Motory nakonec (ne)budou stát 12 milionů

Cena pohonných jednotek má klesnout pro zákazníky na 12 milionů euro. Jenomže za tuto cenu nakonec týmy dostanou nepoužitelný balíček.
Motory nakonec (ne)budou stát 12 milionů

FIA a Ecclestone na konci loňského roku vyděsili výrobce pohonných jednotek nápadem zavést alternativní a levný motor. Nakonec z toho nejspíše (alespoň momentálně) nic nebude. Výrobci souhlasili s tím, že od roku 2018 budou svým zákazníkům dodávat pohonné jednotky za 12 milionů euro.

Některé týmy jako třeba Force India žádají, aby cena klesla na tuto hodnotu už v příštím roce. Podle Auto Motor und Sport je ale v dohledu jiný problém. Cena 12 milionů euro na rok pro zákazníka bude totiž spíše virtuální. 

Za 12 milionů totiž mají týmy dostat jen 6 motorů na rok. S tím by dnes nevyšly, ale počítá se, že v rámci úspor klesne počet pohonných jednotek o jednu – momentálně má jezdec k dispozici 4 nebo spíše 5 (pokud počet závodů přesáhne 20).

Kromě toho týmy dostanou k dispozici jen 5 inženýrů, což nestačí. Tím ale problém nekončí. V ceně nejsou zahrnuty náklady na pohonné hmoty. Jejich výrobci se přitom dnes podílejí na zvyšování výkonů a připravují směsi speciálně pro konkrétní specifikaci pohonné jednotky. Ročně může palivo vyjít tým na 3 miliony euro.

Smlouva s Hondou versus pravidla

Diskutuje se také o tom, že všechny týmy mají mít přístup k pohonné jednotce. Dodavatelé tak budou muset dodávat 3 až 4 zákazníkům. S tím ovšem nesouhlasí Ron Dennis, podle něhož to odporuje smlouvě s Hondou. McLaren má totiž právo veta v případě, že by Honda chtěla dodávat svou pohonnou jednotku dalšímu týmu.

Záležitosti okolo pohonných jednotek se mají stejně jako pravidla pro příští rok dořešit do konce dubna.

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Další článek: Jezdci jsou proti změnám kvalifikace, Whiting je vyslechnul

11:48 | Kubica dnes v Jerezu testuje vůz DTM od BMW.
10. prosince | Pirelli už nominovalo pneumatiky pro Austrálii, Bahrajn, Vietnam a Čínu: ve všech případech C2, C3, C4