Mosley: Udělali jsme chybu, pravidly úspor nedosáhneme

Max Mosley připouští, že se on i mnozí další spletli, když si mysleli, že změnou pravidel sníží náklady na formuli 1.
Mosley: Udělali jsme chybu, pravidly úspor nedosáhneme

Je to válka dvou světů, dvou přístupů. Především velké týmy chtějí hledat úspory prostřednictvím změn pravidel – sportovních i technických. Tu zakážete tohle, tu zmrazíte toto nebo omezíte tamto. Není to nový trend, vzpomeňte na motory, které byly dlouho zmrazeny. Kromě toho se zakázalo tankování (ačkoliv, kde tam lze významně ušetřit, to je velká záhada), omezila se práce během víkendu, testování v průběhu sezóny nebo se zavedla letní přestávka. Takhle bychom mohli pokračovat dál, stačí se podívat na práce v aerodynamickém tunelu apod.

Proti tomuto trendu stojí rozpočtové stropy. Tedy nechat týmům více volné ruce a výdaje přiškrtit v ekonomické (rozpočtové) rovině. Na rozdíl od techniky se ale tohle občas docela špatně kontroluje. A velké týmy s tím mají problém. 

Max Mosley razil první trend, ale dnes obrací. „V konečném důsledku jsem stejně vinen, jako všichni ostatní, protože od roku 2000 jsem se zaměřoval na pravidla,“ říká Mosley pro Autosport.

 

Zmrazili jsme motory a oni to utratili na výfuky

 

Mosley, který stál u kormidla Mezinárodní automobilové federace v letech 1993 až 2009, si myslí, že formule 1 chybovala.

„Tato teorie byla založena na tom, že pokud budeme mít pravidla v pořádku, můžeme snížit náklady. Zjistili jsme, že to není pravda. Například jsme se pokoušeli omezit volnost vývojářům motorů, ale na výdajích se nic nezměnilo. Výsledkem bylo, že týmy v honbě za každým koněm neutratily milion dolarů. To je vše.

Takže co udělali? Utratili jmění v oblasti výfuků. A myslím, že našli tak 30 koní. Je to fascinující, když se zabývají něčím, s čím se nikdo neobtěžoval.

Nakonec jsme si uvědomili, že nezáleží na tom, co děláme s pravidly. Prokázali jsme, že nemůžeme řídit náklady prostřednictvím pravidel. Museli jsme vzít rozpočtové stropy.“

Týmy se ani letos na nějakých rázných krocích nedohodly. Mosley nabízí jiná řešení: dal by třeba menším týmům větší technikou volnost, nebo spravedlivěji rozděloval peníze z komerčních práv. 

Diskuze (4) Další článek: Pojede se v Eau Rouge letos na plný plyn?
22:01 | Sebastiana Vettela čeká nasazení nové pohonné jednotky a start z konce startovního pole.
21. října | F2 a F3 sníží extra body. Za pole position budou 2 body (místo 4) a za nejrychlejší kolo 1 (místo 2).
21. října | Podle Seven News zvažuje Sydney uspořádání závodu F1. Chce nahradit Melbourne.
21. října | Dnes před 14 lety získalo Ferrari poslední titul mezi jezdci. Kimi Räikkönen porazil o 1 bod Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink 18.30–19.30
2. trénink 22.00–23.00
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00