě hybridní systém pouze pomůže se stabilizací vozu a zásadní vliv na jeho rychlost nemá.
I podle Pascala Vasselona je současné nastavení BoP pro Toyotu „velká rána“.
Dočká se na Sebringu vítězství Alpine či Glickenhaus? Jasno bude po jedné ráno. Závod, kterého se ve třídě LMP 2 zúčastní i slovenská stáj ARC Bratislava, startuje v 17:00 a živě ho nabídne Eurosport 1.