Na domácí trati panoval Vettel naháněný Lotusem!

Po dramatickém finiši zaznělo "Yes, yes, yes baby", což znamenalo jediné - Sebastian Vettel navýšil svůj náskok v čele šampionátu.
Na domácí trati panoval Vettel naháněný Lotusem!

Po roční pauze se Velká cena Německa vrátila na Nürburgring, legendární závodiště v pohoří Eifel. Poblíž obce a stejnojmenného středověkého hradu Nürburg se závodí od dvacátých let. Slavné Nordschleife v roce 1984 nahradila nová moderní závodní trať, na které se s různými modifikacemi jezdí dosud. Současná konfigurace měří 5 148 metrů a čítá šestnáct zatáček.

Domácí fanoušci rozhodně mají komu fandit, v letošní sezoně totiž válí hned dva němečtí jezdci, a to Sebastian Vettel z Red Bullu a Nico Rosberg z týmu Mercedes. Předpokládalo se, že oba mohou být při troše štěstí kandidáty na vítězství. Oba měli velkou motivaci – světe div se, ani Vettel, ani Rosberg na domácí trati dosud nedokázali zvítězit.

Pole position a tedy nejlepší výchozí pozici do závodu však získal úplně někdo jiný. Radoval se Lewis Hamilton. Vedle něho se do první řady postavil favorizovaný Vettel. Spekulovalo se, že oteplení zabránilo očekávané dominanci Red Bullu. Třetí byl Mark Webber, čtvrtý Kimi Räikkönen. Třetí řada pak patřila Grosjeanovi a překvapivě i Ricciardovi, který se po Silverstonu blýskl dalším pěkným kvalifikačním výkonem.

Závodníci Ferrari vsadili na risk. Na Nürburgringu jsou sice zřejmě silnější než před týdnem v Anglii, ovšem na kvalifikační triumf si stále nevěří. Rozhodli se proto vsadit na závod a do třetí části kvalifikace nasadili tvrdší pneumatiky. Otázkou bylo, zda se Ferrari tato sázka vyplatila. Podobný krok učinil také Button a Hülkenberg. Rosberg doplatil na zaváhání Mercedesu a odstartoval až jedenáctý. 

Start výtečně vyšel Vettleovi, který se prosmýkl před Hamiltona a ujal se vedení. Pilot Mercedesu spadl dokonce i za Webbera. Začátek závodu se obešel bez incidentů. Pořadí v první desítce na konci prvního kola bylo Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Massa, Ricciardo, Alonso, Button a Pérez.

Ve čtvrtém kole se Massa v první zatáčce dostal do smyku a již se nedokázal vrátit na trať. Stal se tak prvním odstoupivším ze závodu. Nebylo jasné, zda byla na vině pouze jezdecká chyba, nebo zda Brazilcovi situaci zkomplikovaly i technické potíže.

Už v pátém kole začaly první vozy mířit do boxů pro čerstvou sadu pneumatik. V pitlane jen tak tak nedošlo ke srážce Paula di Resty a Jeana-Érica Vergneho. Incident byl souzen až po závodě. V sedmém kole se jal přezout také Lewis Hamilton a o kolo později rovněž Vettel, který měl o něco rychlejší zastávku.

K dramatu došlo při zastávce Marka Webbera. Zadní pneumatiku se nepodařilo dostatečně dobře upevnit a při odjíždění z boxového stání upadlo a tvrdě srazilo jednoho z kameramanů. Webber nabral velkou ztrátu a mohl zapomenout na pozitivní výsledek. Hamilton se po zajímavém souboji propracoval před Räikkönena.

Fernando Alonso do boxů zajel poměrně brzy, a to už ve třináctém kole. Zdálo se, že strategie Ferrari nebyla nejšťastnější. V devatenáctém kole se Räikkönen bez problémů dostal před Hamiltona. Ten se mohl těšit na souboj s Alonsem. Romain Grosjean pojal Velkou cenu Německa ve velkém stylu. Jel na druhém místě a dařilo se mu dotahovat vedoucího Vettela.

Alonso měl na rozdíl od Räikkönena s Hamiltonem mnohem více práce a jejich vzájemný souboj trval hned několik kol. Ve 23. kole zachvátily vůz Julese Bianchiho plameny a francouzský pilot se musel ze závodu poroučet. Poroučelo se ale i Bianchiho auto, které se nezajištěné a opuštěné vrátilo na trať. Na trať musel safety car a v boxech byla rázem mela. Pro nové pneu zamířili Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, ale i třeba Rosberg, který se nevyhnul patáliím při výměně levé přední pneu. Vergne kvůli problémům s vozem zajel do garáže.

Ve třicátém kole, tedy v polovině závodu, byla Velká cena Německa opět restartována. Vettel si vedení bez problémů pohlídal, naopak Grosjean měl problémy s dobrzděním do šikany před nájezdem na cílovou rovinku. Pořadí tedy mělo podobu Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Button, Hülkenberg, Hamilton.

Bitva o první místo se přiostřovala a trojice Vettel, Grosjean a Räikkönen si byla stále blíže. Všichni piloti ovšem k situaci přistupovali velmi zodpovědně a k žádnému opravdovému souboji nedošlo. Grosjean nakonec v 41. kole zajel pro nové pneumatiky. Vettel jel na podobné strategii a z prvního místa zajel pro tvrdší směs o jediný okruh později. Räikkönen setrval na trati a Vettel se udržel před Francouzem.

Vettel s Grosjeanem se po pitstopech poměrně bez potíží dostali před Hamiltona. Ten se chvíli poté rovněž naposledy podíval ke svým mechanikům. Všichni s napětím sledovali, zda Räikkönen vůbec zajede do boxů, nebo na trati vydrží až do konce. Odpověď dal Räikkönen deset kol před koncem, kdy si zajel pro měkkou sadu gum, stejně jako Alonso.

Karty byly rozdány, a to tak, že vedl Vettel před Grosjeanem, Räikkönenem a Alonsem, přičemž první dva jmenovaní jeli na starší střední sadě a druhá dvojice vsadila na měkké pneu. Grosjeanovi bylo týmovým rádiem oznámeno, aby svého kolegu nezdržoval. Räikkönena však před sebe pustil až pět kol před cílem. Fin tak měl několik okruhů na to, aby se dotáhl na první pozici, kterou stále držel Sebastian Vettel.

Grosjean se musel bát o umístění na stupních vítězů. Jeho třetí pozici totiž ohrožoval rychle jedoucí Alonso. Drama trvalo do posledního kola, kdy Räikkönen udělal drobnou chybu a ztratil bezprostřední kontakt s Vettelem. Vítězství nakonec bylo jeho! Druhý dojel Räikkönen a třetí Grosjean! Zbytek bodovaných pozic připadl Alonsovi, Hamiltonovi, Buttonovi, Webberovi, Pérezovi, Rosbergovi a Hülkenbergovi.

Fotogalerie (107 obrázků)

GP Německa 2013 - neděle

Velká cena Německa - výsledky

P. Jezdec Tým Kola Odstup
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 60 vítěz
2 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 60 +1.0 s
3 Romain Grosjean Lotus-Renault 60 +5.8 s
4 Fernando Alonso Ferrari 60 +7.7 s
5 Lewis Hamilton Mercedes 60 +26.9 s
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 60 +27.9 s
7 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 60 +37.5 s
8 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 60 +38.3 s
9 Nico Rosberg Mercedes 60 +46.8 s
10 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 60 +49.8 s
11 Paul di Resta Force India-Mercedes 60 +53.7 s
12 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 60 +56.9 s
13 Adrian Sutil Force India-Mercedes 60 +57.7 s
14 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 60 +60.1 s
15 Pastor Maldonado Williams-Renault 60 +61.9 s
16 Valtteri Bottas Williams-Renault 59 +1 kolo
17 Charles Pic Caterham-Renault 59 +1 kolo
18 Giedo van der Garde Caterham-Renault 59 +1 kolo
19 Max Chilton Marussia-Cosworth 59 +1 kolo
- Jean-Éric Vergne STR-Ferrari 22 +38 kol
- Jules Bianchi Marussia-Cosworth 21 +39 kol
- Felipe Massa Ferrari 3 +57 kol
Další článek: Räikkönen o zájmu Red Bullu ví, ale má více možností

9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
20:10 | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.
20. září | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10