Laurent Mekies brání přístup stáje Racing Bulls, která od sesterského Red Bullu odebírá prakticky vše, co je možné.
Ačkoliv pravidla F1 stanovují, že týmy musí být nezávislými konstruktéry, existuje řada dílů, které mezi sebou stáje mohou sdílet. Vedle motoru k nim patří například převodovka či zavěšení.
Mezi týmy, které této možnosti využívají, se řadí především Racing Bulls a Haas.
Zatímco italská stáj logicky odebírá díly od sesterského Red Bullu, americký tým v tomto ohledu dlouhodobě spolupracuje s Ferrari.
Ne všem ostatním týmům se však takový přístup líbí. Před začátkem loňského ročníku tuto praxi v souvislosti s RB (dnešní Racing Bulls) kritizoval především McLaren. Během sezony se pak do hledáčku konkurence dostal i Haas, který v roce 2024 předvedl velký výkonnostní progres.
Podle šéfa Racing Bulls Laurenta Mekiese však na nákupu maximálního počtu dílů, u kterých to umožňují pravidla, není nic závadného.
„Na začátku loňského roku se kolem toho strhl určitý humbuk, kdy lidé měli pocit, že by mohlo být nějaké kouzlo v tom, že někdo vezme převodovku a zavěšení...,“ uvedl Mekies, jehož slova cituje Autosport..
„Nejde ale o něco, co by bylo umožněno na základě nového pravidla. Funguje to tak už patnáct let a nikdy jste neviděli, že by týmy, které odebírají díly od jiných, najednou bojovaly o titul nebo usilovaly o první tři nebo čtyři místa...To se prostě nikdy nestalo,“ poukázal Francouz.
„Lobbing je součástí formule 1, ale myslím, že současná realita je taková, že je ho více než kdykoliv dřív. Naopak si myslím, že jsou tu sdílené díly hlavně proto, abychom se vyhnuli rozdělení startovního pole na dvě výkonnostní třídy...,“ uvedl dále muž, který před angažmá v Racing Bulls působil ve Ferrari či u FIA.
Mekies navíc argumentuje tím, že pro malé týmy není smysluplné, aby si vyvíjely úplně všechny díly.
„Záleží fanouškům na tom, jestli máte vlastní převodovku, nebo ne? Je správné utrácet takové peníze za vývoj převodovky? K čemu? Myslím, že to přispívá a umožňuje existenci obchodního modelu, jako je ten náš nebo týmu Haas, aniž by bylo nutné zaměstnávat dalších x lidí. Coby tým ze středu pole máme více než 600 pracovníků. To myslím, že na provoz dvou aut stačí,“ dodal.