Na limitu i za limity. Vítězové a poražení Velké ceny Rakouska 2023

Max Verstappen na chvíli půjčil vedení závodu Leclercovi, ale jinak pokračuje dál ve spanilé jízdě za třetím titulem. Dařilo se také Norrisovi a McLarenu, ale jejich úspěch je nutné brát s rezervou.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Charles Leclerc a Sergio Pérez. Nejrychlejší zastávku měl McLaren, který přezul Landa Norrise za 2,10 sekundy.

Vítězové

  • Max Verstappen
  • Ferrari
  • Lando Norris
  • Sergio Pérez

Pokračování 2 / 10

Max Verstappen

Red Bull zůstává neporažený. Max Verstappen, který by sám dokázal vést Pohár konstruktérů, měl další 100 % víkend nebo možná 99,9 % víkend. Vyhrál všechno, co mohl. Obě kvalifikace, sprint, závod a na konci závodu ukázal trochu rozmazlenost, když si zajel pro nové pneumatiky a sebral Pérezovi bod za nejrychlejší kolo. 

Proč 99,9 %? Poprvé od Miami pustil do vedení někoho jiného – na 10 kol se vedení závodu ujal Charles Leclerc. Ne že by to snad bylo důležité.

Verstappen navýšil náskok v šampionátu na 81 bodů. Obdivuhodná je především jeho konzistence. Verstappen letos jede jako kdyby vůz řídila pokročilá umělá inteligence. Na druhou stranu těží z výkonu Péreze, který si občas počíná, jako kdyby jeho vůz řídila současná umělá inteligence. 

GettyImages-1509402324.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 10

Ferrari

Ferrari mělo v Rakousku velmi dobrou formu. Okruh jim ale v posledních letech vždy seděl – konec konců vloni zde Leclerc vyhrál a šlo zatím o poslední vítězství maranellské stáje.

Ferrari v Rakousku nasadilo nové díly, které předtím vyzkoušelo při filmovacím dni ve Fioranu. Do Silverstonu chce přivézt další díly. Je ale zatím předčasně říct, kde se Ferrari z hlediska výkonu nachází. Situace se každý víkend mění, ale zatím to vypadá, že nás čekají dobré souboje mezi Mercedesem, Astonem a právě Ferrari.

Leclerc dojel na druhém místě a získal pro Ferrari pódium s pořadovým číslem 800. Carlos Sainz prodělal na dvojité zastávce Ferrari a rychlém konci virtuálního safety caru a musel se dostávat zpět. Nakonec nestačil na Péreze a dojel čtvrtý. 

Bohužel po závodě byl jedním z jezdců, kteří dostali penalizace za traťové limity. Sainze to bolelo nejvíce – propadl se o dvě pozice ze čtvrtého na šesté místo.

Pokračování 4 / 10

Lando Norris

Když po závodě podal Aston Martin protest, trochu jsme se obávali, že Lando Norris přijde o skvělé páté místo. Nakonec ale získal čtvrté!

Pro Norrise to byl nejlepší výsledek v sezóně a nebyl náhodný. Dařilo se mu v obou kvalifikacích. Ve sprintu mu nevyšlo první kolo, ale v závodě to byla jiná písnička. Do cíle dojel zaslouženě na pátém místě.

Norris měl na svém voze vylepšení, ale je otázkou, do jaké míry hrály roli a do jaké McLarenu sedl okruh. Norrisovi (i McLarenu) se navíc v Rakousku historicky daří. Norris tam získal dvě pódia. Musíme si počkat na další závody.

Po závodě sám Norris uvedl, že výkon jeho vozu byl lepší, než čekal, ale prakticky v každém kole málem boural – ovladatelnost vozu stále není ideální.

GettyImages-1509201410.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 5 / 10

Sergio Pérez

Pérezovi v prostřední části kvalifikace smazali časy, a tak do závodu po další nevydařené kvalifikaci startoval až z 15. místa. V průběhu závodu se ale dokázal propracovat nahoru a dojet na třetím místě. To vše o víkendu, ve kterém měl zdravotní problémy.

Velmi pěkný byl také jeho souboj (souboje) s Carlosem Sainzem. 

GettyImages-1509201486.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 6 / 10

Poražení

Závod nedokončil Nico Hülkenberg. Tým zatím uvedl je to, že příčinou byla ztráta výkonu. Na další podrobnosti si musíme počkat.

Poražení

  • F1 a my všichni
  • Mercedes
  • Aston Martin
  • AlphaTauri

Pokračování 7 / 10

F1 a my všichni

Už v závodě se udělovaly penalizace za nedodržení traťových limitů. Po závodě pak přišlo 12 penalizací, které pořádně zamíchaly konečným pořadím. Něco podobného by se stávat nemělo.

Traťové limity jsou na Red Bull Ringu tradiční problém. FIA proto už vloni požádala okruh o změny v deváté a desáté zatáčce – konkrétně instalaci štěrkových zón. Red Bull Ring ale změny odmítl kvůli závodům MotoGP.

Co s tím? Kromě štěrku existuje ještě možnost vyvýšených (tzv. klobásových) obrubníků. Ale ty se zase nelíbí týmům, protože mohou poškodit vůz, což je zejména v době rozpočtových stropů velký problém. Nakonec existuje ještě jedna možnost – traťové limity zkrátka ignorovat a jak řekl po závodě Toto Wolff, nechat jezdce závodit na „nejrychlejší trati“. Není to prý z jeho hlavy, ale vždy tak mluvil Niki Lauda.

GettyImages-1509264695.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 8 / 10

Mercedes

Pro Mercedes to byl bodově nejhorší závodní víkend v sezóně. Tým si odvezl jen 11 bodů a to šlo o víkend se sprintem. Sobota se týmu nepovedla vůbec. Hamilton nepostoupil z první části rozstřelu, Russell sice ano ale pak měl technické problémy a skončil 15. Už předem tak bylo jasné, že ve sprintu budou jezdci Mercedesu bojovat maximálně tak o nějaký ten bod na konci bodované osmičky. Russell nakonec získal jen jeden.

V závodě pak byl Mercedes spíše až čtvrtým nejrychlejším týmem. Nakonec z toho bylo osmé a deváté místo. Aston Martin díky tomu snížil náskok Mercedesu na pouhé tři body.

GettyImages-1509348877.jpg
Foto: Getty Images /  Clive Rose

Pokračování 9 / 10

Aston Martin

Albert Einstein zjistil, že čas je relativní. A relativní jsou občas i výsledky ve formuli 1. Velká cena Rakouska připomínala z pohledu Astonu Martin tak trochu Španělsko. Alonso skončil v kvalifikaci sedmý a porazil ho Stroll. V závodě nebyly astony příliš vidět. Po penalizacích z toho bylo páté a deváté místo. 

Alonso tak nenaplnil slib, že do konce sezóny získá v každém závodě pódium... ale to byla z jeho strany samozřejmě nadsázka.

Podobné výkyky uvidíme u Astonu Martin zřejmě i v dalších závodech a nebude to jen otázka Astonu Martin. Jistotou je jen Verstappen. Vše ostatní se mění závod od závodu. 

Na druhou stranu i díky bodům ze sprintu získal Aston Martin v Rakousku 21 bodů, což je tak nějak jeho sezónní průměr a využil (ještě) horšího víkendu Mercedesu a dotáhl se na něj. 

Not great, not terrible. 

Pokračování 10 / 10

AlphaTauri

Tým bude měnit jméno a mít nové vedení. Příští rok. Na ten letošní bude chtít italská stáj asi zapomenout. Kromě špatného výkonu vozu občas nefungují ani jezdci.

Cunoda si nejdříve po startu poškodil přední křídlo a vydal se do kačírku, poté získal už v závodě dvě penalizace a tedy celkem 15 sekund za traťové limity a po závodě dostal dalších 5 sekund a skončil poslední.

De Vries vyhnal Magnussena z tratě, za což dostal penalizaci a po závodě dostal dalších 15 sekund za traťové limity. 

AlphaTauri odjela bez bodu, ale co je pro ně v této fázi sezóny horší, daří se soupeřům. V Kanadě zazářil Albon, v Rakousku zase získal body ve sprintu Hülkenberg. AlphaTauri je tak nyní v šampionátu beznadějně poslední.

GettyImages-1509017572.jpg
Foto: Getty Images / Lars Baron

Doporučujeme

Články odjinud