McLaren zaujal svým difuzorem. Vyzrál na nová pravidla

McLaren v Bahrajnu zaujal řešením lopatek svého difuzoru.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
McLaren zaujal svým difuzorem. Vyzrál na nová pravidla | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Jedna z letošních změn pravidel měla za cíl zkrátit lopatky, které týmy umisťují dovnitř difuzoru, aby zvýšily jeho účinnost a zabránili odtržení proudění. Lopatky vytvářejí velmi silné víry, které přispívají ke snížení tlaku v difuzoru a zvýšení průtoku vzduchu pod podlahou.

Ještě vloni platilo, že ty lopatky, které se nacházejí ve vzdálenosti menší než 250 mm od středové roviny auta, smějí sahat až po úroveň nejnižšího místa podlahy – po referenční rovinu (na obrázku níže označena jako „RP“).

Klepněte pro větší obrázek
Lopatky v difuzoru (znázorněno žlutě) – loni směly sahat až po referenční rovinu, pokud nebyly od středu auta vzdáleny více než o 250 mm; zdroj: techF1LES

Letošní pravidla měla i tyto lopatky sestřihnout o 50 mm, aby sahaly jen po úroveň vrchu podlahy.

Píše se v nich, že: „Libovolný vodorovný řez jakékoli části karosérie viditelné zespodu vozu

  • ležící niže než 50 mm nad referenční rovinou
  • vzdálené nejvíce 250 mm od středové roviny vozu
  • a umístěné za čarou nacházející se 175 mm před středovou osou zadních kol

musí vytvářet pouze jednu souvislou křivku.“

Klepněte pro větší obrázek
Grafické znázornění pravidla 3.7.10c; zdroj: techF1LES

Řeč je tedy o části difuzoru zvýrazněné žlutě na obrázku výše. Zde leží snížena středová část podlahy, jejíž libovolný vodorovný řez skutečně vytváří jednu souvislou křivku. Pokud byste tam však ještě přidali svislou lopatku, jak to týmy dosud dělávaly, vodorovný řez by už netvořila jedna souvislá křivka.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrace řešení lopatek difuzoru McLarenu MCL35M; zdroj: techF1LES

McLaren ale přišel se šikovným nápadem a lopatku, která sahá až po referenční rovinu, spojil se sníženou středovou částí podlahy takovým způsobem, že při jakémkoliv vodorovném řezu vznikne souvislá křivka.

Difuzor McLarenu MCL35M - žlutou barvou je zvýrazněna lopatka, o níž se v posledních dnech často diskutuje

Zveřejnil(a) techF1LES dne Sobota 13. března 2021

Na obrázku výše můžete vidět difuzor McLarenu MCL35M. Žlutou barvou je zvýrazněna zmiňovaná lopatka.

McLaren MCL35M

Zveřejnil(a) techF1LES dne Sobota 13. března 2021
Další článek: Alonso je se svým prvním testovacím dnem spokojen

10:02 | Ferrari pokračuje v testech s vozem SF71H ve Fioranu. Sainze dnes vystřídal Mick Schumacher.
21. dubna | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
21. dubna | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
21. dubna | V Barceloně začaly testy F3

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen