Mohlo by Ferrari vydělat na odchodu z formule 1?

Mohlo by Ferrari vydělat na odchodu z formule 1?

Prezident Ferrari Sergio Marchionne nedávno pohrozil, že by Scuderia po roce 2020 mohla z F1 odejít. Jaké důsledky by to mělo pro celé Ferrari?

Ferrari se nezamlouvají nové motory, se kterými přišli FIA a FOM. Noví majitelé ale chtějí také spravedlivější a vyrovnanější formuli 1.Bude se diskutovat nejen o přerozdělení příjmů ale také zavedení rozpočtových stropů.

Nevíme, jak tyto diskuse nakonec dopadnou. Slova prezidenta Ferrari jsou ale spíše snahou vyvinout tlak. Není to poprvé a jistě ani naposledy, co Ferrari hrozí odchodem z F1.

Zkusme ale připustit, že Ferrari skutečně z F1 odejde. Jaká pozitiva a negativa by to pro Ferrari mělo?

Ferrari nezávodí jen v F1. Úspěšné je také v GT a to například ve WEC. S účinkováním v F1 se to samozřejmě moc srovnávat nedá. Pokud by odešlo z F1, je otázkou, zda by našlo odpovídající náhradu. Ještě nedávno by mohla být alternativou právě WEC a to kategorie LMP1. Z této kategorie ale odešlo Audi i Porsche, takže v současné době to není zrovna atraktivní půda.

Tři miliardy úspor

Britský Independent se podíval na odhady toho, co Ferrari vydělává na účinkováni v F1 a současně také na náklady.

Roční náklady Ferrari:

  • Výzkum a vývoj: 381 milionů euro
  • Zaměstnanci (včetně jezdců): 90 milionů
  • Provoz týmu: 62 milionů
  • Celkem: přibližně 533 milionů euro

Pokud jde o příjmy, Ferrari dostává spoustu peněz z podílu na komerčních právech a to nejen díky pozici v šampionátu, ale také ve formě velmi tučných bonusů. Ty jsou tak velké, že si Ferrari prakticky každý rok odnese nejvíce peněz a to bez ohledu na pořadí v šampionátu.

Příjmy

  • Podíl z komerčních práv: 153 milionů euro (Independent uvádí ještě vyšší číslo)
  • Sponzoři: 185 milionů euro
  • Platby za pohonné jednotky od zákazníků: 51 milionů euro (vloni, nyní klesnou)
  • Celkem: 389 milionů euro 


Rozdíl mezi příjmy a výdaji je asi 144 milionů euro. Jak už jsme zmínili, Independent uvádí trochu jiné příjmy z komerčních práv, takže rozdíl může být jen 110 milionů euro.

To je částka, kterou doplácí samotné Ferrari. Za loňský rok mělo Ferrari jako automobilka obrat ve výši 3,1 miliardy euro a zisk 400 milionů euro. Firmě se daří a zisk roste. Marchionne navíc zrušil plány svého předchůdce, který chtěl zafixovat počet vyrobených aut na přibližně 7000 kusech za rok. Ferrari tak vloni prodalo přes 8000 aut.

Pokud by Ferrari odešlo z formule 1, ušetřilo by a zisk firmy by rázem stoupl o desítky procent.

Negativa odchodu

Odchod z F1 by měl ale i přinejmenším dva negativní důsledky. Ferrari přiznává, že mu poznatky z formule 1 pomáhají při vývoji silničních vozů. Úspory na vývoj by tak nebyly stoprocentní. Kromě toho by Ferrari přišlo o cennou laboratoř. 

Druhé negativum se měří velmi špatně. Ferrari má z F1 obří marketingovou platformu. Asi není potřeba říkat, že by značka Ferrari nebyla tam, kde je, kdyby nebylo příběhu Enza Ferrariho a úspěchů v F1. 

Na druhou stranu si Ferrari již vybudovalo jistou pověst a hodnotu své značky. Je rovněž prokázáno, že výsledky v F1 a prodej aut spolu nesouvisí. 

Ve zlaté éře Michaela Schumachera mimochodem Ferrari prodávalo zhruba polovinu aut, které prodává nyní. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud