McLaren, Williams a Renault mohou Force Indii zasadit smrtící úder

Nucená správa Force Indie se může nakonec pěkně zkomplikovat. Jako vždy jde o peníze.
McLaren, Williams a Renault mohou Force Indii zasadit smrtící úder

Force India je už několik dní pod nucenou správou. Poslal ji tam Sergio Pérez společně s Mercedesem a BWT. Pérezovi dluží tým peníze, ale Mexičan měl podle svých slov jediný důvod – chce tým zachránit, o což ho požádali někteří zaměstnanci.

Realitou je, že tým neměl příliš dobrou budoucnost. Má dluhy, jeho forma jde dolů a na Mallyu je vydán mezinárodní zatykač. Nemůže ani opustit území Velké Británie.

Zachraňuji tým, říká Pérez o nucené správě

Zachraňuji tým, říká Pérez o nucené správě

Force India funguje. Dokáže s malým rozpočtem postavit slušné auto. Zájemců o koupi je podle Toto Wolffa hodně a žádný z nich nemá hluboko do kapsy.

Nad Silverstone, kde Force India sídlí, se přesto stahují mračna. Posílají je tam konkurenční týmy.

Po dvou čtvrtých místech je tým aktuálně na šestém místě. Může se posunout na páté místo, ale také může spadnout na sedmou příčku. Do rozpočtu týmu přiteče příští rok méně peněz. Ale může být také hůře.

Force India brzy patrně změní majitele a výhledově i název. Ostatních devět týmů musí souhlasit, že nový tým není úplně nový, ale jde o přímého nástupce Force Indie se všemi výhodami a povinnostmi. Jde samozřejmě hlavně o peníze z komerčních práv.

Týmy nedostávají peníze jen za pořadí v šampionátu ale také za samotnou účast v šampionátu ve dvou z posledních tří let. 

Chase Carey už v Maďarsku obcházel paddock a sbíral podpisy. Formální podpisy? Ani ne. Podle Auto Motor und Sport s tím mají tři týmy problém. Jde o McLaren, Williams a Renault.

Pokud by Force India o peníze přišla, noví majitelé by zřejmě už zájem neměli. Do týmu by museli investovat mnohem více, než počítali. Auto Motor und Sport odhaduje ztrátu během tří let na 150 milionů dolarů.

Kolik peněz dostanou týmy z komerčních práv za loňský rok?

Kolik peněz dostanou týmy z komerčních práv za loňský rok?

Konkurence by na úplném konci Force Indie vydělala. Méně týmů znamená více peněz z komerčních práv pro ostatní. V případě konce Manoru se jen částka za účast zvýšila ze 32 na 36 milionů. Pokud vám vypadne konkurent na pátém, šestém místě a vy jste za ním, posunete se nahoru. 

Na druhou stranu by utrpěl sport. Na startu by v příštím roce bylo jen 18 vozů.

Renault podle Michaela Schmidta z Auto Motor und Sport používá Force Indii jako nátlak na Liberty. Nechce formuli 1, kde bude Ferrari, Mercedes a jejich B a C týmy.

McLarenu a Williamsu pak vadí, že Force India dělá prostě lepší práci. Podle Schmidta by si ale měli uvědomit, že brzy mohou i ony potřebovat souhlas všech ostatních týmů. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (37) Další článek: Sainz nebyl s devátým místem spokojený. Stavěli jsme moc brzo, říká
18:00 | Dobrá zpráva: F1 bude vysílat živě první předsezónní testy. Špatná zpráva: V rámci F1TV, která není v ČR dostupná.
15:33 | Takhle si McLaren představuje F1 budoucnosti odkaz
22. ledna | Zdá se, že Ticktum má smůlu. Účastní se zimní asijské F3, ale body za super licenci podle Autosportu nedostane. FIA totiž požaduje, aby měla série alespoň 5 závodů a tato má jen 3.
22. ledna | Kuan-jü Čou bude vedle závodění ve F2 pracovat jako vývojový jezdec Renaultu. Čínský závodním prošel Jezdeckou akademií Ferrari.