Vloni přišly do F1 velké změny pravidel. Letos byly změny výrazně menší a týkaly se zejména úprav podlahy kvůli eliminaci poskakování. Vozy jsou tak většinou evolucí svých předchůdců. Podívejte se, jak se změnil vůz AlphaTauri.
AT04 versus AT03
Týmy formule 1 nerady uvádí podrobnější informace o svém vývoji. Od loňského roku ale musí uvádět novinky, které přivezly na závodní víkend. Letos jsou tyto páteční prezentace ještě podrobnější a především lépe graficky zpracované.
AlphaTauri navíc popsala, jak se její vůz změnil v průběhu zimy.
Oblasti, ve kterých se model AT04 nejvíce odlišuje od předchůdce; zdroj: FIA/AlphaTauri
Pokračování 2 / 12
Nosový kužel
Nos modelu AT04 je výrazně užší oproti AT03 a nově vytvarovaný. Vyznačuje se tím, jak hladce se jeho spodní strana spojuje se spodním povrchem hlavního profilu předního křídla.
Přední část modelu AT04 (vlevo) a AT03 (vpravo); zdroj: Getty Images
Užší a ucelenější nos pomáhá redukovat ztráty vznikající na nose a na vnitřních částech předního křídla, které nakonec končí pod podlahou a zhoršují její výkonnost. Tvarování nosu je navrženo tak, aby posílilo tlakové pole tvořené předním zavěšením.
Pokračování 3 / 12
Přední křídlo
Vnitřní části předního křídla mají zmenšenou (1) tětivu. Tím, jak se tětiva křídlových prvků směrem ke koncové části křídla zvětšuje, vzniká při pohledu shora (2) agresivní zahnutí.
Přední křídlo modelu AT04 (nahoře) a AT03 (dole); zdroj: Jiří Křenek / Getty Images
Kratší vnitřní části předního křídla ve spojení s povrchem nosu lépe upravují tok vzduchu k podlaze. Změny také umisťují ztráty z předního křídla na vhodnější místo ve vztahu k prvkům předního zavěšení.
Tětiva
Tětiva (z angl. chord) je pomyslná úsečka spojující náběhovou a odtokovou hranu křídlového profilu.
Pokračování 4 / 12
Zavěšení předních kol
Úhly rovin horního a spodního příčného ramene přední nápravy se staly agresivnějšími. Kryty na jejich vnitřním i vnějším konci byly také přizpůsobeny ke zlepšení kvality proudění.
Spojnice vnitřních držáků horního a spodního příčného ramene přední nápravy modelu AT04 zvýrazněné žlutou barvou; zdroj: AlphaTauri
Změny sklonu ramen nápravy a jejich aerodynamických krytů zlepšují počáteční stav proudění na podlaze. Pomáhají také kontrolovat ztrátu, která je vymrštěna z místa, kde se pneumatika dotýká země. Tuto ztrátu nazýváme „squish loss“.
Pokračování 5 / 12
Karoserie v okolí předního kola
AT04 má propracovaný celý přední brzdový kanálek. Jeho design charakterizuje snaha ohnout vzduch dolů (z angl. downwash) a ven (z angl. outwash). Zároveň byl zvednut tak, aby se odstranil průnik se spodním příčným ramenem, který jsme viděli u AT03.
Levý přední brzdový kanálek modelu AT03; zdroj: Jiří Křenek
Brzdový kanálek modelu AT04 (vlevo) a AT03 (vpravo); zdroj: Getty Images / Jiří Křenek
Odstraněním průniku s ramenem nápravy se odkryla větší část povrchu ramene, aby se vytvořilo požadované tlakové pole pro management úplavu přední pneumatiky. Tvarování samotného brzdového kanálku je navrženo tak, aby posílilo tento efekt a zároveň zmenšilo ztráty na spojích mezi ním a rameny nápravy v porovnání s AT03.
Pokračování 6 / 12
Podlaha
Podlaha AT04 má zvýšenou vnitřní část náběhové hrany a zcela nově vytvarovanou spodní stranu v porovnání s AT03. Vnější okraj podlahy je vpředu zaoblený a aby toto řešení bylo legální, hranu podlahy dotváří pevný drát. Pro jeho vzhled jsme tento detail nazvali (3) „kráječ sýra“.
„Kráječ sýra“; zdroj: Jiří Křenek
Tvarování podlahy je navrženo tak, aby co nejlépe využívalo víření vytvářené generátory víření a maximalizovalo přítlak generovaný díky těsné blízkosti podlahy u země. Změna výšky náběhové hrany byla provedena s cílem zlepšit výkon ve specifickém rozsahu světlé výšky auta, ve kterém jsme loni cítili, že jsme byli slabí. Aplikace detailu na okraji podlahy mění základní tlak, který působí z vnějšku generátorů víření, což nám pomáhá zlepšit vířivost podlahy.
Pokračování 7 / 12
Okraj podlahy
Hrana podlahy má podobné podlahové křídlo jako AT03, ale bylo přepracováno tak, aby zahrnovalo tři lopatky. Zadní hrana byla zvýšena v souladu s předpisy z roku 2023, ale zachovává si podobnou filozofii „rovného střihu“ jako AT03.
Podlahové křídlo na okraji podlahy s trojicí lopatek na jeho spodní straně; zdroj: Jiří Křenek
Lopatky zlepšují tendenci vzduchu zahýnat ven (z angl. outwash) a pomáhají snižovat tlak pod podlahou. Také vytvářejí víry, které zlepšují zatížení podlahy dále po proudu.
Pokračování 8 / 12
Difuzor
(4) Výřez v boční stěně je hlavní změnou v difuzoru modelu AT04.
Výřez v boční stěně difuzoru modelu AT04; zdroj: Jiří Křenek
Výřez umožňuje kvalitnějšímu proudění z vnější strany podlahy vstoupit do difuzoru a znovu nabíjí energií proudění pod podlahou.
Pokračování 9 / 12
Vstupní otvor bočnice
Vstupní otvor bočnice modelu AT04 má menší výšku, je položen výše a jeho vnější okraj je posunut dozadu. Tím se vstup rozšiřuje, aby se zachovala jeho plocha.
Vstupní otvor bočnice modelu AT04 (vlevo) a AT03 (vpravo); zdroj: Jiří Křenek / Red Bull Content Pool
Dodržení velikosti vstupního otvoru je důležité pro dosažení potřebného průtoku vzduchu přes chladiče. Zvýšení polohy vstupního otvoru zvětšuje velikost „podseknutí“, což umožňuje vzduchu lépe proudit k okrajům podlahy, aby se zvýšilo jejich zatížení.
Pokračování 10 / 12
Kryt motoru
Horní část krytu motoru byla výrazně zúžena v porovnání s AT03, čemuž napomáhá zmenšený a karoserií těsně obalený centrální chladič. Také byl zvednut zadní výstupní otvor.
Zadní část modelu AT04 (vlevo) a AT03 (vpravo); zdroj: Getty Images
Zmenšením horního krytu motoru a zvednutím výstupního otvoru se snížil lokální vztlak a zlepšil se počáteční stav proudění na zadním křídle a spodním křídle, aby mohli efektivněji generovat větší přítlak.
Pokračování 11 / 12
Žábry
Ve srovnání s AT03 se počet žaber zvýšil a přesunuly se na vrchní stranu krytu motoru.
Žábry na vrchní straně krytu motoru modelu AT04; zdroj: Jiří Křenek
Úprava tvaru a přemístění žaber zmenšuje ztráty, které vycházejí z těchto otvorů, ale také posílá tyto ztráty do místa v zadní části vozidla, kde jsou méně škodlivé pro výkon spodního a zadního křídla. Zároveň to pomáhá zlepšit účinnost chlazení.
Pokračování 12 / 12
Bočnice zadního křídla
Náběhová hrana bočnice zadního křídla se posunula směrem dovnitř, ale dále je vytvarována tak, aby se zachovalo rozpětí spodního křídla.
Šipka ukazuje na nové tvarování bočnice zadního křídla modelu AT04 – pro srovnání, na obrázku vpravo je vidět řešení modelu AT03; zdroj: Jiří Křenek / Getty Images
Tato změna staví bočnici zadního křídla do lepší pozice vzhledem k příchozímu proudění, ale také dává více prostoru proudovým strukturám ze zadního brzdového kanálu a křidélek v jeho okolí. Jelikož zmenšení rozpětí spodního křídla je minimální, ve výsledku se podařilo zvýšit celkové zatížení sestavy zadního křídla.