Na počítačové simulaci místo aerodynamických tunelů stojí budoucnost

Techničtí zástupci týmu Virgin jsou přesvědčeni, že provozovat klasické aerodynamické tunely vyjde až šestkrát dráž, než využití technologie CFD.
Na počítačové simulaci místo aerodynamických tunelů stojí budoucnost

Virgin je průkopníkem konceptu, ve kterém je pro návrh vozu využito pouze počítačových simulací proudů vzduchu, bez následného ověření v aerodynamickém tunelu. Manor Motorsport provozuje tým Virgin ve spolupráci s technickým partnerem Wirth Research. Ten má s vozy postavenými pouze s využitím CFD zkušenosti. V roce 2008 dokázal vyhrát závody v Le Mans s prototypem Acura.

Zástupci týmu Virgin tento přístup obhajují s tím, že výsledky na dráze se shodují s predikcemi simulací a že řešení je hlavně daleko méně nákladné.

„Náklady spojené s aerodynamickými tunely jsou strašidelné,“ řekl marketingový šéf Virginu Graeme Lowdon. „Musíte postavit infrastrukturu, která je enormně nákladná. Musíte ji provozovat, což stojí další nemalé peníze. Mnoho dílů, které vyrobíte, jdou rovnou do koše. Utrácíte peníze, jako by nebylo žádné zítra. CFD je s postupem času čím dál přesnější.“

Technologie CFD využívají i týmy, které stále provozují aerodynamické tunely. Ačkoli je jejich podíl menší, postupně narůstá.

„Dnes nikdo nedokáže říci, kdy se to otočí ve prospěch CFD. Ale je jasné, že to přijde,“ dodal Lowdon.

Nick Wirth, který je houževnatým zastáncem technologie CFD, nabízí jako argumenty konkrétnější čísla:

„Objem lidských zdrojů mezi konfigurací návrhu a potvrzením výsledků neuvěřitelné spolehlivosti je obdivuhodně nízký. Neřeknu vám, kolik simulací denně děláme, ale výkon jsme navýšili tak čtyřicetkrát od doby, kdy jsme vítězili ve sportovních vozech. Víme, že v CFD je budoucnost a my jsme na čele.“

Šéf týmu Virgin John Booth je přesvědčen, že využití CFD vyjde šestkrát levněji než konvenční aerodynamické tunely.

„Doposud nám CFD dalo to, co nasimulovalo, že nám dá. Zlepšení, které jsme nasadili na Silverstonu, přineslo přesně ty výsledky, které nám Nick [Wirth] předpověděl. S ohledem na cenu a termíny dodávek neexistuje možnost, že bychom tohoto dosáhli konvenčním způsobem. Odhaduji, že to vyjde čtyřikrát až šestkrát levněji.“

Diskuze (50) Další článek: D'Ambrosio nepřišel do Virginu hrát druhé housle
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
11:26 | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10