McLaren zvažuje vstup do WEC a IMSA, ve hře je návrat do Le Mans

Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že se britská značka zajímá o vstup na scénu sportovních vozů s novým prototypem. McLaren lákají připravovaná technická pravidla LMDh, která týmům a automobilkám umožní startovat s totožným vozem v nejvyšších třídách šampionátů FIA WEC a IMSA WSC.
McLaren zvažuje vstup do WEC a IMSA, ve hře je návrat do Le Mans

Jednotná pravidla pro sportovní prototypy na globální i americké scéně – sen automobilek i fanoušků, který se stává skutečností. Od roku 2022 vejdou v platnost nová pravidla LMDh, která týmům umožní s jedním vozem startovat ve světovém vytrvalostním šampionátu WEC i v zámořském mistrovství sportovních vozů IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Díky tomu se výrobcům otevírá jedinečná příležitost startovat s jedním vozem bez jakýchkoliv úprav ve všech třech největších vytrvalostních závodech roku, tedy v Daytoně, na Sebringu a v Le Mans. A na to slyší automobilky včetně McLarenu, který má ve světě sportovních vozů bohatou historii. Britská značka slavně vyhrála Le Mans 1995 s vozem F1 GTR, jehož posádku tvořili Yannick Dalmas, Masanori Sekija a JJ Lehto.

Na úspěchy devadesátých let by rád navázal Zak Brown v nové kategorii LMDh.

Kobajaši, van der Zande, Dixon a Briscoe vyhráli 24 hodin v Daytoně

Kobajaši, van der Zande, Dixon a Briscoe vyhráli 24 hodin v Daytoně

„Je to něco, co zvažujeme. V ideálním světě by naše portfolio vypadalo takto: formule 1, IndyCar a sportovní vozy,“ rozpovídal se Brown pro magazín Racer.

„Každá z těch disciplín slouží jinému účelu a vzájemně se neovlivňují.“

Při tvorbě pravidel LMDh, jejichž plné znění bude uveřejněno v září během Le Mans, se kladl důraz především na udržení finančních nákladů v rozumné výši, aby novou kategorii v budoucnu nepotkal stejný osud jak dosluhující třídu LMP 1. Z těchto důvodů budou standardizovány některé komponenty a ve výběrovém řízení bude zvolen jeden dodavatel hybridního systému.

Sám Zak Brown je na scéně sportovních vozů angažován dlouhodobě v roli spolumajitele a manažera týmu United Autosports, se kterým působí v evropské Le Mans Series, ve FIA WEC a příležitostně také za oceánem v IMSA WSC. Šéf McLarenu je podle vlastních slov „velkým fanouškem společného projektu WEC a IMSA“, zároveň však dodává, že McLaren bude muset nová pravidla pečlivě prostudovat.

„Budeme postupovat krok za krokem. Ve formuli 1 se to pro nás vyvíjí dobrým směrem, právě jsme také vstoupili do IndyCar a teď si počkáme, jak se to dopadne s pravidly pro sportovní vozy. Vypadá to, že je to na dobré cestě.“

Aston Martin zrušil projekt Valkyrie pro WEC a Le Mans

Aston Martin zrušil projekt Valkyrie pro WEC a Le Mans

Před případným startem nového projektu se však chce Zak Brown nejprve ujistit, že z pohledu McLarenu vše funguje jak má v „královně motorsportu“ pod vedením Andrease Seidla a v neprobádaném severoamerickém území IndyCar.

„Cítím, že ve formuli 1 to postupuje správným směrem pod Andreasovým vedením a stejné to musí být i v IndyCar. Poté se možná rozhodnu pro realizaci dalšího plánu.“

Kromě LMDh vejdou v platnost, a to už v příštím roce, i dříve představená pravidla Le Mans Hypercar. Vozům LMDh a LMH bude v rámci nové nejvyšší třídy FIA WEC umožněno startovat dohromady. Cestou LMH se vydává na příklad japonská Toyota a soukromé týmy ByKolles a Glickenhaus. Peugeot, který se chce do Le Mans vrátit v roce 2022, se ještě nerozhodl, zda – li postaví vůz podle pravidle LMDh nebo LMH.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Váš názor Další článek: Dosavadní kariéra Sebastiana Vettela u Ferrari v číslech
6. prosince | Podle Mercedesu Hamilton kvůli poškození předního křídla po kontaktech s Oconem a Verstappenem přišel o 0,4 s na kolo. Hamilton po těchto kontaktech zajel ve 47. z 50 kol nejrychlejší kolo závodu.
6. prosince | Update o Fittipaldim po včerejší nehodě ve F2. Jeho bratr Pietro Fittipaldi uvedl: Má zlomeninu na pravé patě, ale naštěstí jsou věci mnohem lepší, než jsme všichni očekávali. Děkuji FIA, týmu a veškerému lékařskému personálu zde v Saúdské Arábii.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00