Mercedes se pomoci předního křídla snaží vyřešit své problémy v zatáčkách

Mercedes se pomoci nového předního křídla snaží vyřešit své problémy v zatáčkách. Jestli se mu to povedlo ale uvidíme spíše až v dalších závodech.

U vozů formule 1 platí, že vše souvisí se vším. Nemůžete jen tak vyměnit díl a doufat, že to přinese (jen) zlepšení. Každá část vozu ovlivňuje proudění vzduchu a tedy i situaci dál po proudu. Někdy nejde jen o proudění vzduchu ale také o vyvážení a chování vozu v různých částech tratě. 

U současných vozů to platí možná ještě více. Vůz Mercedesu nefunguje konzistentně v rychlých a pomalých zatáčkách. Pokud zvýší rychlost v jednom typu zatáčky, druhý typ zatáčky tím trpí. Nastavení, které má odstranit nedotáčivost v nízkých rychlostech, vede k tomu, že vůz je v rychlých zatáčkách přetáčivý.

Klíčem k vyřešení tohoto problému je zajištění větší konzistence aerodynamického vyvážení vozu v různých rychlostních pásmech.

James Allison vysvětlil, existují způsoby, jak se to pokusit zvládnout mechanicky, ale to pak zase nabourá důvěru jezdce ve vůz. Mnohem lepším řešením je vymyslet křídlo, které nezpůsobuje extrémní změny aerodynamických vlastností vozu.

„S mechanickým vyvážením můžete udělat věci, které vám pomohou bojovat s vrozenou tendencí k nedotáčivosti v nízkých rychlostech a přetáčivosti ve vysokých rychlostech,“ řekl Allison, kterého cituje Motorsport.com. „Čím extrémnější to je, tím hůře se auto řídí.“

Podle Allisona je tak třeba hledat řešení v oblasti aerodynamiky a s tím má pomoci přední křídlo, které funguje tak, že při jízdě vysokou rychlostí neposouvá aerodynamické vyvážení tolik dopředu.

„Myslím, že všechna tato auta jsou ráda u země, proto jsou taková. Přední křídla těchto vozů jsou hodně velká a asi jim vyhovuje být u země ze všech nejvíc. To má tendenci znervózňovat auto, když jede rychleji, protože se vyvážení převážně a proporcionálně pohybuje k přední nápravě více, než byste chtěli. A tak proti tomu těmito pravidly bojujete.“

„Čím více se přítlak nachází u země, tím je to horší. Všichni v roce 2022, kdy byla tato pravidla poprvé zveřejněna, nebyli tak blízko u země, jako je tomu teď. Tehdy jsme s tímto chováním nebojovali tolik jako nyní.“

M437602.jpg
Okruh v Montrealu.
Foto: Mercedes

Není zcela jasné, jak Mercedes dosáhne svého cíle – tedy křídla, které nebude neustále zvyšovat přítlak s rostoucí rychlostí. Pravděpodobně jde ale o flexibilitu křídla. Trik spočívá ve vytvoření křídla, které projde testy flexibility FIA, ale na trati bude dělat to, co tým chce.

„Myslím, že se všichni snažíme zajistit, abychom prošli testem flexibility FIA. Nasadí vám zátěž a vy se nesmíte pohnout o víc než o určitou danou hodnotu.“

V Kanadě nejspíše vliv nového křídla příliš neuvidíme. Jednak kvůli proměnlivým podmínkám, ale zejména pak kvůli charakteristice okruhu. Když odmyslíme některé hodně pomalé zatáčky, tak okruh disponuje zatáčkami, ve kterých se jede podobnou rychlostí.

„Je to užitečné, jen z toho nemáte maximální užitek ve srovnání s tratí s větším rozsahem rychlostí v zatáčkách,“ řekl Allison. „Ale doufejme, že na budoucích tratích bude užitečnější.“

Doporučujeme

Články odjinud