Mercedes má na zadním křídle legální F-průduch

FIA dala při technické přejímce v Austrálii zelenou Mercedesu W03 včetně zadního křídla s F-průduchem. Soupeři tak mají co dohánět.
Mercedes má na zadním křídle legální F-průduch

O renesanci F-průduchů v letošním roce jsme vás informovali už při předsezónních testech a nyní ji potvrzuje první závodní víkend sezóny v Melbourne. Mercedes skutečně má na zadním křídle tento systém, který navyšuje maximální rychlost vozu.

"Některé týmy to (systém Mercedesu) zpochybňují, protože si myslely, že jsou F-průduchy zakázané. No a F-průduchy zakázané nejsou," cituje vysvětlení technického delegáta FIA Charlieho Whitinga Autosport.

Whiting připomněl, že na konci roku 2010 došlo jen k zákazu využívání pohybů jezdce pro ovlivňování aerodynamiky, což znamenalo konec tehdejší generace F-průduchů. Loni se podle něj některé týmy snažily postavit nové průduchy, které by fungovaly ve spojení se zavěšením, což FIA také zamítla, protože by docházelo ke zneužití zavěšení pro aerodynamické účely.

"Technická pracovní skupina o tom na začátku loňského roku dlouze debatovala, aby bylo jisté, že to všichni pochopili. Zdá se, že pár týmů si z toho odneslo dojem, že jsou F-průduchy obecně zakázané, ať už jsou jakékoliv. Ale nejsou," zopakoval Whiting.

Jak přesně systém Mercedesu funguje, Whiting neprozradil. Naznačil jen obrysy a potvrdil, že spolupracuje s DRS. "Zdá se, že některé týmy dělají to, že když je aktivováno DRS, umožní to vzduchu vstoupit do jistého kanálu a dělat další věci," řekl.

"To je vše, co můžu zmínit. Asi si uděláte představu o tom, jak by to mohlo fungovat, ostatní týmy také. Ale je to zcela pasivní. Nejsou v tom žádné pohyblivé díly, není tam žádná interakce se zavěšením. Žádné ovládání, nic. Proto nevidím žádné pravidlo, které by to zakazovalo."

Jelikož je F-průduch Mercedesu aktivován společně s DRS, bude mít přínosy hlavně v kvalifikaci, kdy používání DRS není omezeno. Na rozdíl od závodů, kdy je možné ho použít jen na předem vymezených místech a při menší než sekundové ztrátě na soupeře. DRS samo o sobě navyšuje maximální rychlost, takže F-průduch jeho efekt ještě navýší.

A Mercedes je zřejmě zatím jediný tým, který tento systém má. "Uvidíme, jak se to bude v příštích měsících vyvíjet, ale pokud se týmy budou domnívat, že jsme měli atraktivní nápad, rozšíří se to na ostatní vozy," uvedl šéf německého týmu Ross Brawn. "Nikde jinde to nevidíme. Možná ostatní dospěli k závěru, že nemá cenu to mít, ale já neřeknu, co přesně to je."

Soupeři Mercedesu novou verzi F-průduchu už studují. Šéf Red Bullu Christian Horner ovšem prozradil, že patří mezi ty, kdo si mysleli, že jsou F-průduchy zakázané úplně. "Pokud nějaký tým našel cestu, jak to obejít, tak tu cestu budou muset ostatní následovat, což samozřejmě bude stát peníze," komentoval. "Otázka legality je pro FIA a ne pro nás, my nevíme úplně přesně, co ostatní týmy v současnosti dělají."

Další článek: Hamilton je rychlejší než Button, ale může se od něj učit, míní Brawn

10:45 | UPDATE: Grosjeana navštívil šéf týmu. Popáleniny se hojí dobře. Grosjean bude z nemocnice propuštěn v úterý.
20:26 | Péreze ze závodu vyřadil pár kol před koncem problém s MGU-K.
20:09 | UPDATE: Podle Steinera se Grosjean cítí dobře, má obvázané ruce, zlomeného zdá se nic.
19:25 | Jezdci se ve svých prohlášeních věnují úvodní hrozivé nehodě. Jejich reakce pak nejspíše shrneme, v prohlášeních se tak věnujeme spíše samotnému závodu.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod Hamilton