Formule 1 chce v roce 2026 snížit hmotnost vozu o desítky kilogramů. Pomoci by mohly i odlišné pneumatiky.
Auto Motor und Sport přinesl informace o tom, jak by mohly vypadat vozy v roce 2026. Budou užší a kratší. Hovoří se o zkrácení rozvoru kol o 20 cm (z 3600 mm na 3400 mm) a o zmenšení šířky o 10 cm (z 2000 mm na 1900 mm).
Podle Motorsport.com se ale diskutuje také o zúžení kol. V současné době mají přední pneumatiky (slicky) šířku 305 mm, zadní pak 405 mm.
Kromě menší hmotnosti by to mohlo mít ještě jednu výhodu nebo spíše důvod – užší pneumatiky mohou snížit odpor vzduchu a tedy zjednodušeně řečeno zvýšit rychlost na rovinkách. Jedná se o oblast, kterou F1 hodně řeší, protože nové pohonné jednotky patrně přinesou nižší výkon.
Užší pneumatiky se ale samozřejmě projeví také v jiné části tratě – menší „kontaktní plocha“ znamená menší mechanickou přilnavost v zatáčkách a tedy pokles výkonu.
Pneumatiky jsou jednou z příčin růstu minimální hmotnosti. V roce 2022 přešla F1 z 13palcových na 18palcové. Samozřejmě nejde jen o „gumu“, ale také o ráfky apod. Celkově mohla tato změna zvýšit hmotnost vozu o 14 kg.
Technický šéf Pat Symonds říká, že by chtěl snížit hmotnost vozu o 50 kg, což je ale i podle něj optimistické. V první fázi tak bude rád za 20 kg.
Pokud by se F1 vrátila k 13palcovým kolům a zmenšila vůz tak, jak se očekává, mohlo by být splněno.
S návratem ke „třináctkám“ se ale moc nepočítá. Podle Motorsport.com je možný kompromis v podobě 16palcových pneumatik.