Mercedes odhalil, jak v testech vypočítává rychlost ostatních týmů

Říká se, že časy během předsezónních testů nejsou ve formuli 1 podstatné a nic neříkají. Mercedes, který F1 v posledních letech dominuje, nyní ale vyšel s pravdou ven a jeho stratégové vysvětlují, že tabulka časů ve skutečnosti může poskytnout velmi dobrý obrázek.
Mercedes odhalil, jak v testech vypočítává rychlost ostatních týmů

„Každý tým v boxech analyzuje data, aby si vytvořil obrázek o rozložení startovního pole. Pomocí metod vyvinutých v posledních letech je s překvapivou přesností možné zjistit, co stojí za časy zajížděnými během zimních testů,“ vysvětluje Mercedes.

„Je pravda, že stratégové musí počítat s velkým množstvím neznámých: množství paliva, mód motoru, stav pneumatik a to, jak moc pilot tlačí na pilu. Začneme s tím, co známe. Známe čas na kolo a počet odjetých kol. S vysokou přesností víme, kolik paliva se spotřebuje v každém kole.

Z našich simulací pak víme, o kolik auto v každém kole zrychlí díly palivu, které již spálilo. S dostatečnou přesností pak víme, o kolik pomalejší je v každém kole pneumatika. Máme odhady v časech na kolo mezi všemi pneumatikami, které se v průběhu testů stále více a více zpřesňují. S těmito údaji můžeme začít kalkulovat,“ popisuje.

Tři úrovně množství paliva

„Ačkoliv to může znít zvláštně, týmy každý rok většinou dělají to samé. Většina z nich jezdí s třemi úrovněmi množství paliva: menší množství pro výkonnost, střední pro většinu jejich práce a plnou nádrž pro simulaci závodu. Samotné množství paliva v každé úrovni se u každého týmu liší, každý rok je však přibližně stejné. Naše první odhady předpokládají, že každý tým bude dělat to, co dělal před rokem.

Když znáte zajeté časy a máte odhad toho, kdo jel s jakým množstvím paliva, můžete získat prvotní představu o rychlosti. Samozřejmě nepřesnou, pokud například započítáte, že soupeř jel s 50 kilogramy paliva, ale ve skutečnosti to bylo 100 kilogramů, pak jste skutečně podcenili jeho tempo.

S dalšími odjetými okruhy se ale odhady zpřesňují a to jednoduchou metodou určování minimálního množství paliva, které musí být ve voze. To děláme počítáním kol. Když auto zajede 10 kol a víme, že spotřeba je 1,7 kg paliva, pak muselo být ve voze minimálně 17 kg paliva. V testech ale nikdo nechce jezdit s minimem paliva, takže je pravděpodobnější, že v autě bylo alespoň 27 kg paliva.

Jak probíhalo ve formuli 1 testování před čtyřiceti lety?

Jak probíhalo ve formuli 1 testování před čtyřiceti lety?

Pokud jsme předtím předpokládali, že tým pro normální testy jezdí s 50 kg paliva, pak upravíme náš počáteční odhad a řekneme, že auto mělo mezi 27 a 50 kg paliva. A když tým odjede určité množství jízd, tento odhad bude překvapivě přesný.

Pokud u vozu dojde k podstatnému zrychlení či zpomalení, dá se usoudit, že vůz přešel na jiný ze tří zmíněných režimů množství paliva. Když dojde k velkému zrychlení, můžeme předpokládat, že se zaměřili na kvalifikační pokus. Nejlepší analýzu ale tým poskytne, když pojede závodní simulaci. Při ujetí plné délky závodu se zastávkou v boxech a výměnou pneumatik musí mít tým téměř plnou nádrž. To výrazně snižuje šanci na chybu v našich odhadech a můžeme lépe srovnat časy na kolo.

V poslední den prvních testů byl nejrychlejší Bottas. Týmy potrápila spolehlivost

V poslední den prvních testů byl nejrychlejší Bottas. Týmy potrápila spolehlivost

Kromě množství paliva stratégové sledují také rychlost a akceleraci vozů pomocí systému GPS, abychom mohli analyzovat změny ve výkonu motoru. Když týmy během závodní simulace procházejí různé režimy pohonné jednotky, pomůže nám to zjistit, jaké úrovně výkonu jsou k dispozici pro každý typ pohonné jednotky a kdy je použily. To nám umožní upřesnit odhad rychlosti pro každý tým.

Na konci prvního dne máme sice jen mlhavou představu, na konci prvních testů už máme data, o která se můžeme opřít. Co tedy můžeme říct o pořadí po třech dnech? S určitou jistotou se dá prohlásit, že soupeř X je minimálně takhle rychlý, ale nevíte, o kolik rychlejší ještě mohou být. Nikdo nechce říkat, že jsou rychlejší než jiný tým, protože nikdy s jistotou neví, co bylo skryto nebo co se chystá. Například, přinese Red Bull pro druhý test výrazný balíček vylepšení? Proč Ferrari jezdilo se sníženým výkonem pohonné jednotky?

Očekáváme, že v Melbourne bude souboj na čele velmi těsný. Můžeme také vidět, že týmy ze středu pole se přiblížily čelu a ve srovnání s loňským rokem je ještě vyrovnanější. Časy z testů jsou zlatý důl, jen je potřeba se na ně správně dívat, aby člověk získal správný obrázek,“ říkají stratégové týmu Mercedes.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Při vývoji pohonné jednotky jsme měli problémy, přiznal Mercedes

15:31 | Nürburgring prodal první várku lístků (5 tisíc kusů) za 2 hodiny. Bylo by to možná i rychleji, ale pod náporem zájemců padaly servery. Další lístky budou k dispozici v pátek.
9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
21. září | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10