Mercedes představil svůj šestiválec, ERS budou hrát velkou roli

Mercedes představil svůj šestiválec, ERS budou hrát velkou roli

Mercedes pozval do Brixworthu novináře, aby jim poprvé ukázal svůj nový šestiválcový motor, který bude svému týmu a zákazníkům dodávat v příštím roce.

Od sezóny 2014 budou vozy formule 1 poháněny šestiválcovými motory o objemu 1,6 litru doplněnými turbem a přímým vstřikováním. Aby dosáhly stejného výkonu (zhruba 750 koní) jako současné osmiválce, budou jim pomáhat systémy na rekuperaci energií (ERS).

Ty nebudou rekuperovat už jen kinetickou energii při brzdění, ale budou také napojené na turbo a tepelné výměníky. Z těchto tří zdrojů budou sbírat pětkrát více energie a ukládat ji do baterií s 10krát větší kapacitou, než mají ty současné u KERS. Výsledkem bude dodatečných 161 koní na 33 sekund v každém kole, zatímco současné KERS nabízí jen 80 koní na 6 sekund v každém kole.

Celé pohonné ústrojí pak bude disponovat větším točivým momentem než současné agregáty. "Motory s výkonem větším, než je přilnavost, jsou něco, co máme všichni rádi," komentoval ředitel závodních motorů Mercedes Andy Cowell.

Šestiválce budou mít jediný výfuk ve střední části vozu, což znovu ztíží využívání výfukových plynů pro aerodynamické účely. O zvuk nemusí mít fanoušci obavy, bude dost hlasitý, i když maximální otáčky budou omezené na 15 tisíc místo současných 18 tisíc za minutu. Slyšitelné bude i turbo, které se bude roztáčet rychlostí až 125 tisíc otáček za minutu.

Důležitým úkolem motorářů je také nižší spotřeba. Letos může mít každý monopost na startu až 150 kilogramů paliva, od příští sezóny to bude jen 100 kg, tedy o třetinu méně.

Pohonná ústrojí budou tedy v roce 2014 mnohem modernější a komplexnější, přesto budou muset mít větší výdrž než ta současná. Zatímco si v současnosti musí každý jezdec vystačit s osmi agregáty na celou sezónu, od příštího roku bude mít nárok jen na pět jednotek.

Šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey nedávno prohlásil, že se nové motory můžou stát hlavním diferenciačním prvkem výkonnosti. "Vracíme motor zpět do motorsportu, ale v jaké míře, to zjistíme až v roce 2014," komentoval Cowell. "Určitě bude mít větší vliv."

Doporučujeme

Články odjinud