Mercedes: F-průduch je těžké nasadit na hotový vůz, proto se konkurence rozčiluje

Šéf týmu Mercedes Ross Brawn je přesvědčený, že F-průduchu na monopostu W03 vadí jen proto, že není snadné ho rychle zkopírovat.
Mercedes: F-průduch je těžké nasadit na hotový vůz, proto se konkurence rozčiluje

Diskuze o inovaci Mercedesu, která kombinuje F-průduch na zadním křídle s DRS, se táhne od prvního závodu. Německý monopost je díky tomuto systému rychlejší na rovinkách, přičemž podle některých odhadů by celkový zisk na kolo mohl být až půl sekundy. To platí pro kvalifikaci, v závodě jsou výhody omezené podmínkami pro aktivaci DRS.

Nejhlasitěji protestují proti tomuto systému Red Bull Racing a Lotus. Mezinárodní automobilové federaci neustále předkládají argumenty, proč je podle nich tento systém nelegální, ale technický delegát Charlie Whiting je už dvakrát odmítl. V Číně se má vyjádřit potřetí.

"Konkurence je tak zarputilá, protože zjistila, že je dost těžké to (F-průduch) udělat," komentoval Brawn. "Je to velmi prostý a levný systém, ale není snadné ho nasadit, pokud jste ho od začátku neplánovali jako součást vozu. To je podstatou frustrací některých našich konkurentů."

Problémem není ani tak samotné zadní křídlo, které má v sobě otvory pro sání vzduchu, ale kanály, kterými je vzduch veden od zadního křídla do toho předního, z něhož je vypouštěn ven. Na začátku roku totiž musí být homologované mimo jiné zadní a boční nárazové struktury a také monokok. V průběhu sezóny je pak tým může měnit jen se souhlasem FIA, a to v zájmu bezpečnosti.

Pokud tedy inženýři neintegrovali rozvody vzduchu už při návrhu vozu, do homologovaného vozu je budou dostávat jen těžko a nevyhnuli by se při tom kompromisům. Ostatně podobná situace vznikla v roce 2010, když konkurence McLarenu kopírovala klasický F-průduch, který nasával vzduch v přední části vozu a vypouštěl ho na zadním křídle.

Brawn také odmítl, že by se jednalo o drahou záležitost, tedy alespoň v případě, že s ní inženýři počítali od začátku. "Hovoří se o obrovských nákladech, ale ty tu nejsou. Je tu pár karbonových trubek, které vedou vozem. Stojí pár tisíc liber, ne milióny."

"Ale výhoda, kterou jsme získali, pramení z toho, že jsme na to mysleli při návrhu a zakomponovali to do vozu. Pro ostatní to tak snadné není. Je to jedna z inovací ve formuli 1, která moc nestojí. Kdyby to šlo dát na auto snadno, můžu vám zaručit, že bychom tyhle diskuze nevedli. Ale není možné to udělat snadno, proto jsou kvůli tomu tak otrávení."

Šéf týmu Mercedes dodal, že neočekává změnu v názoru FIA, protože tento systém s ní konzultoval několikrát už od roku 2010.

Další článek: Čína bude našemu vozu vyhovovat, soudí u Sauberu