Mistrem světa bude ten, kdo lépe využije svůj talent, říká Alonso

Přední jezdci ve formuli 1 jsou si výkonnostně velmi blízko, a podle Fernanda Alonsa proto o úspěchu rozhoduje, kdo se lépe soustředí a přiblíží se k maximálnímu využití svých schopností a talentu.

Španělský jezdec Ferrari odpovídal v rozhovoru pro Gazzettu dello Sport.

Alonso, Itálie čeká na zázrak.
Fernando Alonso: "Otec mi vždy říkal, že jezdec může vyhrát závody a dokonce i tituly, ale pokud nebude jezdit ve Ferrari, nic nedokázal. Takže jsem tady. Jsem připravený. Do Ferrari jsem přišel, abych vyhrával."

Po kom máte tuto soutěživou povahu?
FA: "Nevím. Dokonce i když jím pudink, musím skončit jako první. Když jsem byl dítě, tak jsme při návratu ze školy závodili s mojí matkou, od semaforu k semaforu. Nechávala mě vyhrát, abych nebyl mrzutý. Byl jsem příšerný."

Co má Ferrari a ostatní ne?
FA: "Tradici, soudržnost, vášeň. Od prvního dne v Maranellu vidím, že i lidé zodpovědní za zpětná zrcátka mají stejné nadšení, jako kdyby to byl jejich vlastní vůz. Prožívají to srdcem."

Vaším týmovým kolegou je Felipe Massa. Schopný a rychlý. Hovoříte spolu? Dal vám nějaké rady?
FA: "Ano, o technické stránce chování vozu. Vztah s Ferrari je vždy osobní a každý si ho prožívá po svém."

Soupeři?
FA: "Massa, Hamilton, Button, oba jezdci Red Bullu, Schumacher - neočekával jsem, že se vrátí."

Ve formuli 1 je mnoho dobrých jezdců, co nakonec dělá rozdíl?
FA: "Hlava. Deset nejlepších jezdců si je výkonnostně velmi blízko, pokud pomineme auto, pneumatiky a tým. Ten, kdo tomu dá 100 procent, zvítězí. Někteří jezdci využívají svůj talent z 93 procent, jiní z 97. Pokud ho někdo využije na 99 procent v 19 závodech, stane se mistrem světa."

Ve vaší rodině bylo nebezpečí na denním pořádku...
FA: "Můj otec byl zodpovědný za výbušniny v dolech. Ve skladu té společnosti došlo k několika výbuchům a několik lidí zemřelo. Jako dítě jsem nebezpečí vůbec nevnímal."

A dnes?
FA: "Vím, co nebezpečí znamená, a větší strach mám z toho v běžném silničním provozu. I když před startem závodu se emoce dostaví, protože to je chvíle, kdy jste nabuzení, je to o vašich a týmových očekávání. Ale po pěti nebo šesti kolech stres odpadne."

Fatalista?
FA: "Ano. Myslím, že je vše dáno, každý člověk má svůj osud."

Kdy jste si začal vydělávat závoděním?
FA: "Když mi bylo 14 let, vyhrál jsem mistrovství světa motokár a dostal jsem nabídku změnit tým. Nepřijal jsem jí a oni mi začali platit symbolickou částku za každý závod. Takže v tu chvíli jsem se víceméně stal profesionál."

Vedete si závodní deník?
FA: "Vždy jsem ho měl. Zapisuji si své pocity, změny v chování vozu a své poznatky. Mám poznámky, které si procházím před každým závodem, protože pochybnosti generují napětí. Adrenalin a obavy generují chyby."

Rozhodujete se rychle, nebo si věci promýšlíte?
FA: "Rozhoduji se velmi rychle."

Říká se, že dobře imitujete Aznara...
FA: "No, ne všechny imitace vyjdou dobře."

Ale jste velmi dobrý kouzelník. Je důležité utajit před soupeři ve formuli 1 pravdu?
FA: "Je to nemožné. Pracujete před zraky všech, takže nemůžete zkoušet triky."

Můžete prozradit, kdy jste měl první vážný kontakt s Ferrari?
FA: "Loni v létě, když jsme jednali o možnosti pro rok 2010. Nejdříve jsme hovořili o roce 2011, který byl daleko."

Poznávají vás lidé v Itálii?
FA: "Ano a otázka byla vždy stejná: kdy přijdete do Ferrari? Zeptal se mě na to někdo v červené bundě Ferrari, když jsem lyžoval v Madonně di Campiglio. Zastavil mě a zeptal se: ´Tak kdy přijdete do Ferrari?´ Odpověděl jsem: brzy."

Kde jste se naučil italsky?
FA: "Jen mluvením. Nikdy jsem se to neučil. Ve skutečnosti je moje psaná italština katastrofální. Mám problémy se spřežkami, nikdy nevím, jestli napsat dvojité v nebo p."

Vaše manželka Raquel je známá zpěvačka, navštěvujete její představení?
FA: "Zřídka. Má zhruba 50 koncertů ročně. Já navštívím tak dva. Velmi malé procento..."

Co řekla k vašemu přestupu do Ferrari?
FA: "Byla šťastná. O tom, co každý z nás dělá, si hodně povídáme, také o závodění."

Jste fotbalový fanoušek, Milán, Inter, Juve nebo Řím?
FA: "Vyrostl jsem s Milánem, byla to noční můra mého týmu Real Madrid. Proto k němu mám opravdu respekt."

Další článek: Prezentace týmu Williams

11:46 | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
11:19 | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
9:24 | V Barceloně začaly testy F3
20. dubna | Hamilton dokončil testy 18palcových pneumatik. Odjel 130 kol. Zítra testy v Imole pokračují.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen