Zájem o vstup do královny motorsportu nedávno projevil Gene Haas. Dopadne jeho projekt stejně jako neblaze proslulý tým US F1?
Vztahy formule 1 a Spojených států byly v průběhu historie často jako na houpačce. V poslední době to ale vypadá, že popularita této motoristické discipliny, kterou Američané považují spíše za evropskou záležitost, za oceánem opět stoupá. Důkazem budiž úspěch velkých cen pořádaných v Austinu. V současnosti se nicméně jedná o de facto jedinou americkou stopu v F1. Tento fakt může změnit Gene Haas, který potvrdil, že Mezinárodní automobilové federaci podal oficiální přihlášku jako zájemce o vstup do formule 1.
Haas je evropským fanouškům znám zejména jako majitel úspěšné stáje Stewart-Haas Racing v populární sérii NASCAR. Známý žurnalista Joe Saward na svém formulovém blogu čtenářům přiblížil, proč si Haasovy snahy zaslouží pozornost.
Formule 1 je finančně nejnáročnějším odvětvím motorsportu. Financování stáje formule 1 by pro Haase teoreticky nemělo představovat nepřekonatelný problém. Jedenašedesátiletý Američan je totiž úspěšným podnikatelem vlastnícím strojírenskou firmu s ročním obratem přes miliardu dolarů. V posledních letech expanduje po celém světě, zejména pak v atraktivních asijských destinacích. Stáj formule 1 tak má co do propagace vlastní firmy ohromný potenciál.
Dalším plusem týmu Haas Racing Developments (toto jméno má stáj nést v sezoně 2015, půjde-li vše dĺe plánů) je technické zázemí. Nedaleko sídla týmu Stewart-Haas Racing v Concordu (Severní Karolíně) nechal Haas vystavět aerodynamický tunel Windshear, který umí pracovat s modely v životní velikosti, disponuje pohyblivou podlahou a dokáže vyvinout rychlost 290km/h. Jedná se o zařízení patřící k technologicky nejvyspělejším svého druhu. Na světě údajně v současnosti existují pouze dva srovnatelně velké tunely.
Haasovy plány dostat se do formule 1 nejsou ukvapené. Proslýchá se totiž, že týmová továrna prochází přestavbou, na jejímž konci by měla zdvojnásobit svou rozlohu. Název Haas Racing Developments také nevznikl v posledních dnech, nýbrž již v březnu roku 2010, tedy v době, kdy se rozpadal projekt US F1. Je docela dobře možné, že měl Haas už tenkrát v plánu převzít zbytky tohoto zkrachovalého programu. Od svého záměru však musel upustit ve chvíli, kdy zjistil, že z US F1 nezbylo vůbec nic.
Haas by do čela svého týmu chtěl dosadit Gunthera Steinera, který má zkušenosti z formule 1 - působil u týmů Jaguar a Red Bull. O stavbu šasi se má postarat Dallara - důvod je čistě pragmatický, pokud má být tým připraven na start v roce 2015, musí zvolit nejrychlejší možné řešení. Jako pohonnou jednotku by si Haas rád zajistil agregáty od Ferrari. Je pravděpodobné, že k části týmu sídlícího ve Spojených státech by přibyla také evropská základna.
Posledním čistě americkým týmem ve formuli 1 byla stáj Penske (sezony 1974 - 1977, 1 vítězství, 3 pódiová umístění). Posledním Američanem, který se do formule 1 propracoval v pozici závodníka, byl Scott Speed v letech 2006 a 2007.