Na počítačové simulaci místo aerodynamických tunelů stojí budoucnost

Techničtí zástupci týmu Virgin jsou přesvědčeni, že provozovat klasické aerodynamické tunely vyjde až šestkrát dráž, než využití technologie CFD.
Na počítačové simulaci místo aerodynamických tunelů stojí budoucnost

Virgin je průkopníkem konceptu, ve kterém je pro návrh vozu využito pouze počítačových simulací proudů vzduchu, bez následného ověření v aerodynamickém tunelu. Manor Motorsport provozuje tým Virgin ve spolupráci s technickým partnerem Wirth Research. Ten má s vozy postavenými pouze s využitím CFD zkušenosti. V roce 2008 dokázal vyhrát závody v Le Mans s prototypem Acura.

Zástupci týmu Virgin tento přístup obhajují s tím, že výsledky na dráze se shodují s predikcemi simulací a že řešení je hlavně daleko méně nákladné.

„Náklady spojené s aerodynamickými tunely jsou strašidelné,“ řekl marketingový šéf Virginu Graeme Lowdon. „Musíte postavit infrastrukturu, která je enormně nákladná. Musíte ji provozovat, což stojí další nemalé peníze. Mnoho dílů, které vyrobíte, jdou rovnou do koše. Utrácíte peníze, jako by nebylo žádné zítra. CFD je s postupem času čím dál přesnější.“

Technologie CFD využívají i týmy, které stále provozují aerodynamické tunely. Ačkoli je jejich podíl menší, postupně narůstá.

„Dnes nikdo nedokáže říci, kdy se to otočí ve prospěch CFD. Ale je jasné, že to přijde,“ dodal Lowdon.

Nick Wirth, který je houževnatým zastáncem technologie CFD, nabízí jako argumenty konkrétnější čísla:

„Objem lidských zdrojů mezi konfigurací návrhu a potvrzením výsledků neuvěřitelné spolehlivosti je obdivuhodně nízký. Neřeknu vám, kolik simulací denně děláme, ale výkon jsme navýšili tak čtyřicetkrát od doby, kdy jsme vítězili ve sportovních vozech. Víme, že v CFD je budoucnost a my jsme na čele.“

Šéf týmu Virgin John Booth je přesvědčen, že využití CFD vyjde šestkrát levněji než konvenční aerodynamické tunely.

„Doposud nám CFD dalo to, co nasimulovalo, že nám dá. Zlepšení, které jsme nasadili na Silverstonu, přineslo přesně ty výsledky, které nám Nick [Wirth] předpověděl. S ohledem na cenu a termíny dodávek neexistuje možnost, že bychom tohoto dosáhli konvenčním způsobem. Odhaduji, že to vyjde čtyřikrát až šestkrát levněji.“

Další článek: D'Ambrosio nepřišel do Virginu hrát druhé housle

9:35 | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.
14:17 | Kvalifikaci formule 3 vyhrál Dennis Hauger. Roman Staněk obsadil 14. místo.
7. května | Tento víkend se jede také F3. Kvalifikace pátek od 13:55, Závod 1: Sobota od 10:35, Závod 2: Sobota od 16:45, Závod 3: Neděle od 12:05
6. května | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00