Móda, která chrání životy

Oblečení. Pro jednoho úžasná zábava, pro druhého nehorázná nuda a pro třetího nezbytná ochrana života. Jak velikou roli hraje oblečení v profesi pilota formule 1?
Móda, která chrání životy

Závodění ve formuli 1 je nesporně velmi riskantní činnost. Aby byly minimalizovány následky vážných nehod, musí přísná bezpečnostní kritéria nastavená Mezinárodní automobilovou federací splňovat nejen monoposty, v nichž piloti závodí, nýbrž i oblečení, jež mají jezdci při výkonu svého povolání na sobě.

Už od roku 1953 mají závodníci v královně motorsportu povinnost nosit ochranné helmy. Později se FIA začala zaměřovat i na pilotovu kombinézu. Ta musí být od roku 1975 vyrobena z nehořlavého materiálu. V tehdejší době toto pravidlo obnášelo nutnost využívat speciální závodnické kombinézy NASA. Ty byly pětivrstvé a velmi těžké. Ve světě rychlých kol se ale počítá každý gram, navíc takto vyrobené kombinézy byly jezdcům během závodů značně nepohodlné, takže dnešním klíčem k úspěchu jsou speciální lehká ohnivzdorná umělá vlákna s obchodním názvem Nomex.

Základním požadavkem při výběru nového materiálu pro kombinézy je, aby tento prošel jednoduchým testem. Materiál je ve vzdálenosti 3 cm vystaven přímému plameni o teplotách 300 - 400°C. Pokud v těchto podmínkách vydrží alespoň deset sekund, aniž by vzplál, může být schválen.

Dnešní kombinézy jsou vyrobeny ze dvou až čtyř vrstev Nomexu a okolo zápěstí a kotníků mají pružné manžety. V těchto kombinézách může pilot přežít jedenáct sekund při teplotách okolo 840°C. Pro srovnání – teplota v sauně dosahuje maximálně 100°C, teplota v hořícím domě okolo 800°C a teplota lávy se pohybuje okolo 750 – 1000°C.

Hotová kombinéza musí bez újmy projít patnácti praními stejně jako patnácti suchými chemickými čištěními.  Teprve poté může být poslána k posledním testům. Při nich je vystavena teplotám okolo 600 – 800°C. Vnitřní vrstvy kombinézy přitom nesmí dosáhnout teploty 41°C dříve než za jedenáct sekund. Tato teplota je totiž kritická pro lidský organismus, neboť při ní začíná docházet k jeho poškození.

Vysoké nároky jsou kladeny i na zipy, jimiž se kombinézy zapínají. Ty musí stejně jako zbytek oděvu odolat vysokým teplotám, navíc u nich nesmí dojít k roztavení, protože by tak nebyl záchranářům umožněn rychlý přístup k pilotově kůži. Stejná kritéria pak samozřejmě musí splňovat i nitě, jimiž jsou jednotlivé části oděvu k sobě sešity, pilotovo spodní prádlo i kukla, již nosí pod helmou.

Kromě odolnosti vůči vysokým teplotám musí oděv splňovat ještě několik velmi důležitých vlastností. Musí být lehký a vzdušný, a to hlavně kvůli tomu, aby se z něj během téměř dvouhodinového závodu mohlo postupně odpařovat veliké množství potu, který jezdec při náročném fyzickém výkonu vyprodukuje.

Každá kombinéza má pak ještě jeden významný bezpečnostní prvek. Tím jsou speciální „držadla“ na ramenech kombinézy mající za úkol udržet váhu jak samotného pilota, tak i závodnické sedačky jeho monopostu při záchranářských akcích. To je důležité hlavně ve chvíli, kdy záchranáři musí pilota bleskurychle vytáhnout po vážné nehodě. Pilota tak mohou chytit za tato speciální „držadla“ a nemusí s ním zbytečně hýbat a vystavovat tak jeho tělo možnému poškození.

Kombinéza má kromě ochranné funkce i funkci komerční. Celý její povrch je potištěn všemožnými logy a jmény sponzorů týmu. Ty samozřejmě musí být stejně jako celá kombinéza vytvořeny z nehořlavého materiálu. Někteří jezdci, jako třeba piloti Red Bullu, mají v pase natištěno své jméno a někdy dokonce i krevní skupinu. Jindy zase může oblečení zatraktivňovat tým. Kombinézy McLarenu například lákaly pozornost během celého loňského roku, kdy tým své jezdce oblékal v každé kvalifikaci do kombinéz unikátního designu.

Nedílnou součástí pilotovy výbavy jsou také ochranné rukavice. Ty jsou stejně jako zbytek oděvu vyrobeny z Nomexu, na dlaních jsou pak ještě vypodloženy semišovou kůží, jejímž úkolem je zajistit pilotovi citlivost nezbytnou při řízení. Žáruvzdorné boty jsou vyrobené ze speciální kůže, jejich podrážka je pak z ohnivzdorné gumy, která je zde v mnohem slabší vrstvě, než tomu bývá u obyčejných bot. Tím je zaručen perfektní protiskluzový kontakt s pedály.

Další článek: Button: Před Spa si McLaren věří

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)