Moderní formule 1: Bezpečnost především

Pokaždé, když pilot F1 usedne do svého kokpitu, vstupuje na velmi tenký led, který se pod ním může kdykoliv prolomit. Nezbytné tedy je, aby pro tyto případy byla na trati zabezpečena odpovídající lékařská péče.
Moderní formule 1: Bezpečnost především

Během dlouholeté historie královny motorsportu jsme byli svědky mnoha vážných nehod, které zavinily smrt mladých talentovaných jezdců. Mezi nejsmutnější případy patří tragická Velká cena San Marina v roce 1994, při níž zemřeli hned dva nadějní jezdci. Při sobotní kvalifikaci zahynul pilot Simteku Roland Ratzenberger, což byla od roku 1986 první smrt ve formuli 1. Nováček blížící se k zatáčce Villeneuve narazil do betonové zdi a zlomil si vaz. Byl na místě mrtev. Na tomto víkendu se však ještě tragičtěji podepsala smrt trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny. Ten zemřel na následky zranění, která utrpěl při nehodě v nedělním závodě.

Od tohoto nešťastného závodu na okruhu v Imole se smrt formuli 1 vyhýbá. Už více než osmnáct let nedošlo k žádnému smrtelnému zranění, pouze k několika vážným nehodám. Ty ale naštěstí nakonec skončily bez závažnějších zranění. Přesto od roku 1994 FIA neustále řeší otázku bezpečnosti pilotů na okruhu.

Osmdesátá léta minulého století byla poznamenána opravdu dezolátním stavem lékařského zařízení na trati. V dnešní době ale patří lékařské služby k hlavním prioritám při každé velké ceně. Pro pořadatele je nezbytně důležité, aby pilotům, pohybujícím se po trati rychlostmi přes tři sta kilometrů v hodině, zajistili rychlou odbornou pomoc na té nejvyšší úrovni.

Při každé Grand Prix je na okruhu připraveno šest záchranných aut. Čtyři tzv. R-cars, která představují „hasiče“. Posádka má k dispozici hasicí přístroje, hydraulické nůžky a další nástroje pro vystříhání pilota z vozu. V případě potřeby dokáže toto auto za sebou odtáhnout formuli na bezpečné místo, kde může dojít k dalším záchranným akcím. Dále jsou na trati přítomna dvě tzv. S-cars, ve kterých sedí lékař, čtyři zdravotníci a řidič. Tato auta se musí dostat na jakékoli místo trati v době kratší než třicet sekund.

Po nehodě je pilot okamžitě převezen do lékařského centra přímo na trati, které je vybaveno nejmodernějšími přístroji a operačním sálem. Službu v této malé nemocnici má vždy ortopedický chirurg, anesteziolog a šest dalších zdravotníků. V průběhu celého víkendu je v pohotovosti i zubař.

Kolem trati je přítomno několik sanitek z místních nemocnic a dvě helikoptéry, které piloty převážejí do renomovaných lékařských zařízení. Během závodního víkendu je v okolí okruhu patnáct nemocnic ve stavu pohotovosti. Zajímavostí je, že kdyby helikoptéra nemohla např. z důvodu mlhy vzlétnout nebo přistát, závod by nemohl dále pokračovat.

Na záchranné akci se ovšem nemusí podílet pouze lékaři a zdravotníci, zabezpečují ji také další profese. Například při Velké ceně Monaka jsou připraveni potápěči pro případ, že by některý z pilotů vyletěl z tratě až do vody, jako se tomu stalo například v roce 1955 Albertu Ascarimu. Ten v osmdesátém kole nezvládl výjezd z tunelu a nájezd do šikany, v místě, kde není žádné zábradlí, prorazil balíky slámy a se svou lancií si to namířil přímo do moře. Potápěči tenkrát bleskurychle vytáhli jeho vůz na břeh a pilot si pouze se zlomenou nosní kůstkou doplaval na souš sám.

Ke zmírnění dalších následků při nehodách v dnešní době už primárně přispívají mnohá vylepšení oblečení a ochranných prvků uvnitř auta. Piloti například nosí speciální nehořlavé oblečení, ve kterém člověk může po dobu 11 sekund přežít teploty kolem 840°C, což je zhruba teplota lávy. Pilotova kombinéza je vyrobena z lehkých nehořlavých umělých vláken, tzv. Nomexu®. Oblek je složen z pěti vrstev a je v laboratoři podroben přísným testům. Je například vystaven přímému ohni, kde musí vydržet po dobu 10 sekund bez poškození.

 Zmírnit náraz by měly pomoci i bariéry rozestavěné kolem trati. Například při Velké ceně Monaka je na okruhu v Monte Carlu rozloženo více než pět a půl tisíc ochranných bariér. Během ostatních Grand Prix jsou kolem trati i štěrkové pásy, které mají snížit rychlost nekontrolovatelného vozu před nárazem do bariéry. Štěrk se nachází ve 25 cm silné vrstvě a obsahuje kulovité kameny o průměru od 5 do 16 mm.

Pořadatelé však nezapomínají ani na bezpečnost diváků, kterou zajišťuje více než 150 bodyguardů a 130 zaměstnanců se zdravotnickým vzděláním.

Je vidět, že pokrok v oblasti bezpečnosti a poskytování odborné první pomoci při nehodách hraje ve formuli 1 velkou roli. Kdo ví, o kolik by se snížil počet obětí, jež si tento sport vyžádal, kdyby byla dříve lékařská pomoc na tak vysoké úrovni, na jaké je dnes. 

Další článek: Fry: Vettel musí teprve dokázat, že je na úrovni Alonsa a Hamiltona

10:25 | Třetí současný jezdec pojede virtuální Le Mans. K Norrisovi a Verstappenovi (se stejným vozem) se připojí také Pierre Gasly, který bude v týmu třeba s Vergnem.
9:39 | Obrat McLaren Group v prvním čtvrtletí: 2019: 284 milionů liber 2020: 109 milionů liber
22. května | F1 potvrdila, že stále jedná s britskou vládou o pořádání závodů. Nyní je komplikuje nutnost karantény po přicestování do země...
22. května | Podle Sky Sports by se v Silverstonu mohlo jet později v létě, až skončí opatření (nutnost karantény po příjezdu do země). Šéf okruhu je v tomto optimistický.