Velmi oblíbeným slovem ve formuli 1 je „konkurenceschopnost“ a jeho varianty. V Barceloně (a nejen tam) ho ale zastínilo jiné slovo... „nekonzistentní“.
Vítězové
V motorsportu je důležité především dojet. Ve Velké ceně Španělska se to povedlo všem, což se stalo jen párkrát v historii F1. Více se k tomu vrátíme v tradičním přehledu statistik. Na stupně vítězů se dostal Max Verstappen a oba jezdci Mercedesu.
Nejrychlejší zastávku měl Red Bull. Sergia Péreze přezul za 2,07 sekundy, což byla nejrychlejší zastávka letošní sezóny.
Vítězové
- Max Verstappen
- Mercedes
- Kuan-jü Čou
- Alpine
Pokračování 2 / 12
Max Verstappen
Máme už Verstappenovi pogratulovat k titulu? Bohužel (z pohledu fanouška a sezóny) asi ano. Je možné, že Mercedes zlepší svůj vůz natolik, že dokáže vyhrát nějaký ten závod, ale na dostihnutí Verstappena je asi pozdě.
Verstappen nemohl být na Katalánském okruhu dominantnější. V podstatě jel ve vlastní kategorii.
Kromě první části kvalifikace, ve které zůstal ke konci v boxech, vyhrál úplně vše a získal svůj třetí grand slam – pole position, vítězství v závodě, vedení ve všech kolech závodu a nejrychlejší kolo závodu.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 3 / 12
Mercedes
Mercedesu nevyšla kvalifikace, což v sobotu přiznal i Toto Wolff, který věřil v první řadu. O to působivější byl výkon v závodě, kde byl Mercedes jasně druhý nejrychlejší. Na Verstappena by to nestačilo ani v případě, že by oba jezdci startovali hned za ním. Druhé a třetí místo v cíli závodu tak bylo maximem.
Uvidíme, zda to byla jen jedna (skoro)letní vlaštovka, nebo se Mercedes stal druhým týmem nejen v Poháru konstruktérů ale také na trati.
Foto: Getty Images / Adam Pretty
Pokračování 4 / 12
Kuan-jü Čou
Kuan-jü Čou dokázal podruhé v sezóně bodovat a opět z toho bylo deváté místo. V Melbourne to však bylo po chaotickém závodě. Tentokrát to bylo zcela zasloužené a navíc v závodě, který všichni dokončili.
Z hlediska počtu bodů se tak vyrovnal Bottasovi. Velmi vyrovnané je to také z pohledu kvalifikačních výsledků obou jezdců.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 5 / 12
Alpine
Hodně jsme přemýšleli, zda Alpine zařadit mezi vítěze, nebo ho poslat do neutrálních vod. V Monaku tým zásluhou Ocona ochutnal šampaňské a získal nejvíce bodů za hodně dlouhou dobu. Ve Španělsku byl Gasly v kvalifikaci čtvrtý, ale srazila ho penalizace za blokování soupeřů. Ocon byl v kvalifikaci sedmý.
Po startu ze sedmého a desátého místa si v závodě Ocon pohoršil o jednu pozici a Gasly zůstal na svém. Jsou to další body do šampionátu, které jsou o to cennější, že Mclaren podobně nadějné startovní pozice v bodový zisk neproměnil.
Alpine tak upevňuje své postavení v Poháru konstruktérů...
Pokračování 6 / 12
Poražení
Závod tentokrát dokončili všichni jezdci.
Poražení:
- Sergio Pérez
- Ferrari
- McLaren
- Aston Martin
- Júki Cunoda
- Nico Hülkenberg
Pokračování 7 / 12
Sergio Pérez
Sergio Pérez nemá v čase na kolo na Verstappena. Kromě toho má ale ještě jeden problém – nekonzistentnost. V Monaku chyboval v kvalifikaci a na body se nedostal. Podobně na tom byl ve Španělsku, kde se ale dalo předjíždět, a tak to dotáhl pod stupně vítězů. Minimalizace škod, ale jen částečná. Skoro bychom se vsadili, že Verstappen by po startu ze stejné pozice dojel na pódiu.
V posledních dvou závodech získal Pérez 12 bodů, Verstappen 51.
Pokračování 8 / 12
Ferrari
Kdyby měli Mercedes a Ferrari dítě, mohlo by možná porazit Red Bull. Ferrari je dobré v kvalifikaci, ale špatné v závodě. Mercedes je na tom obráceně. Minimálně v Barceloně tomu tak bylo, ale platí to i celkově.
Leclerc nepostoupil z první části. Stěžoval si na zadní část vozu, kterou budou nyní v Maranellu chytré mozky zkoumat, ale je docela dost možné, že nic konkrétního nenajdou. Ferrari přiznává, že trpí nekonzistentností, ale přesnou příčinu nezná.
Leclerc byl trochu za exota. Z boxů odstartoval jako jediný na tvrdých pneumatikách. Je to jedna z možností, jak k závodu přistoupit – nasadit tvrdou a zůstat na trati déle. Leclerc se ale na bílých pneumatikách trápil a stavěl jen o kolo později než Sainz, který startoval na měkkých, a o dost později než Hamilton či Verstappen.
Monačan nakonec nebodoval. Pokud se bude jednou vybírat nejhorší závod Leclerca v kariéře, bude Velká cena Španělska 2023 určitě ve hře.
Sainz dokázal získat první řadu, ale v závodě nestačil na jezdce Mercedesu a Péreze.
Foto: Getty Images / David Ramos
Pokračování 9 / 12
McLaren
Je těžší být fanouškem Ferrari, nebo McLarenu? Nemyslíme teď Barcelonu, ale posledních mnoho let.
Norris zazářil v kvalifikaci a získal třetí místo. Bylo zřejmé, že pódiové umístění neudrží, ale mohly z toho být alespoň body. Pro Norrise ale závod fakticky skončil v prvním kole, když si poškodil přední křídlo při souboji s Hamiltonem.
Norris byl po skončení závodu hodně skeptický. McLaren je podle něj pomalý a na bodech by nedojel ani bez kolize. Brit na to po prvním kole šel podobně jako Leclerc a nasadil tvrdé pneumatiky. Výsledek byl také podobný Leclercovi. Nefungovalo to.
Před Monakem měl McLaren stejný počet bodů jako Alpine. Francouzský rival má ale o dva závody později více než dvojnásobek (17 versus 40 bodů).
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 10 / 12
Aston Martin
Aston Martin přišel o druhé místo v šampionátu a je otázkou, zda také nepřišel o post druhého nejrychlejšího vozu v neděli.
Alonsovi nevyšla kvalifikace, ve které si poškodil podlahu a poprvé v sezóně byl poražen svým týmovým kolegou. V závodě to ale také nebylo dobré – snad až v posledním stintu.
„Myslím, že kdybychom startovali druzí, bylo by těžké udržet Mercedes za sebou v úvodní fázi závodu, prvních 15 kol,“ řekl Mike Krack. „Myslím si, že někdy jsme byli o 5 až 6 nebo dokonce o 7 desetin pomalejší. To je něco, co musíme pochopit.“
Podle Astonu Martin byla dobrá až jízda na tvrdých pneumatikách. Data z úvodu závodu (do zastávky Strolla) potvrzují, že zelené monoposty po pár kolech začaly v čase na kolo na mercedesy ztrácet. No jo... nekonzistence!
Časy na kolo
Kolo |
Alonso |
Stroll |
Hamilton |
Russell |
2 |
1:21.792 |
1:20.967 |
1:21.678 |
1:21.934 |
3 |
1:21.574 |
1:20.868 |
1:20.839 |
1:21.637 |
4 |
1:20.717 |
1:20.996 |
1:20.962 |
1:21.087 |
5 |
1:21.289 |
1:20.854 |
1:20.755 |
1:20.975 |
6 |
1:21.631 |
1:21.033 |
1:20.99 |
1:21.330 |
Průměr |
1:21.40 |
1:20.94 |
1:20.98 |
1:21.39 |
7 |
1:22.087 |
1:20.883 |
1:20.488 |
1:20.516 |
8 |
1:21.776 |
1:22.382 |
1:20.478 |
1:21.159 |
9 |
1:21.350 |
1:21.360 |
1:20.812 |
1:21.032 |
10 |
1:21.340 |
1:21.263 |
1:20.710 |
1:21.255 |
11 |
1:21.575 |
1:21.371 |
1:20.646 |
1:20.747 |
12 |
1:21.291 |
1:21.310 |
1:20.504 |
1:21.264 |
13 |
1:21.325 |
1:21.364 |
1:20.55 |
1:20.872 |
Průměr |
1:21.53 |
1:21.42 |
1:20.59 |
1:20.97 |
Ke konci závodu dojel Alonsa Strolla, na kterého nezaútočil. Aston tak dovezl do cíle oba vozy na bodech a minimalizoval škody. Také proto to podle týmu „nebyla katastrofa“.
Svůj balík vylepšení má tým nasadit v Kanadě a ve Velké Británii.
PS: Pozitiva? Forma Lance Strolla a souboj Fernanda Alonsa s Oconem. Trochu připomněl památný souboj Schumachera a Barrichella z Hungaroringu v roce 2010, kde to ale bylo kvůli zdi ještě mnohem drsnější...
Pokračování 11 / 12
Júki Cunoda
Cunoda je dobrým příkladem, že mezi vítězi a poraženými je někdy hodně tenká hranice. Je vůz ze středu pole, který startuje třetí a dojede osmý vítěz, či poražený? Ztráta pozic zamrzí, ale body jsou body! Ale to je jen hypotetický příklad.
Cunoda v závodě nebodoval poté, co mu stewardi udělili penalizaci za souboj s Čouem, při kterém čínského jezdce vytlačil z tratě.
Cunoda dojel 12. Druhá chyba ve dvou závodech (ačkoliv v Monaku si stěžoval na brzdy). Ale Cunoda tam prostě je. Japonec má neuvěřitelnou konzistenci a v každém závodě bojuje na hraně první desítky mezi vítězi a poraženými.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 12 / 12
Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg byl ve Španělsku velmi silný. Bohužel jen do neděle, kdy se rozdávají body. Po startu ze sedmého místa bylo zřejmé, že boj o body bude těžký, ale... 15. místo je zklamáním. Příčina? No jistě... nekonzistence. Haas přiznává, že pneumatiky velmi rychle odešly do gumového nebe.
Foto: Getty Images / Peter Fox