Mercedes versus Ferrari: které věci rozhodnou o letošním titulu?

Máme za sebou tři závodní víkendy a zatím to vypadá na souboj Mercedesu a Ferrari. Stříbrné šípy si ponechávají svou výhodu v kvalifikaci, ale v závodním tempu je to mezi oběma vyrovnané. Rozhodovat tak mohou nakonec drobné detaily. Které?

Týmové dvojky

Dost často se říká, že na týmovou režii je zatím brzy. Je nepochybně pravda, že odepsat z boje o titul Bottase a Räikkönena po dvou či třech závodech by bylo vůči nim velmi neseriozní. Na druhou stranu se v Bahrajnu rozdává stejné množství bodů jako v Abú Dhabí a i když je F1 v mnoha věcech složitá, v tomto je až krutě jednoduchá — titul získá ten, kdo bude mít na konci nejvíce bodů.

Zejména na Räikkönena bude vyvíjen velký tlak. Jeho úkol je jasný: získávat stupně vítězů a porážet v závodech alespoň jeden Mercedes. Čím méně a čím déle se mu to nebude dařit, tím více bude klesat jeho šance na to, že také v příštím roce bude oblékat závodní overal Ferrari.

Räikkönen zatím pódium nezískal, ale na jeho obranu je potřeba říci, že v případě Ferrari to občas vypadá, že veškerá intelektuální a výpočetní kapacita týmu padla na vítězství či úspěch Sebastiana Vettela. 

GettyImages-669130010.jpg

Foto: Getty Images / Clive Mason, Lars Baron, Mark Thompson

Pokračování 2 / 7

Strategie a desetiny sekundy

Bylo by krásné, kdyby si to Hamilton a Vettel rozdali na trati kolo na kolo, ale v F1 to chodí trochu jinak. Ferrari musí očekávat, že rudý monopost bude stát na startu v ideálním případě na druhém místě. V závodě pak budou rozhodovat strategie i štěstí. Bylo to tak zatím ve všech třech závodech. Rozhodoval safety car, strategie a v Bahrajnu také z části penalizace pro Hamiltona. 

GettyImages-669158840.jpg

Pokračování 3 / 7

Pneumatiky

Podle Auto Motor und Sport ale i dalších zdrojů se Ferrari velmi daří dostat pneumatiky do správného provozního okna. Naopak Mercedes má v závodě problémy a to zejména při vyšších teplotách. 

Právě pneumatikám se Mercedes věnoval během sezónních testů v Bahrajnu. Důležitou roli to bude hrát až v červencových závodech, kdy by mohlo být horko. 

Pokračování 4 / 7

Vývoj

Mezi Ferrari a Mercedesem je to v závodě těsné, ale jsme teprve na začátku sezóny a týmy budou velmi rychle vyvíjet a nacházet desetiny, ze kterých mohou být na konci sezóny i 2 sekundy. Ferrari se přitom v posledních letech vývoj v průběhu sezóny příliš nedařil. Tu loňskou ale v Maranellu údajně obětovali letošnímu roku...a zatím to vychází. 

GettyImages-669136384.jpg

Pokračování 5 / 7

Motory

Letos je to z pohledu pohonných jednotek velmi, velmi kruté. Jezdec má na celou sezónu jen 4. V souboji o titul to bude mít dva důsledky: po zrušení žetonového systému se může vyvíjet bez omezení. Tým ale nakonec může během sezóny nasadit jen tři upgrady a to právě kvůli omezení počtu pohonných jednotek.

Kromě toho se ve druhé polovině sezóny můžeme dočkat penalizací. Za překročení limitu je 10 míst za první pátou, první šestou atd. komponentu a dalších 5 za druhou pátou, druhou šestou atd. Omezeno je přitom tzv. hromadění komponent. Nelze tedy očekávat to, co vloni udělal například Hamilton. Ve Spa nasadil i několik kusů od každé komponenty a do konce roku měl vystaráno. 

GettyImages-669158866.jpg

Pokračování 6 / 7

Za kratší konec tahá Ferrari

Bottas už sice nasadil druhou elektroniku, ale jinak je na tom Mercedes zatím dobře. Ferrari má podstatně větší problémy. Räikkönen už do Bahrajnu přijel s druhou baterií a elektronikou. V prvním tréninku měl pak problém a musel nasadit druhý motor, MGU-H a turbo. Ferrari věří, že motor bude možné ještě znovu použít (alespoň v trénincích).

Ale ani Vettel na tom není ideálně. Během víkendu musel použít druhé turbo, MGU-H a baterii. Ferrari přitom mělo v úmyslu nasadit v Kanadě upgrade a do té doby vydržet s prvními kusy.

Jak ukázal vloni Hamilton při souboji s Rosbergem, důležitá bude také spolehlivost. Mezi Hamiltonem a Vettelem je to nyní vyrovnané. Stačí ale jedno selhání a soupeř dostane 25 bodů k dobru. 

GettyImages-668458164.jpg

Pokračování 7 / 7

Red Bull

Red Bull měl být černým koněm letošní sezóny. Zatím má problémy s pneumatikami, šasi i pohonnou jednotkou. Do Barcelony hodlá přivést nové šasi a v Kanadě se dočká i úprav v oblasti pohonné jednotky. Red Bull uměl vždy velmi dobře napravovat své problémy a mít dobrou druhou část sezóny. Může tak do souboje o titul vážně promluvit – když už nic jiného, bude Mercedes a Ferrari obírat o body a zejména Scuderii komplikovat situaci v kvalifikaci. 

GettyImages-669112810.jpg

Doporučujeme

Články odjinud