Moře zájemců a omezený počet míst: jak se skládá startovní listina Le Mans?

Moře zájemců a omezený počet míst: jak se skládá startovní listina Le Mans?

Startovní rošt 24 hodin Le Mans nabízí 62 míst, zájem týmů však tuto kapacitu pravidelně převyšuje. Promotér nejslavnějšího vytrvalostního závodu a světového šampionátu WEC, kterým je organizace ACO, proto při zaplňování startovní listiny postupuje podle specifického klíče.

Organizace ACO zavedla podrobný systém pozvánek, jejichž obdržení zajišťuje vybraným stájím start na okruhu La Sarthe. Existuje několik způsobů, jak pozvánku do Le Mans obdržet. Některé pozvánky se podle určených kritérií udělují týmům automaticky, jiné zase čekají na celkové šampiony dalších šampionátů pod křídly ACO.

Automatickou jistotu startu v Le Mans mají všechny týmy, které se přihlásily do kompletní sezóny světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC. 24 hodin Le Mans je od roku 2012 součástí vytrvalostního mistrovství světa a start v tomto závodě nemůže být logicky odepřen žádnému z týmů, které pravidelně startují ve WEC a sbírají mistrovské body.

Automatické pozvánky poté získávají vítězné týmy z předešlého ročníku. Celkový vítěz v kategorii LMP 1 i vítězové v jednotlivých tříd LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM si tak svým triumfem na okruhu La Sarthe v roce 2018 zajistily start v ročníku 2019. Jmenovitě se jedná o stáje Toyota (LMP 1), Signatech Alpine (LMP 2), Porsche (LMGTE – PRO) a Dempsey-Proton Racing (LMGTE – AM). Ani jeden z těchto týmů však zisk automatické pozvánky nepotřeboval, protože se jedná o účastníky kompletního mistrovství světa FIA WEC.

Nyní se dostáváme k týmům, které získaly své pozvánky díky celkovému vítězství v některém ze šampionátů, které pořádá ACO.

Cesta do Le Mans může vést přes evropskou Le Mans Series, kde pozvánku ke startu v Le Mans ve třídě LMP 2 získává poslední šampion této série právě ve třídě LMP 2 (G-Drive Racing). Pozvánku ke startu v LMGTE – PRO či LMGTE – AM (záleží na volbě týmu) získává šampion ELMS ve třídě LMGTE (Proton Competition). Stejná odměna čeká i na vicemistra této třídy (JMW Motorsport). Z evropské Le Mans Series se do Le Mans podívá i mistr třídy LMP 3, který získává pozvánku do LMP 2 (RLR Msport).

Z Evropy se přesouváme do Asie, kde se o pozvánky do Le Mans bojuje během zimních měsíců v asijské Le Mans Series. Jakožto šampion této série ve třídě LMP 2 dostal pozvánku do stejné kategorie v Le Mans americký tým United Autosports. Třídu GT vyhrál v ALMS v sezóně 2018/2019 japonský tým CarGuy Racing, který tak získal možnost startu v Le Mans ve třídě LMGTE – AM (mohl si vybrat i LMGTE – PRO).

Přes asijskou Le Mans Series se do Le Mans probojoval i slovenský tým ARC Bratislava, který se stal šampionem kategorie LMP 2 Am, díky čemuž si vysloužil pozvánku ke startu na La Sarthe ve třídě LMP 2. Třídu LMP 3 asijské Le Mans Series ovládl polský tým Inter Europol Competition, který si mohl vybrat mezi startem v LMP 2 a LMGTE – AM (zvolil LMP 2).

Automatickou pozvánku do Le Mans získal také tým Kessel Racing díky celkovému triumfu ve třídě GT3 šampionátu Michelin Le Mans Cup. Švýcarská stáj v Le Mans startuje v LMGTE – AM se dvěma vozy Ferrari 488 GTE.

Na základě individuálních ocenění uděluje ACO také dvě pozvánky týmům ze zámořského šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Jednu z nich získal ruský pilot s kanadskou licencí Mikhail Goikhberg, který ji následně po vzájemné dohodě věnoval týmu WeatherTech Racing. Ten v Le Mans díky startuje s vozem Ferrari 488 GTE ve třídě LMGTE – AM. Druhou z těchto pozvánek získal Ben Keating, která ji využil pro svůj vlastní tým a stal se tak prvním soukromníkem, který v LMGTE – MA startuje s poslední generací vozů Ford GT.

Zbytek startovního pole ACO zaplňuje týmy, které podaly přihlášku ke startu (ta však start nezaručuje). ACO rok co rok umožňuje start týmu Corvette z USA a kvalitním stájím s vozy LMP 2 a GTE z evropské Le Mans Series. Touto cestou se do letošního Le Mans dostaly na příklad týmy Panis Barthez Competition nebo Algarve Pro Racing.

Foto: Toyota Motorsport GmbH

Doporučujeme

Články odjinud