Montezemolo: Konkurence měla nelegální vozy, ale diskvalifikace nepřišla

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo je přesvědčený, že soupeři letos porušovali pravidla, ale FIA k nim podle něj byla příliš laxní.
Montezemolo: Konkurence měla nelegální vozy, ale diskvalifikace nepřišla

Montezemolo hovořil na tradičním předvánočním setkání s médii a jako první se poklonil Red Bullu. "Začněme tímto, poblahopřejme Red Bullu a Vettelovi, který měl úžasné auto a který je skvělým jezdcem," řekl.

Jenomže pak Red Bull zkritizoval, i když ho přímo nejmenoval. "V průběhu roku tu byly věci, které se mi nelíbily. Viděl jsem vozy, které nevyhovovaly pravidlům, ale místo toho, aby byly diskvalifikovány, příslušným týmům bylo řečeno, aby to vyřešily do příštího závodu."

Red Bull byl letos na hraně pravidel hned s několika věcmi, od děr v podlaze, přes mapování motoru a chlazení brzd, až po ohebné či otočné aerodynamické díly. Montezemolo tak jistě myslel právě vítěze šampionátu, ale jelikož mluvil v množném čísle, zřejmě narážel i na McLaren, který taktéž poměrně dost inovoval a použil například otočné přední křídlo.

Klíčová byla jako vždy aerodynamika, a to Ferrari dlouhodobě vadí. "Především s politováním konstatuji, že už není možné mít transfer technologií z tratě na silnici, protože je v mnoha oblastech vývoj zmrazený a protože je aerodynamika až moc důležitá. Auta jsou proto spíš jako vesmírné lodě a méně jako vozy."

"Tohle všechno má původ v touze stanovit co nejmenší společný jmenovatel. To je třeba zastavit. Je to výsledek rozhodnutí, která byla učiněna před čtyřmi lety v době Mosleyho, kdy existovala urgentní potřeba snižovat náklady."

Prezident Ferrari se chce zasadit o konec současných poměrů, pravidla už nemají nahrávat vyrovnanému startovnímu poli. Měla by být otevřenější už od roku 2014. "Uděláme vše, co je v naší moci, aby nastala velká změna a formule 1 se vrátila do role testovacího prostředí pro silniční auta. Už nebudeme akceptovat tento princip absolutní demokracie."

"Rozdíly mezi malými a velkými týmy jsou pořád velké, ale není možné pořád vše dělat na nejnižší úrovni. Pokud nemají potřebné zdroje nebo strukturu, měli by soutěžit v nižších sériích. Na toto téma vrátím na stůl nápad prodeje třetího auta menším týmům, což je řešení, které by jim umožnilo mít konkurenceschopný vůz s relativně nízkými náklady, a to by jim umožnilo získat víc sponzorů."

Diskuze (156) Další článek: Patrick Tambay: Alonso musí mít železné nervy