Menší a lehčí vozy? Nová pravidla přijdou v roce 2026 | Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Menší a lehčí vozy? Nová pravidla přijdou v roce 2026

V roce 2026 mají přijít nová pravidla v oblasti pohonných jednotek ale také vozů. Ty první už známe, o těch druhých se zatím jen diskutuje.

V průběhu února se na trať vydají nové vozy. Jde teprve o druhé vozy postavené podle nových pravidel. Formule 1 se však už chystá na další velkou změnu – přijde v roce 2026.

Zatím víme jistě, že budeme mít nové pohonné jednotky. Nepůjde o tak velkou změnu jako v roce 2014, ale stále to bude obrovská změna. Mezi hlavní rozdíly patří konec MGU-H, přechod na uhlíkově neutrální paliva a větší role rekuperace – ze 120 kW na 350 kW.

Kromě nových pohonných jednotek, jejichž vývoj už započal, nás čekají také změny pravidel v oblasti samotných vozů. Jak budou vypadat ale zatím nevíme. Čas se přitom krátí. Za normálních okolností by vývoj vozu pro rok 2026 začal někdy okolo dubna 2025. Kvůli změnám pravidel a novým pohonným jednotkám k tomu ale dojde už v příštím roce. 

FIA a týmy čeká velká výzva. Vývoj nových vozů totiž bude muset probíhat pod rozpočtovým stropem. 

Nové pohonné jednotky a nové vozy spolu úzce souvisí. Jeden z příkladů najdeme na rovinkách. Nové pohonné jednotky budou mít větší baterie. Vývoj v této oblasti je hodně dynamický, ale i tak je zřejmé, že budou těžší.

Na rovince navíc přejde vůz do režimu nabíjení dříve než v současné době. Bude tedy déle „plachtit“, což může znamenat i větší pokles rychlosti na konci rovinky. Zabránit se tomu dá reálně jen jedním způsobem – snížením odporu vzduchu. Současně ale musí být zachován přítlak, aby vozy nebyly pomalejší v zatáčkách.

Podle Auto Motor und Sport by nové vozy měly být menší – šířka se ze 2 metrů zřejmě zmenší na 1,9 metru. Rozvor kol by měl být 3,2 metru – dnes je maximálně 3,6 metru.

Zmenšení vozu by mohlo také snížit hmotnost, ale možná ne tak výrazně. Týmy proto chtějí další kroky, které povedou k výraznému snížení hmotnosti.

Diskutuje se rovněž o „aktivní aerodynamice“, ačkoliv zatím není jasné, co si pod tím máme představit – zda půjde jen o možnost nastavovat klapky křídel nebo o nějakou formu aktivního zavěšení. 

Doporučujeme

Články odjinud