Může americký tým uspět ve formuli 1?

Zájem o vstup do královny motorsportu nedávno projevil Gene Haas. Dopadne jeho projekt stejně jako neblaze proslulý tým US F1?
Může americký tým uspět ve formuli 1?

Vztahy formule 1 a Spojených států byly v průběhu historie často jako na houpačce. V poslední době to ale vypadá, že popularita této motoristické discipliny, kterou Američané považují spíše za evropskou záležitost, za oceánem opět stoupá. Důkazem budiž úspěch velkých cen pořádaných v Austinu. V současnosti se nicméně jedná o de facto jedinou americkou stopu v F1. Tento fakt může změnit Gene Haas, který potvrdil, že Mezinárodní automobilové federaci podal oficiální přihlášku jako zájemce o vstup do formule 1.

Haas je evropským fanouškům znám zejména jako majitel úspěšné stáje Stewart-Haas Racing v populární sérii NASCAR. Známý žurnalista Joe Saward na svém formulovém blogu čtenářům přiblížil, proč si Haasovy snahy zaslouží pozornost.

Formule 1 je finančně nejnáročnějším odvětvím motorsportu. Financování stáje formule 1 by pro Haase teoreticky nemělo představovat nepřekonatelný problém. Jedenašedesátiletý Američan je totiž úspěšným podnikatelem vlastnícím strojírenskou firmu s ročním obratem přes miliardu dolarů. V posledních letech expanduje po celém světě, zejména pak v atraktivních asijských destinacích. Stáj formule 1 tak má co do propagace vlastní firmy ohromný potenciál.

Dalším plusem týmu Haas Racing Developments (toto jméno má stáj nést v sezoně 2015, půjde-li vše dĺe plánů) je technické zázemí. Nedaleko sídla týmu Stewart-Haas Racing v Concordu (Severní Karolíně) nechal Haas vystavět aerodynamický tunel Windshear, který umí pracovat s modely v životní velikosti, disponuje pohyblivou podlahou a dokáže vyvinout rychlost 290km/h. Jedná se o zařízení patřící k technologicky nejvyspělejším svého druhu. Na světě údajně v současnosti existují pouze dva srovnatelně velké tunely.

Haasovy plány dostat se do formule 1 nejsou ukvapené. Proslýchá se totiž, že týmová továrna prochází přestavbou, na jejímž konci by měla zdvojnásobit svou rozlohu. Název Haas Racing Developments také nevznikl v posledních dnech, nýbrž již v březnu roku 2010, tedy v době, kdy se rozpadal projekt US F1. Je docela dobře možné, že měl Haas už tenkrát v plánu převzít zbytky tohoto zkrachovalého programu. Od svého záměru však musel upustit ve chvíli, kdy zjistil, že z US F1 nezbylo vůbec nic.

Haas by do čela svého týmu chtěl dosadit Gunthera Steinera, který má zkušenosti z formule 1 - působil u týmů Jaguar a Red Bull. O stavbu šasi se má postarat Dallara - důvod je čistě pragmatický, pokud má být tým připraven na start v roce 2015, musí zvolit nejrychlejší možné řešení. Jako pohonnou jednotku by si Haas rád zajistil agregáty od Ferrari. Je pravděpodobné, že k části týmu sídlícího ve Spojených státech by přibyla také evropská základna.

Posledním čistě americkým týmem ve formuli 1 byla stáj Penske (sezony 1974 - 1977, 1 vítězství, 3 pódiová umístění). Posledním Američanem, který se do formule 1 propracoval v pozici závodníka, byl Scott Speed v letech 2006 a 2007.

Další článek: Fernandes varuje: Pokud se Caterham nezlepší, ve formuli 1 skončí

21:05 | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
18:20 | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.
8. května | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink Verstappen (1:17.835)
Kvalifikace Hamilton (1:16.741)
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00