Mercedes čelí skandálu kvůli privátnímu testování pneumatik

Mercedes čelí skandálu kvůli privátnímu testování pneumatik

Stáj z Brackley po závodě v Barceloně na okruhu zůstala a najela přibližně tisíc kilometrů rozložených do tří dnů. Nespokojenost ostatních týmů stoupá. AKTUALIZOVÁNO

Testování v průběhu sezony je za normálních okolností zakázáno. Podle informací Autosportu ovšem právě Mercedes dostal od Pirelli příležitost setrvat v Barceloně a spolupracovat na řešení problémů ohledně pneumatik - takovou výjimku pravidla povolují. Kontroverzi nicméně vzbuzuje fakt, že právě Mercedes patří ke stájím, které mají s rychlou degradací obutí největší problémy. Tři dny testů proto Mercedesu přijdou velice vhod (byť byly narušeny nepříliš příznivým počasím). 

Zpráva o privátním testu se šíří rychle a stejně tak rychle se zvedá vlna nespokojenosti mezi konkurenčními stájemi. Mluví se rovněž o tom, že Mezinárodní automobilová federace již obdržela první stížnosti. 

Ross Brawn se v Monaku v rozhovoru pro média rozhovořil o tom, že Mercedes vynaložil veliké úsilí pro to, aby vyřešil své trable s pneumatikami. Test samotný nicméně nezmínil. Větší změny bychom podle jeho slov měli vidět při závodě v Silverstonu - Monako je příliš specifické na to, aby se dalo zjistit, k jakému posunu u Mercedesu došlo.

Kvalifikační rychlost mercedesů je famózní - ostatně, čtyři pole position v řadě tým nezíská jen tak náhodou. V závodech ovšem obvykle přichází trápení, kvůli kterému Rosberg s Hamiltonem dosud nemohli pomýšlet na vítězství. Je pravděpodobné, že Pirelli za svou volbu bude čelit drtivé kritice a obviněním ze snahy o neférové ovlivňování šampionátu. 

Christian Horner, šéf týmu Red Bull, žádá vysvětlení ze strany FIA. Vadí mu, že lidé z Mercedesu a Pirelli ostatní týmy o testování neinformovali. Nespokojenost údajně projevilo také Ferrari.

"Dozvěděli jsme se o tom včera, byla to informace z druhé ruky. Nyní musíme situaci řešit odpovídajícími způsoby. Chápu, že Pirelli chce testovat své pneumatiky, jelikož mají očividně problémy. Co je ale smutné, je fakt, že testuje tak netransparentním způsobem. Pirelli provedlo třídenní test na současném voze a s pneumatikami pro příští závod. 

Ať už tomu říkáte jakkoliv, není to vlastně nic jiného než testování. Existují zmatky kolem toho, co je vůbec možné v rámci současných kontraktů a regulí provést," řekl Horner.

Představitel sportovní sekce Pirelli Paul Hembery se kritice brání a na testech v Barceloně nevidí nic špatného. Navíc se prý jednalo o testy s důrazem na příští rok:

"Mercedes tím nemohl získat žádnou výhodu, absolutně ne. Nemá to žádnou relevanci k tomu, co se tu děje. Je naprosto v souladu s pravidly, že můžeme odjet tisíc kilometrů testů s jakýmkoliv týmem. Třeba ve světovém šampionátu v rally je to úplně stejné. Můžeme testovat s reprezentativním vozem.

Něco podobného už jsme v minulosti udělali a oslovili jsme i jiný tým. Ve skutečnosti se v těchto testech soustředíme na příští sezonu a možnosti, které se nabízejí. Mercedes opravdu nemá žádné tušení, co se ve skutečnosti testovalo. Z devadesáti procent to bylo pro příští rok. Naše plány pro letošek jsme změnili až v poslední minutě," nechal se slyšet Hembery. Pro závod v Kanadě se testovalo až na samotném konci testů. 

Testovat pneumatiky mělo i Ferrari, a to po Bahrajnu. To ale podle všeho používalo dva roky starý monopost, který by měl minimalizovat případné nefér výhody. I Ferrari by tak rádo zjistilo, jak to vlastně s podmínkami testování je:

"Také požádáme FIA o vyjasnění. Jádrem problému je rok, z jakého pochází vůz, na kterém se testuje. Pokud používáte současné auto, mělo by se podle článku 22 jednat o porušení sportovních regulí. Rádi bychom se proto dozvěděli, jak to vlastně je, jelikož pokud je to v souladu s pravidly, samozřejmě bychom o takovou možnost měli také zájem.

Týmy Red Bull a Ferrari již podaly protest. 

Doporučujeme

Články odjinud