V roce 2013 přijdou do formule 1 nové motory. FIA říká, že mají předcházet vývoj v oblasti silničních vozů, což pravděpodobně znamená cestu hybridních pohonů. Předpovídat budoucnost je ale těžké.
"V ideálním případě bychom chtěli vědět, kde budou silniční auta za pět až deset let. Pak bychom připravili pravidla na příští tři roky, která by to anticipovala," řekl odborník FIA na motory a elektroniku Gilles Simon. "Je to ta nejtěžší cesta, protože nechceme protlačovat své vlastní názory. Potřebujeme získat přehled o tom, jak na tom budou automobilky."
Trend nastolený v silniční dopravě již před několika lety je zřejmý, ke spalovacím motorům se přidávají elektromotory a postupně své předchůdce vytlačují. Formule 1 to reflektovala systémy na rekuperaci kinetické energie, které ale zatím používala jen loni. KERS se velmi pravděpodobně vrátí, otázkou je jen kdy.
"Pak bychom udělali to, co by bylo pro každý šampionát logické," pokračoval Simon. "To by podívanou mohlo vylepšit, protože vzhledem ke sníženému objemu motorů a nižšímu točivému momentu by dodatečný točivý moment elektromotoru byl diferenciačním prvkem mezi vozy. Přitom bychom vyvíjeli a předváděli hybridní technologie a výkony, které by našly uplatnění v silničních vozech."
Formule 1 ale musí pracovat s dvěma protichůdnými požadavky. Na jedné straně si chce zachovat nejvyšší technologickou úroveň, na straně druhé musí snižovat náklady.
"Musí tu být technická pravidla, která zamezí zbytečným výdajům, všechny automobilky to podle mě chápou," uvedl Simon. "Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je používání komponent s dlouhou životností. Je možné mít několik společných dílů, ale je velmi důležité, aby byly mezi vozy jednotlivých výrobců jasné rozdíly."
A v tomto přístupu se liší nový prezident FIA Jean Todt od svého předchůdce Maxe Mosleyho. Todt chápe, že automobilky chtějí formuli 1 jako konkurenční prostředí, v kterém budou soutěžit prostřednictvím svých dovedností, proto netlačí na standardizaci. Naopak Mosley v minulosti nabízel jako jednu z možnosti unifikované motory a převodovky.
Debaty o motorech pro období od roku 2013 jsou otevřené, ale Simon říká, že již teď je třeba prostřednictvím pravidel podporovat co největší efektivitu současných jednotek, což znamená vyvíjet tlak na snižování spotřeby paliva. Formule 1 má však sloužit jako vývojová laboratoř pro automobilový průmysl, sama o sobě by měla šetrnost k životnímu prostředí řešit především v jiných oblastech, než jsou pohonné jednotky.
"Méně než jedno procento emisí skleníkových plynů týmu formule 1 pochází z jeho vozů," připomněl Simon. "Všechno ostatní má původ v provozu týmu, hlavně pak 60 procent emisí skleníkových plynů pochází z (výroby) elektrické energie, kterou používají v továrnách a aerodynamických tunelech."