Motory jsou drahé, složité a spolehlivé, říká Todt před schůzkou s výrobci

Výrobci pohonných jednotek se scházejí v Paříži, aby začali jednat o pohonných jednotkách po roce 2020.
Motory jsou drahé, složité a spolehlivé, říká Todt před schůzkou s výrobci

Schůzky se kromě současných výrobců zúčastní také někteří další — mezi nimi Stefano Domenicali. Bývalý šéf Scuderie bude zastupovat koncern VW nebo přesněji Lamborghini.

Jean Todt vidí budoucnost v kompromisu. Podle něj nemůže být F1 jako vrchol motorsportu pozadu, pokud jde o špičkové technologie, ale současně musí myslet na show.

„Myslím, že vozy jsou příliš sofistikované,“ uvedl Jean Todt pro Motorsport.com. „Je tam příliš mnoho špičkové technologie, která není nutná pro tento sport.“

„Je to velmi citlivá záležitost, protože automobilismus se vyvíjí a bylo by velmi obtížné říci, že vrchol motorsportu nemá vůbec sledovat vývoj automobilismu.“

Pohonné jednotky jsou komplikované, drahé a spolehlivé

„Mám pocit, že je to příliš drahé, příliš složité a spolehlivé. Byl jsem v šoku, když jsem viděl první den testů v Barceloně.“

„Vzpomínám si svou dobu, kdy jsme byli schopni odjet pět kol. To jsme si říkali, že je to skvělé, že jsme odjeli pět kol. Nyní jsem viděl vozy, co odjely 70 nebo 80 kol. Byly postaveny v laboratořích, v továrnách, kam se nikdo nedostane.“

Video: Když se spojí současné vozy a zvuk starých motorů

Video: Když se spojí současné vozy a zvuk starých motorů

Když to zjednodušíme a použijeme trochu nadsázky, je dnešní pohon F1 o kombinaci spalování paliva a elektřině. V nejbližší době bude muset být dohodnuto, jak důležitou roli bude po roce 2020 hrát elektřina.

Velkým omezením elektrických aut je podle Todta doba dobíjení a dojezd. Proto prý podporují elektrická auta především ve městech.

„Mnoho automobilů jsou stále diesely, hodně jich jsou hybridní, se zmenšenými motory a s turbodmychadlem a rekuperací energie. Vidím budoucnost v palivových článcích.“

Podle Todta může být dojezd s palivovými články až 1000 km a doba dobíjení tři minuty.

„Přemýšlíme, že v budoucnu zavedeme (palivové články) v některých kategoriích motorsportu. Ale pokud mluvíme o F1,tak v F1 se budou i nadále provozovat více konvenční spalovací motory. Neznamená to však, že máme v úmyslu se vrátit tam, odkud jsme před 10 lety odešly. To se nikdy nestane.“ 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Jednáme s Hondou, potvrzuje Sauber. Rýsuje se velká dohoda?

18:07 | Podle dřívějších spekulací ohledně kalendáře 2022 bychom v příštím roce už Imolu v kalendáři vidět neměli. Nicméně starosta tvrdí, že brzy potvrdí smlouvu do roku 2025. Podle italského formulapassion by se mělo jet v termínu GP Francie (že by konec Paul Ricardu?).
17:34 | W Series mění plány. Místo finále v Mexiku budou dva závody v Austinu.
15:03 | První závod v Miami se pojede 8. května 2021. Potvrdili to organizátoři.
22. září | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink Bottas
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00