Mercedes letos postavil devadesátiprocentní vůz

V roce 2017 začaly ve formuli 1 platit nová technická pravidla a týmy tak po stránce aerodynamiky začínaly prakticky od nuly. Stáj Mercedes si proto za svůj cíl stanovila postavit devadesátiprocentní auto.
Mercedes letos postavil devadesátiprocentní vůz

Mercedes, který formuli 1 dominuje od zavedení hybridních šestiválcových motorů v roce 2014 a sbírá tituly mezi jezdci i konstruktéry, nyní přiznal, že se svým prvním vozem podle nových pravidel nechtěl mířit až příliš vysoko.

Pro magazín F1 Racing hlavní designér John Owen řekl, že letošní vůz W08 byl navržen tak, aby se dal v případě potřeby jednodušeji upravovat.

„Pro rok 2017 jsem stanovil za cíl postavit devadesátiprocentní auto,“ řekl Owen. „Může to znít zvláštně, že ne na 100 procent, ale s novými pravidly máte pokaždé problém, že nevíte, jakým výzvám budete na cestě čelit, jak se vyvinou pravidla, případně jestli se budou pneumatiky chovat jinak, než jak jste předpokládali.“

Technika: Vývoj Mercedesu W08 v průběhu první poloviny sezóny 2017

Technika: Vývoj Mercedesu W08 v průběhu první poloviny sezóny 2017

„Je tu hodně neznámých, takže se snažíte postavit vůz, který dokáže pokrýt co nejvíce různých okolností. Je také potřeba přijmout fakt, že nejde o dokonalou optimalizaci. Vůz je navržen tak, že se může měnit a můžeme reagovat na to, co vidíme. Bohužel, většinu věcí, kterým jsme se museli přizpůsobit, jsme nečekali. V průběhu roku jsme tedy udělali spoustu kompromisů u věcí, které se nemusely měnit a potýkali jsme se s tím, co bylo potřeba změnit.“

Owen také dodává, že největšího pokroku z pohledu stabilizace celého konceptu monopostu přichází ve druhém nebo třetím roce po změně pravidel.

„Mám tím (devadesátiprocentním vozem) na myslí, že na mnoha místech zbývá dost prostoru,“ dodal. „Důvodem bylo, abychom mohli během procesu navrhování reagovat a měnit uskupení dílů.“

Mercedes bude možná muset měnit koncept svého vozu

Mercedes bude možná muset měnit koncept svého vozu

„Netušili jsme, kam nás zavede vývoj aerodynamiky, tedy v kterých částech budeme potřebovat více prostoru pro lepší aerodynamiku a které nebudou z pohledu aerodynamiky tak důležité. Je docela rozumné, když můžete přesouvat věci v autě a nemusíte kvůli tomu upravovat vše kolem.“

„Udělali jsme jednu velmi pozdní změnu na pohonné jednotce, díky naší filozofii jsme to ale nakonec zvládli celkem dobře. Kdyby se něco takového stalo na našem voze pro rok 2016, tak bychom museli návrh zcela roztrhat a začít znovu. Bylo příjemné, že jsme měli takový prostor. U auta pro příští rok si můžeme dovolit být mnohem agresivnější.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (11) Další článek: Formule E může do deseti let předběhnout F1, myslí si Branson
20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.
20. dubna | Tým Williams vloni vydělal 125,6 milionů liber (předloni to bylo 116,7 milionů). Za nárůstem jsou zřejmě peníze od… odkaz
20. dubna | Pro GP Francie nominovalo Pirelli ultraměkkou, superměkkou a měkkou směs.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10