Andy Cowell je zkušený inženýr. Pracoval u Mercdesu, kde jako šéf motorářů dohlížel na zrod velmi úspěšné pohonné jednotky, která zejména v prvních letech hybridní éry dominovala formuli 1.
Aston Martin si ale pohonné jednotky vyrábět nebude. Od příštího roku je bude odebírat od Hondy. Cowell se místo toho postavil do čela celého týmu. Jak si v této roli povede, to ukáže až čas.
„Tohle je nejlepší práce, jakou jsem kdy měl,“ řekl Cowell v dlouhém rozhovoru pro web Astonu Martin.
„Pokoušíme se o něco, co se v historii Astonu Martin ještě nikdy nepodařilo. K tomu, abychom toho dosáhli, bude zapotřebí veškerá naše vynalézavost, důvtip a odhodlání. Ano, bude to těžké. Ano, je to trochu skličující. Ale právě tehdy to začne být vzrušující.“
Rozhovor vznikl při příležitosti 100 dnů Cowella v roli generálního ředitele týmu.
„Mým prvním úkolem bylo poznat lidi. Strávil jsem hodně času rozhovory s lidmi. Mluvil jsem s těmi uvnitř podniku i s těmi mimo něj, například s našimi partnery Aramco a Honda.
„Moje zkušenosti se týkají výhradně pohonných jednotek, nemám přímou zkušenost se světem aerodynamiky ani s tvorbou celého vozu formule 1, takže jsem měl díky tomu spoustu příležitostí klást mnoho otázek.“
„Prostě mluvím s lidmi a poslouchám. Ta část s nasloucháním je opravdu důležitá. Zní to velmi jednoduše, ale pro mě bylo klíčové pochopit, kdo je kdo, jaké jsou jeho role, jak do sebe všechno zapadá, jak organizace funguje, kde věci fungují dobře a kde je možné je zlepšit.“
„V celém týmu nechybí snaha. V roce 2024 jsme určitě vyhráli mistrovství světa za nejvíce aktualizací, ale tyto aktualizace nepřinesly časy na kolo – a to, co v tomto oboru všichni chtějí, je přinést časy na kolo.“
„To neznamená, že se nám to musí pokaždé podařit. Viděl jsem statistiky, které ukazují, že ve skutečném prostředí výzkumu a vývoje je dvacetiprocentní úspěšnost vysoká. Pokud se nám podaří dosáhnout dvacetiprocentní úspěšnosti, pak je to dobré, ale rozdíl je v tom, že se to musí dít v technologickém kampusu AMR, a ne na okruhu.“
„Musíme se ujistit, že všechny naše nástroje a procesy v technologickém kampusu fungují dostatečně dobře, abychom měli jistotu, že kdykoli vyjedeme na okruh s nějakou aktualizací, budeme mít alespoň 90procentní jistotu, že bude na trati fungovat a splní naše očekávání.“
Šéfem týmu
Jak už jsme psali výše, struktura vedení týmu se změnila. „Cílem změn je zlepšit organizační přehlednost a výkonnost závodních vozů. Proto jsme přijali rozhodnutí vyvinout oddělení aerodynamiky, inženýrství a výkonnosti do samostatných, specializovaných týmů na trati a v technologickém kampusu AMR.“
„Tým na trati povede Mike (Krack), který se stane šéfem týmu na trati, a druhý tým povede Enrico (Cardile) v roli technického ředitele, přičemž oba budou podřízeni mně. Tato restrukturalizace znamená, že Mikeův tým se může soustředit na dosažení maximálního výkonu vozu při každé Velké ceně a Enricův tým se může soustředit na komplexní úkol vytvoření nového závodního vozu.“
Jak vybudovat úspěšný tým?
„Musíte lidi přivést k tomu, aby důvěřovali, že jejich okolí odvádí skvělou práci,“ říká Cowell.
„Pokaždé, když zvednou oči a podívají se, co dělají lidé kolem nich, měli by být v úžasu nad prací, kterou jejich kolegové odvádějí. Zjistil jsem, že to lidi motivuje k tomu, aby pracovali ještě usilovněji, posouvali se dál a hledali způsoby, jak dělat věci lépe.“
„Chci, aby naši lidé přemýšleli nad rámec normy, aby kreativně přemýšleli o tom, jak můžeme vždy zlepšit to, co děláme – tak nakonec skončíme jako průkopníci. To je způsob myšlení, který se snažím vštěpovat od prvního dne.“
„V žádném okamžiku si nesmíte myslet, že jste dokonalí. Pokud někdy řeknu: ‚To je dokonalost‘, pak je čas vykopnout mě ze dveří, to je čas, abych odešel do důchodu.“
Do Astonu Martin přišla řada lidí a další ještě dorazí. „Je to do značné míry o tom, že se snažíte pochopit lidi – jaké jsou jejich silné stránky, jak mohou přispět k celkovému cíli, a pak musíte sešít organizaci dohromady.“
„Každý by měl hrát podle svých silných stránek, takže jde o to zjistit, jaké jsou, jak do toho zapadají a jak mohou přispět k vozu. Je na mně, abych se ujistil, že máme v týmu dostatečnou sílu a rovnováhu, abychom dosáhli co nejlepší odměny, pokud jde o časy na kolo.“
„Rád používám přirovnání k 1000 dílkům skládačky. Každý člověk v týmu je dílkem této skládačky, ale musí přesně vědět, jaké jsou jeho povinnosti a jaké jsou povinnosti všech ostatních. Tato organizační přehlednost zajišťuje, že dílky skládačky do sebe dobře zapadají bez překryvů a mezer. Jakékoli překrývání nebo mezery jsou prostě neefektivní.“
„Efektivní závodní auto má hodně přítlaku, minimální odpor vzduchu. Efektivní organizace má skvělou komunikaci a žádné plýtvání.“
„Lidé mají tendenci být nespokojení, pokud dělají úplně to samé co někdo jiný, protože to znamená, že jeden z nich plýtvá svým časem. Stejně tak, pokud uděláte kus práce a pak jen tak leží a čeká, až se jí ujme další člověk, je to také frustrující. Organizační přehlednost tento druh neefektivity eliminuje.“
Čas na odpočinek
Cowell pohovořil také o tom, kde a jak si mezi závody i před náročnou sezónou dobíjí baterky.
„Vzhledem k intenzitě formule 1 je důležité najít si čas na odpočinek a relaxaci, když to jde. Pro mě je nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, trávit čas s rodinou a přáteli a venčit své psy.“
„Ano, to je pro mě život mimo práci, prostě odpočinek. Nic mě nebaví víc než dohánět čas s rodinou a přáteli, povídat si o životě, vesmíru a vůbec.“
„Miluji přírodu. Jako inženýr se snažíte vylepšit to, co vytvořila příroda, ale když už jste inženýrem několik let, uvědomíte si, že to, co vytvořila příroda, nikdy nevylepšíte. Příroda je velkým zdrojem inspirace. Tisíce let vývoje, evoluce, nemohou být daleko od pravdy, že?“
„V tomto ročním období nevidíte na stromech žádné listí, ale víte, že za půl roku se na nich jako zázrakem zase objeví. Nebylo by úžasné, kdybychom dokázali vytvořit zařízení s podobnou regenerační vlastností?“