Může americký tým uspět ve formuli 1?

Zájem o vstup do královny motorsportu nedávno projevil Gene Haas. Dopadne jeho projekt stejně jako neblaze proslulý tým US F1?
Může americký tým uspět ve formuli 1?

Vztahy formule 1 a Spojených států byly v průběhu historie často jako na houpačce. V poslední době to ale vypadá, že popularita této motoristické discipliny, kterou Američané považují spíše za evropskou záležitost, za oceánem opět stoupá. Důkazem budiž úspěch velkých cen pořádaných v Austinu. V současnosti se nicméně jedná o de facto jedinou americkou stopu v F1. Tento fakt může změnit Gene Haas, který potvrdil, že Mezinárodní automobilové federaci podal oficiální přihlášku jako zájemce o vstup do formule 1.

Haas je evropským fanouškům znám zejména jako majitel úspěšné stáje Stewart-Haas Racing v populární sérii NASCAR. Známý žurnalista Joe Saward na svém formulovém blogu čtenářům přiblížil, proč si Haasovy snahy zaslouží pozornost.

Formule 1 je finančně nejnáročnějším odvětvím motorsportu. Financování stáje formule 1 by pro Haase teoreticky nemělo představovat nepřekonatelný problém. Jedenašedesátiletý Američan je totiž úspěšným podnikatelem vlastnícím strojírenskou firmu s ročním obratem přes miliardu dolarů. V posledních letech expanduje po celém světě, zejména pak v atraktivních asijských destinacích. Stáj formule 1 tak má co do propagace vlastní firmy ohromný potenciál.

Dalším plusem týmu Haas Racing Developments (toto jméno má stáj nést v sezoně 2015, půjde-li vše dĺe plánů) je technické zázemí. Nedaleko sídla týmu Stewart-Haas Racing v Concordu (Severní Karolíně) nechal Haas vystavět aerodynamický tunel Windshear, který umí pracovat s modely v životní velikosti, disponuje pohyblivou podlahou a dokáže vyvinout rychlost 290km/h. Jedná se o zařízení patřící k technologicky nejvyspělejším svého druhu. Na světě údajně v současnosti existují pouze dva srovnatelně velké tunely.

Haasovy plány dostat se do formule 1 nejsou ukvapené. Proslýchá se totiž, že týmová továrna prochází přestavbou, na jejímž konci by měla zdvojnásobit svou rozlohu. Název Haas Racing Developments také nevznikl v posledních dnech, nýbrž již v březnu roku 2010, tedy v době, kdy se rozpadal projekt US F1. Je docela dobře možné, že měl Haas už tenkrát v plánu převzít zbytky tohoto zkrachovalého programu. Od svého záměru však musel upustit ve chvíli, kdy zjistil, že z US F1 nezbylo vůbec nic.

Haas by do čela svého týmu chtěl dosadit Gunthera Steinera, který má zkušenosti z formule 1 - působil u týmů Jaguar a Red Bull. O stavbu šasi se má postarat Dallara - důvod je čistě pragmatický, pokud má být tým připraven na start v roce 2015, musí zvolit nejrychlejší možné řešení. Jako pohonnou jednotku by si Haas rád zajistil agregáty od Ferrari. Je pravděpodobné, že k části týmu sídlícího ve Spojených státech by přibyla také evropská základna.

Posledním čistě americkým týmem ve formuli 1 byla stáj Penske (sezony 1974 - 1977, 1 vítězství, 3 pódiová umístění). Posledním Američanem, který se do formule 1 propracoval v pozici závodníka, byl Scott Speed v letech 2006 a 2007.

Další článek: Fernandes varuje: Pokud se Caterham nezlepší, ve formuli 1 skončí

19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz
17. listopadu | Williams nasadí do testu po Abú Dhabí Nissanyho a Aitkena. Nissany se také zúčastní prvního tréninku na GP Abú Dhabí.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10