Mercedes a jeho rozvahy o odchodu z formule 1

Čtyřicetiprocentní vlastník McLarenu není spokojen.

Světové deníky přinášejí informace o tom, že Mercedes přehodnocuje své setrvání ve formuli 1, potažmo svou účast ve skupině McLaren.

Německý Focus cituje Norberta Hauga, sportovního šéfa automobilky, který poukazuje na malý vliv Mercedesu na dění v McLarenu.

"Jsme součástí tohoto týmu a normálně budeme i v roce 2010. Pro Mercedes je důležité, aby se věci řešily správným způsobem, jenomže důležité pozice v týmu jsou obsazeny lidmi, kteří nejsou členy Mercedesu."

Stuttgarter Zeitung se odvolává na člena dozorčí rady Daimleru, vlastníka Mercedesu, Helmuta Lenseho, který řekl, že budoucnost automobilky ve formuli 1 není jistá.

"Daimler má za cíl být na čele v prosazování zelených technologií," řekl Lense. "Sedí to s formulí 1? Nebylo by lepší z formule 1 odejít a soustředit se na pohony, které jsou nakloněné životnímu prostředí?"

Ponechme stranou, že boj za životní prostředí nezbaštil nikdo Hondě, a nezbaští jej nikdo ani Mercedesu (dokud se z toho nestane výdělečný kšeft, na což si v oblasti pohonných jednotek ještě nějakou dobu počkáme).

Je ale dost dobře možné, že Mercedes šíří "špatnou náladu" schválně: za necelý týden, ve středu 29. dubna 2009, totiž McLaren čeká zasedání Světové rady. Cílem Mercedesu nejspíš je, aby jednala pod tlakem hrozby, že bude-li na McLaren příliš tvrdá, Mercedes se naštve a odejde z formule 1.

To Mercedes samozřejmě nechce a ani to neudělá. Na straně druhé není vyloučen záměr profilovat se do role pouhého dodavatele motorů (U McLarenu je 40 % vlastníkem skupiny). Norbert Haug přiznal, že na dodávkách motorů BrawnGP a Force India firma vydělává a s připravovanými rozpočtovými limity bude role dodavatelů motorů (a převodovek) ještě zajímavější obchodní příležitostí.

Zdá se, že plnohodnotným konstruktérům celých vozů skutečně brzy odzvoní. Formule 1 se vrací do doby, kdy si nadšenci kupovali motory nebo převodovky a kolem nich postavili auto. Jakoby v současné době začínalo být pro Mercedes, Toyotu, (Hondu), Renault a BMW zatěžko kolem svých motorů vůbec stavět nějaké auto, což jim beztak ani moc nejde, když startovní pole válcují BrawnGP či Red Bull (s motory Mercedes a Renault).

A kdo by dnes nechtěl být v pozici amerického Cosworthu, dodavatele motorů, který po roce 2006 odešel z formule 1 jako spráskaný pes, protože o něj nikdo nestál? Dnes je to nejpoužívanější jméno ve vyjádřeních, když zájemci o vstup do formule 1 uvažují o dodavatelích motorů: USF1, Prodrive, Lola a mnohé týmy současného startovní pole.

Mercedes financuje ze 40 % chod skupiny McLaren, ale ve formuli 1 žije pouze z prodeje motorů, protože Ron Dennis (15 %), Mansour Ojjeh (15 %) a bahrajnští majitelé (30 %) dají dohromady většinu a Mercedes k ničemu nepustí.

Proč by se tedy měl s McLarenem dál zahazovat, když před rokem a půl byl tým obviněn (a uznán) z podvodů a letos ze lží? Jako dodavatel motorů může Mercedes získat daleko větší kredit. Za menší peníze.

Další článek: Massa převzal roli lídra, otrávený Räikkönen se pod tlakem necítí

21:05 | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
18:20 | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.
9:35 | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.
7. května | Kvalifikaci formule 3 vyhrál Dennis Hauger. Roman Staněk obsadil 14. místo.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink Verstappen (1:17.835)
Kvalifikace Hamilton (1:16.741)
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00