Mějme se před Lewisem Hamiltonem na pozoru!

Mějme se před Lewisem Hamiltonem na pozoru!

Formule 1 se přestěhovala do Monaka. Hamilton je možná nejlepším jezdcem na městských okruzích a v současnosti jezdí snad nejlépe v kariéře.

Co se změnilo? No, myslím, že nám přes zimu dospěl. Měl šanci na sebereflexi a zdá se, že ji využil, protože dnešní Lewis je mnohem komplexnější jezdec než ten, který jezdil před rokem. Po rychlostní stránce nikdy neměl problém, jen se snadno rozptyloval. Už se ale srovnal a pro všechny soupeře, kteří se ho pokusí porazit, je letos velkou hrozbou. Je silný v kvalifikacích (nebýt penalizace v Barceloně, zřejmě by všem s přehledem ujel), umí pracovat s pneumatikami a ve správných chvílích dělá správná rozhodnutí. Zatím nešlápl vedle a fakt, že z konce startovního roštu ve Španělsku porazil Jensona Buttona jen potvrzuje, jak je v poslední době silný. 

Zvítězí znovu Maldonado?

Vítězství Pastora Maldonada bylo překvapením, ale on i Williams si ho zasloužili. Klidně by po víkendu mohl mít na kontě i dvě vítězství, vzhledem k jeho monackým výsledkům z formule Renault a GP2. Připočtěme k tomu jeho solidní výkon z loňska, než ho Hamilton strčil do bariéry v zatáčce St. Devote. Vozy Williamsu by měly být také silné. Jejich rychlost v pomalém posledním barcelonském sektoru byla výtečná, což naznačuje, že by jim mělo sedět i Monako. Slyšel jsem všemožné teorie o tom, proč Velká cena Španělska dopadla zrovna takhle, týkaly se všemožných podmínek spojených s pneumatikami Pirelli. Pravdou však zůstává, že ve formuli 1 nemůžete vyhrát s pomalým autem. Prostě to nejde. Věřte mi prosím, že Williams je opravdu rychlý a vzhledem k tomu, že ve formuli 1 mi dal poprvé šanci právě sir Frank, z toho mám opravdu radost. 

Monacká výzva

Monako je ultimátní zkouškou pro dnešní piloty formule 1. Jiné městské okruhy se mu zdaleka nemohou rovnat. Lesk a pozlátko kolem celé show jsou jenom jednou stranou mince. Nejúžasnější je to, že trať samotná odmění velmi specifický styl jízdy. Dobrým příkladem je vlásenka Loews. Žádná podobná zatáčka v kalendáři není. Pokud byste před ní jako před jakoukoliv jinou vlásenkou šli s brzdovým pedálem na podlahu, nevytočili byste ji, je moc dlouhá. Místo toho zatáčíte ještě při brzdění s vědomím, že pneumatiky překračují svůj normální úhel směrové odchylky. Musíte vozu dovolit být brutálně nedotáčivý při úplně vytočeném volantu a čekat, až pneumatiky na konci zatáčky chytnou přilnavost a vytáhnou vás z ní ještě před tím, než šlápnete na plyn. Pokud to uděláte, jste na výjezdu hezky uprostřed trati a optimálně připraveni na projetí zatáčkou Portier. V této sekci můžete snadno ztratit i tři desetiny sekundy, což může znamenat rozdíl mezi vypadnutím v první části kvalifikace a postupem dál. 

Obvykle mi to v Monaku šlo a měl jsem štěstí zde dvakrát zvítězit. Klíčové k tomu, abyste na této trati byli rychlí, je jednoduché pravidlo - musíte mít pořád na paměti šířku dráhy a vozu a jít do zatáček naplno. Uprostřed zatáčky a při výjezdu toho v Monaku mnoho nezískáte, nejdůležitější je nájezd, při kterém si musíte naplno věřit. Sebevědomí znamená v Monaku všechno. Ten, kdo si troufne, si na stupních vítězů položených na ulici potřese pravicí s princem Albertem. Bude to šestý letošní vítěz?

Doporučujeme

Články odjinud