Techničtí zástupci týmu Virgin jsou přesvědčeni, že provozovat klasické aerodynamické tunely vyjde až šestkrát dráž, než využití technologie CFD.
Virgin je průkopníkem konceptu, ve kterém je pro návrh vozu
využito pouze počítačových simulací proudů vzduchu, bez následného ověření v aerodynamickém
tunelu. Manor Motorsport provozuje tým Virgin ve spolupráci s technickým partnerem
Wirth Research. Ten má s vozy postavenými pouze s využitím CFD
zkušenosti. V roce 2008 dokázal vyhrát závody v Le Mans s prototypem
Acura.
Zástupci týmu Virgin tento přístup obhajují s tím, že
výsledky na dráze se shodují s predikcemi simulací a že řešení je hlavně
daleko méně nákladné.
„Náklady spojené s aerodynamickými tunely jsou
strašidelné,“ řekl marketingový šéf Virginu Graeme Lowdon. „Musíte postavit
infrastrukturu, která je enormně nákladná. Musíte ji provozovat, což stojí
další nemalé peníze. Mnoho dílů, které vyrobíte, jdou rovnou do koše. Utrácíte
peníze, jako by nebylo žádné zítra. CFD je s postupem času čím dál
přesnější.“
Technologie CFD využívají i týmy, které stále provozují aerodynamické
tunely. Ačkoli je jejich podíl menší, postupně narůstá.
„Dnes nikdo nedokáže říci, kdy se to otočí ve prospěch CFD.
Ale je jasné, že to přijde,“ dodal Lowdon.
Nick Wirth, který je houževnatým zastáncem technologie CFD,
nabízí jako argumenty konkrétnější čísla:
„Objem lidských zdrojů mezi konfigurací návrhu a potvrzením
výsledků neuvěřitelné spolehlivosti je obdivuhodně nízký. Neřeknu vám, kolik
simulací denně děláme, ale výkon jsme navýšili tak čtyřicetkrát od doby, kdy jsme
vítězili ve sportovních vozech. Víme, že v CFD je budoucnost a my jsme na
čele.“
Šéf týmu Virgin John Booth je přesvědčen, že využití CFD
vyjde šestkrát levněji než konvenční aerodynamické tunely.
„Doposud nám CFD dalo to, co nasimulovalo, že nám dá.
Zlepšení, které jsme nasadili na Silverstonu, přineslo přesně ty výsledky,
které nám Nick [Wirth] předpověděl. S ohledem na cenu a termíny dodávek
neexistuje možnost, že bychom tohoto dosáhli konvenčním způsobem. Odhaduji, že to
vyjde čtyřikrát až šestkrát levněji.“