McLaren v pasti. Jaké možnosti má stáj z Wokingu?

McLaren v pasti. Jaké možnosti má stáj z Wokingu?

Spekulace o rozvodu roku stále sílí. V tomto případě se nemá jednat o rozpad manželství hollywoodských hvězd ale spolupráce dvou značek, které kdysi zažily velké úspěchy.

Dvanáct titulů mezi jezdci a osm mezi konstruktéry. McLaren kdysi dominoval formuli 1. Od roku 2013 už to ale není ten starý McLaren, který na okruzích válčil s odvěkým rivalem z Maranella.

Loňskou sezónu by asi nikdo u McLarenu neoznačil jako úspěšnou. Přesto touto dobou měl tým na kontě 24 bodů a dvakrát bodoval s oběma vozy. Letos zatím svítí na kontě McLarenu velká nula.

Honda ani ve třetí sezóně nedokázala postavit motor, se kterým by McLaren dokázal bojovat alespoň o slušné body. Po bitvě je každý generál, ale Honda k patřičnému úspěchu neměla nikdy potřebné předpoklady.

Aby se její motor vyrovnal Mercedesu, museli by být s trochou nadsázky inženýři Hondy ještě o 20 % lepší než jejich kolegové od stříbrných šípů. 

Současné pohonné jednotky jsou totiž extrémně komplikované. Dokonce i když stavíte celý balíček pod jednou střechou, nemusí fungovat jako celek. Důkazem je Ferrari z minulých let. Nebude asi úplně náhoda, že vůz Scuderie začal fungovat poté, co se do jejího technického čela postavil bývalý motorář.

U soužití McLaren Honda je problém nejen ve vzdálenosti několika tisíců kilometrů a časových pásmech ale také kultuře. Ta Japonská je navíc velmi uzavřená. Bez inženýrů se zkušenostmi s hybridními pohonnými jednotkami to nepůjde. Podobné odborníky od konkurence Honda dlouhodobě odmítá, ale i kdyby je neodmítala, bylo by těžké je sehnat. Inženýři z Británie se neradi stěhují do Maranella, natož aby se přemístili do země vycházejícího slunce.

Možnosti McLarenu

McLaren může dál věřit Hondě a doufat v zázrak. Druhou možností je změna pohonné jednotky. V tomto případě jsou reálné asi jen dvě možnosti: Mercedes nebo Renault. V F1 je možné vše, ale McLaren s motorem Ferrari, to je si jako Adidas s tkaničkami Puma.

PJ 2018

  • Mercedes: Force India, Williams
  • Ferrari:  Haas
  • Renault: Red Bull, Toro Rosso
  • Honda: McLaren, Sauber

Ron Dennis měl ale svého času pravdu, že s motorem cizího továrního týmu nevyhrajete. Přechod k Mercedesu či Renaultu by byl spíše krátkodobým řešením.

Bohužel pro McLaren, současná pravidla motorovou situaci doslova zazdila. Je velmi nepravděpodobné, že by Zak Brown přemluvil některého z výrobců, aby vstoupil do F1. V současné době je to navíc téměř nemožné. Nový výrobce by připravil pohonnou jednotku s odřenýma ušima pro sezónu 2019. Už v roce 2021 ale budou pohonné jednotky nové. Výrobce by tak musel investovat obrovské peníze (100 milionů dolarů je spíše optimistický odhad) do dvouletého projektu a navíc pracovat na dvou projektech současně.

V současném mediálním šumu se zatím nekrystalizuje odpověď, zda by Mercedes či Renault vůbec chtěli McLarenu své pohonné jednotky dodávat. 

Pro McLaren existuje jedno ideální řešení. Nechtěně ho nastínil Eddie Jordan. Ten po Monaku řekl, že Mercedes na konci příštího roku odejde z F1 a bude dál jen dodavatelem pohonných jednotek.

Pro McLaren by to byla skvělá zpráva. Bohužel Jordan tuto spekulaci zakládá pouze na tom, že předsedovi představenstva Daimleru namluvil svoje představy a sledoval jeho reakci... či spíše se chtěl po delší odmlce zase dostat do médií.

Při každém rozvodu se řeší také majetek a alimenty. V případě McLarenu bude hodně bolestivý fakt, že Honda do týmu pumpuje obrovské množství peněz. Na druhou stranu: jakmile se McLaren posune vpřed (a to se posune s jakýmkoliv jiným motorem), může marketingový guru Brown uplatnit své schopnosti a hledat sponzory. A třeba si už otevřít dvířka pro sezónu 2021. 

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud