Technický ředitel FIA věří, že jednoho dne bude hlava jezdců v monopostech lépe chráněna.
Kryté kokpity se v budoucnosti stanou součástí závodění otevřených monopostů, věří technický ředitel Mezinárodní automobilové federace Charlie Whiting, zatímco FIA pokračuje ve svém zkoumání možných řešení a jejich testování.
Motoristický svět zasáhla o uplynulém víkendu další tragédie, když v závodě IndyCar v Poconu havaroval Justin Wilson poté, co byl zasažen částí jiného vozu do hlavy. Wilson v úterý zraněním podlehl.
Už od smrtelné havárie Henryho Surteese ve formuli 2 v roce 2009 FIA aktivně zkoumá a testuje způsoby, jakými skrýt hlavu jezdců před letícími předměty. Takové střety totiž v současné době vysokého standardu bezpečnosti zůstávají vysoce problematické.
Jen týden po Surteesově tragické nehodě byl v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska roku 2009 Felipe Massa zasažen do hlavy pružinou, která odletěla z jiného vozu.
Zakrytí kokpitů je však velice složitým problémem. Snaha ochránit jezdcovu hlavu totiž zároveň vede ke zhoršení přístupnosti kokpitu nebo výhledu z něj.
„Pracujeme na tom již několik let a přišli jsme s řadou řešení, která otestovat,“ řekl Whiting. „Měli jsme tu přístup jako u stíhaček, jenže negativa výrazně převážila pozitiva.“
„Zkoušeli jsme také některé docela ošklivě vypadající rámy před jezdci, jenže oni nemohou řídit tak, aby je neviděli. Je tedy opravdu velice těžké přijít s něčím, co bude fungovat.“
„Máme na stole také dvě další řešení, s jedním přišel Mercedes. Nezakrývá jezdce, pořád ho můžete vytáhnout ven a je to oblouk nad jezdcovou hlavou a vpředu od ní, má ale jedinou podpěru.“
„Také zkoumáme jiné řešení, což jsou pláty různých výšek, které budou připevněny na vršek kokpitu před jezdce v úhlech, ve kterých je téměř neuvidí.“
FIA během testování na prototypy střílí různé objekty, například celé kolo s pneumatikou.
Whiting dodává, že federace bude ve své snaze pokračovat a věří, že jednoho dne řešení přinese.
„Investovali jsme hromadu času, úsilí a vývoje do tohoto projektu, který není snadný, vlastně je sakra náročný,“ řekl. „Ale rozhodně vidím, že jednoho dne to přijde. Jednoho dne to bude něco, co sníží riziko zranění jezdce.“
Foto: Getty Images / Ker Robertson