Mosley prozradil, jak na něj automobilky tlačily kvůli difuzorům

Vysvětluje, jak důležitá je nezávislost FIA na automobilkách.

Prezident FIA Max Mosley ve světle dozvuků napětí mezi ním a automobilkami prozradil některé okolnosti kolem difuzorů, které byly řešeny v úvodu sezony. Použil to jako názorný příklad toho, jak si automobilky představují nezávilost FIA.

FOTA ústy Johna Howetta z Toyoty volá po prezidentovi, který by měl být nezávislý na automobilkých. V dohodě uzavřené ve středu FOTA deklarovala, že šampionát formule 1 patří FIA coby vrcholnému výkonému orgánu soutěže.

Max Mosley ale ve svém dopise adresovaném autoklubům coby členům FIA upozorňuje, že se jedná o falešné proklamace.

"Slyšeli jsme od FOTA hodně řečí o tom, jak by měl být odvolací soud nezávislý," píše Mosley. Spor kolem difuzorů totiž řešil Mezinárodní odvolací soud FIA. Automobilky přitom dlouhodobě naznačují své znepokojení nad tím, že takový soud je vlastně na FIA závislý.

"Přitom během kauzy tovární týmy u mě mnohdy nekorektně lobovaly za zásahy do rozhodování Mezinárodního odvolacího soudu FIA, aby prohlásila dvojí difuzory za legální.

Soud FIA nebude takovému přístupu nikdy naslouchat, ukazuje to ale, že pro inkriminované týmy "nezávislost" znamená být nezávislý na jiných týmech a mít kontrolu nad konkrétními zájmy."

Max Mosley upozorňuje kluby FIA, že současné volání FOTA po nezávislém prezidentovi je ve skutečnosti diktováním řízení FIA a budoucnosti F1, čehož se týmy ve středu vzdaly.

"FIA navíc hájí zájmy motoristů v oblastech bezpečnosti a životního prostředí, ale i v takových oblastech jako je přístup k technickým informacím automobilek nezávislými servisy. To je často v konfliktu se zájmy automobilového průmyslu.

Když jsme ustanovili Euro NCAP (organizace zabývající se náležitostmi nárazových testů), jedna z velkých automobilek hrozila odchodem z formule 1, pokud od tohoto záměru neupustíme.

FIA musí mít volnou ruku konfrontovat automobilový průmysl pokaždé, bude-li to nezbytné," uzavřel Mosley.

Diskuze (59) Další článek: Komentář: Když džentlmen nedokáže dostát dohodě
18:21 | Podle Auto Motor und Sport je závod v Miami v příštím roce nepravděpodobný. Kalendář by tak obsahoval jen 20 závodů.
16:03 | Daniel Ricciardo potvrdil, že ho v Německu pravděpodobně čekají penalizace (via AMuS)
16:03 | Vettel: Mám rád Kimiho, ale tohle rozhodnutí není v mých rukou. Charles bude mít skvělou kariéru, ale nemusí spěchat, je mladý.
14:52 | Šéf Haasu popřel, že by s Robertem Kubicou jednal o sedačce pro příští rok.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10