McLaren zaujal svým difuzorem. Vyzrál na nová pravidla

McLaren v Bahrajnu zaujal řešením lopatek svého difuzoru.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
McLaren zaujal svým difuzorem. Vyzrál na nová pravidla | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Jedna z letošních změn pravidel měla za cíl zkrátit lopatky, které týmy umisťují dovnitř difuzoru, aby zvýšily jeho účinnost a zabránili odtržení proudění. Lopatky vytvářejí velmi silné víry, které přispívají ke snížení tlaku v difuzoru a zvýšení průtoku vzduchu pod podlahou.

Ještě vloni platilo, že ty lopatky, které se nacházejí ve vzdálenosti menší než 250 mm od středové roviny auta, smějí sahat až po úroveň nejnižšího místa podlahy – po referenční rovinu (na obrázku níže označena jako „RP“).

Klepněte pro větší obrázek
Lopatky v difuzoru (znázorněno žlutě) – loni směly sahat až po referenční rovinu, pokud nebyly od středu auta vzdáleny více než o 250 mm; zdroj: techF1LES

Letošní pravidla měla i tyto lopatky sestřihnout o 50 mm, aby sahaly jen po úroveň vrchu podlahy.

Píše se v nich, že: „Libovolný vodorovný řez jakékoli části karosérie viditelné zespodu vozu

  • ležící niže než 50 mm nad referenční rovinou
  • vzdálené nejvíce 250 mm od středové roviny vozu
  • a umístěné za čarou nacházející se 175 mm před středovou osou zadních kol

musí vytvářet pouze jednu souvislou křivku.“

Klepněte pro větší obrázek
Grafické znázornění pravidla 3.7.10c; zdroj: techF1LES

Řeč je tedy o části difuzoru zvýrazněné žlutě na obrázku výše. Zde leží snížena středová část podlahy, jejíž libovolný vodorovný řez skutečně vytváří jednu souvislou křivku. Pokud byste tam však ještě přidali svislou lopatku, jak to týmy dosud dělávaly, vodorovný řez by už netvořila jedna souvislá křivka.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrace řešení lopatek difuzoru McLarenu MCL35M; zdroj: techF1LES

McLaren ale přišel se šikovným nápadem a lopatku, která sahá až po referenční rovinu, spojil se sníženou středovou částí podlahy takovým způsobem, že při jakémkoliv vodorovném řezu vznikne souvislá křivka.

Difuzor McLarenu MCL35M - žlutou barvou je zvýrazněna lopatka, o níž se v posledních dnech často diskutuje

Zveřejnil(a) techF1LES dne Sobota 13. března 2021

Na obrázku výše můžete vidět difuzor McLarenu MCL35M. Žlutou barvou je zvýrazněna zmiňovaná lopatka.

McLaren MCL35M

Zveřejnil(a) techF1LES dne Sobota 13. března 2021
Další článek: Alonso je se svým prvním testovacím dnem spokojen

16:40 | Robert Kubica bude jezdit v prvním tréninku s vozem Alfa Romeo.
27. července | Lewis Hamilton věnuje 20 milionů liber na založení nové charitativní nadace na podporu nedostatečně zastoupených skupin ve Velké Británii
26. července | Pirelli potvrdilo, že po Maďarsku proběhnou na Hungaroringu další testy 18palcových pneumatik. Zúčastní se jich Ferrari, McLaren a Mercedes.
25. července | Jak okomentovali kolizi mezi Hamiltonem a Verstappenem komentátoři napříč světem: odkaz

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 31. července 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00