McLaren: Výfuky budou pomáhat s přítlakem i příští rok, to je samozřejmé

McLaren: Výfuky budou pomáhat s přítlakem i příští rok, to je samozřejmé

Díky změně pravidel se podle McLarenu budou výfuky v příští sezóně využívat pro generování přítlaku méně než letos, ale této funkce se nezbaví úplně.

V posledních týdnech formule 1 znovu diskutuje o využívání výfukových plynů pro aerodynamické účely, protože podle některých týmů nejsou pravidla pro příští sezónu v tomto ohledu neprůstřelná.

FIA nechce, aby byly motory prostřednictvím výfuků a výfukových plynů využívány pro aerodynamické účely, proto jsou pravidla pro rok 2012 jiná než ta letošní. Výfuky budou muset směrovat dozadu a nahoru, čímž by se měl minimalizovat jejich efekt na aerodynamiku. Podle McLarenu ale není možné ho odstranit úplně.

"V Silverstonu jsme letos měli menší krizi s foukáním difuzorů a dosáhli jsme dohody ve vztahu k příštímu roku," připomněl technický ředitel McLarenu Paddy Lowe. "Týmy od té doby pracovaly na omezeních, aby se zredukovaly možnosti výfuků pro generování přítlaku. Ale nikdy jsme neočekávali, že se tak zcela eliminuje vliv výfuků na přítlak. To by bylo nereálné."

Podle Loewa vychází efekt výfuků na aerodynamiku z podstaty jejich fungování. Týmy se navíc letos naučily, jak výfukové plyny využívat co nejlépe. "Tím, že nasměrujete výfuky dozadu, prostě získáte významný tok vzduchu. To je aerodynamický fakt," konstatoval Lowe. "Ale všichni víme, že můžeme získat víc. A týmy do toho šly s otevřenýma očima."

"Takže mi přijde zvláštní, když někdo říká, že má obavy, že týmy budou prostřednictvím výfuků zvyšovat výkonnost. Samozřejmě, že to tak bude. Musíme to udělat. Jde jen o to, že bylo nastaveno několik extrémních limitů, abychom drasticky snížili původní stav."

Když se v minulých dnech vystupňovaly debaty o pravidlech pro příští rok a využívání výfukových plynů, přišla FIA s dalším zpřísněním pro režimy motorů ve snaze co nejvíce omezit možnost foukání výfukových plynů, když není plyn otevřený jezdcem.

"Od FIA se nám nedávno dostalo upřesnění, jak může motor pracovat," potvrdil Lowe. "Přišlo to jak blesk z čistého nebe, FIA to předem neavizovala. Ale je to jen další sada omezení, se kterými musíme pracovat."

Doporučujeme

Články odjinud